در گفتگوی با بدری اولوکان و جم آلپاسلان مطرح شد:

کاله کیلیت نویدبخش امنیت و کیفیت

پنجره ایرانیان: امروزه کاله در بازار یراق‏ آلات جهان به نامی پرآوازه تبدیل شده است. شرکت کاله کیلیت با بیش از شش دهه سابقه فعالیت در زمینه تولید قفل و یراق ‏آلات در و پنجره، در آینده ‏ای نزدیک به‏ عنوان بزرگترین کارخانه اروپا، سهم قابل توجهی از بازار جهان را در اختیار خواهد داشت.
  • پنجشنبه 17 دی 1394 ساعت 11:3

کاله که سال‏ هاست نام خود را با دفتر مشترک المنافع خود، شرکت نوید تجارت ارسام، در ایران گره زده، روز به ‏روز بر وسعت فعالیت‏ های خود در کشورمان افزوده است، تا جایی که امروز به‏ سختی می ‏توان تولیدکننده‏ای را در ایران یافت که با نام کاله آشنا نباشد. حضور مدیران ارشد شرکت کاله در ایران، فرصتی را مهیا کرد تا پای صحبت‏ های آنان بنشینیم: بدری اولوکان (Bedri Ulukan)، مدیرکل فروش و عضو هیات مدیره، جم آلپاسلان (Cem Alpaslan)، مدیرکل صادرات و عضو هیات مدیره کاله کیلیت و علی خرم مدیرعامل دفتر مشترک‏ المنافع شرکت نوید تجارت ارسام، با رویی باز به پرسش‏ های خبرنگار پنجره ایرانیان پاسخ دادند. در این گفتگو از یکی از بزرگترین پروژه ‏های منطقه، یعنی ساخت کارخانه جدید کاله در ترکیه که بزرگترین کارخانه یراق ‏آلات اروپا خواهد بود سخن به میان رفت و مدیران کاله ضمن برشمردن سیاست‏ های خود، بر اهمیت بازار ایران تاکید کردند. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

محصولات کالا چه سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است؟
آلپاسلان: در حال حاضر، کاله بزرگترین تولیدکننده یراق‏ آلات ساختمانی در ترکیه محسوب می‏ شود. محصولات مختلف کاله هر کدام سهم قابل توجهی از بازار را تصاحب کرده ‏اند. برای نمونه، کاله هم ‏اکنون در زمینه قفل، 78 و در زمینه یراق ‏آلات در و پنجره 25 درصد از سهم بازار ترکیه را در اختیار دارد.

ظاهرا شرکت کاله کیلیت به غیر از یراق ‏آلات محصولات دیگری نیز تولید می‏ کند. درباره آنها توضیح دهید.
آلپاسلان: از تولیدات دیگر کاله می‏ توانم به درهای ضدسرقت خاص و سیستم ‏های قفل‏ های هوشمند (‏هتلی و اداری‏) اشاره کنم. در واقع ما می ‏خواهیم به همه مشتریان از جمله مشتریان ایرانی خود اعلام کنیم که کاله در حال پیشرفت است؛ و زمانی که صحبت از امنیت می ‏شود، ادعای ما این است که کل امنیت را به ما بسپارید. باید توجه داشته باشید که کاله به روش ‏های سنتی بسنده نکرده است و سیستم‏ های الکترونیکی پیشرفته را نیز به خدمات خود افزوده است. با این محصولات کاله عملا امنیت تمام خروجی‏ ها و ورودی‏ های مهمترین دارایی‏ های (منزل ، محل کار، مغازه و غیره) مشتریان خود را تامین می‏ کند.

می ‏دانیم که کاله در حال ساخت کارخانه ‏ای جدید و البته بسیار بزرگ است که برخی آن را یک ابرپروژه خوانده ‏اند. می‏ خواستم بدانم دلیل ساخت چنین فضایی چیست؟
آلپاسلان: برای پاسخ به این سوال لازم است توضیح دهم که کاله از سهم خود در بازار ترکیه و نیز بازار جهان چندان رضایت ندارد. در واقع سهم بازار فعلی ما هرگز برای ما کافی نیست. تلاش ما این است که سهم بازار خود را در همه کشورهایی که به آنها صادرات داریم، به بیش از 60 تا 70 درصد برسانیم. برای رسیدن به چنین اهدافی لازم بود ابتدا، زیرساخت‏ های خود را توسعه دهیم. از این جهت کاله اقدام به ساخت بزرگترین کارخانه در اروپا کرد. از سوی دیگر به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که کارخانه فعلی کاله 63 سال پیش ساخته شده و هم ‏اکنون در میان شهر استانبول قرار گرفته است و در نتیجه با مشکلاتی اعم از مسائل زیست محیطی و جابه ‏جایی کارگران روبه ‏رو هستیم. با در نظر گرفتن این نکته که در کارخانه ما در حال حاضر 1800 کارگر به‏ صورت سه شیفت در حال کار هستند، واضح است که جابه ‏جایی این تعداد با توجه به ترافیک سنگین شهر و مسائل دیگر، چقدر مشکل ساز است.
به‏ هرحال کاله برای رسیدن به چشم ‏اندازهای وسیع و اهداف بزرگ خود باید از یک‏سو میزان مشکلات خود را کاهش داده و از سوی دیگر با ایجاد تاسیساتی بزرگ و مدرن‏تر قابلیت و ظرفیت‏‏ های خود را افزایش دهد.

در خصوص ویژگی‏ های این پروژه، زمان افتتاح و نحوه انتقال به کارخانه جدید توضیحاتی بفرمایید.
آلپاسلان: امیدواریم تا اوائل بهار 1395 این پروژه به اتمام رسیده و کارخانه افتتاح گردد. البته برای اینکه روند تولید متوقف نشود به مدت 3 تا 4 ماه هر دو کارخانه همزمان به تولید خواهند پرداخت و به ‏تدریج به کارخانه جدید منتقل خواهیم شد و از اواخر تابستان 1395، صددرصد فعالیت‏ های تولیدی در محل جدید صورت خواهد گرفت.
کارخانه جدید کاله در فضایی به وسعت 400 هزار متربع در حال احداث است که 110 هزار متر آن در قالب سالن‏ های سرپوشیده خواهد بود. سرمایه ‏گذاری کلی ما نیز در فاز اول 130 میلیون دلار می ‏باشد و با انتقال به محل جدید، روند تولید ما نیز افزایش خواهد یافت و از حالت نیمه‏ اتوماتیک فعلی خارج شده و تولید به ‏صورت کاملا اتوماتیک انجام خواهد شد. در خصوص ماشین‏ آلات هم باید بگویم که برخی از دستگاه ‏های موجود به محل جدید منتقل خواهند شد و درکنار ماشین ‏آلات بسیار پیشرفته و سی‏ان‏سی که به تازگی تهیه شده ‏اند، قرار خواهند گرفت.

آیا شرکت کاله کیلیت در ایران نماینده دیگری به جز شرکت نوید تجارت ارسام دارد؟
اولوکان: خیر؛ همانطور که مستحضر هستید از ابتدای همکاری دو شرکت، شرکت نوید تجارت ارسام فعالیتی فراتر از یک نمایند داشته و در حقیقت تحت نام دفتر مشترک المنافع و حافظ منافع قانونی شرکت کاله کیلیت و کالیپ سان آ.‏ش. در ایران فعالیت داشته است، و به عبارت دیگر نوید تجارت ارسام عضو گروه بین ‏المللی گروه شرکت‏ های کاله کیلیت می ‏باشد.
ما با این شرکت سه سال تجربه کاری بسیار خوب و موفقی را سپری کرده ‏ایم و نه تنها در این سه سال سهم خود را از بازار ایران سه برابر کرده ‏ایم، بلکه زیر‏ساخت‏ ها و بستر حضور پر‏رنگ خود را در سایر بازارها نیز فراهم آورده ‏ایم.

اگر محصولات شما از مسیری به غیر از نویدتجارت ارسام از ترکیه وارد ایران شود، شما برای ممانعت از این امر چه اقداماتی می‏ توانید انجام دهید؟
اولوکان: البته این موضوع، تا حدی مشکل‏ آفرین شده است، ولی در حال حاضر از نظر ما نخستین عاملی که می ‏تواند مانع از این امر شود مصرف‏ کنندگان نهایی هستند‏، زیرا کالاهایی که به ‏صورت غیر رسمی در بازار وجود دارد و فروشندگان آنها نمی‏ توانند خدمات پس از فروش ارائه دهند، خواه ‏نا‏خواه موجب ضرر و زیان خریداران چنین محصولاتی خواهند شد.
به هر حال تولید کنندگان واقعی در و پنجره با خرید یراق آلات کاله از دفتر مشترک المنافع آن در ایران (شرکت نوید تجارت ارسام) گذشته از اطمینان از یک خرید سالم و معتبر و بدون مشکلات قانونی از امتیازات شرکت کاله نیز بهره‏ مند خواهند گردید.
ضمنا در رابطه با ورود یراق‏ آلات کاله که بدون مجوز دفتر مشترک المنافع آن در ایران وارد بازار می ‏گردد، به ‏ناچار از طریق مراجع قانونی و همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران به ‏زودی مانع ترخیص آنها خواهیم شد.
و همچنین اقداماتی جهت پیگرد قانونی افراد سودجویی که یراق ‏آلات مذکور را به ‏صورت قاچاق یا به طرق دیگر وارد کرده و به علت عدم پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی به گمرکات ایران، آنها را به قیمت بسیار نازل و نا‏معقول در بازار به فروش می‏ رسانند، در شرف انجام می ‏باشد.

فعالیت کاله کیلیت در بازار ایران را در طول این سال‏ ها چگونه ارزیابی می ‏کنید؟
آلپاسلان: ما قبلا نیز در بازار ایران حضور داشتیم، ولی از ظرفیت بسیارکمی برخوردار بودیم. در طول این سه سال و با کمک شرکت نوید تجارت ارسام توانستیم روی برندمان شدیدا فعالیت کرده و آن را به ‏درستی به بازار ایران بشناسانیم به گونه ای که در حال حاضر جزو برندهای برتر بازار ایران به ‏شمار می‏ آییم.
تحقیقات صورت گرفته به ما نشان می ‏دهد که مصرف ‏کننده ایرانی به دنبال جنس باکیفیت است؛ و اگر در حال حاضر از محصولات بی‏ کیفیت استفاده می‏ کند به دلیل بازار ضعیف و وجود برخی مشکلات اقتصادی است. عقیده داریم که با گسترش بازار ایران، از آنجا که مشتریان ایرانی به ‏دنبال کیفیت خوب هستند، کاله یکی از انتخاب‏ های اصلی آنها خواهد بود. همچنین با توجه به ظرفیت بالای تولیدات کاله، و در نتیجه کاهش هزینه‏ های تولید، قیمت‏ های ما کاملا رقابتی هستند. در واقع این نوید را به مشتریمان می‏ دهیم که با انتخاب کاله می ‏توانند محصولاتی را با استانداردهایی اروپایی و با قیمتی بسیار رقابتی تهیه کنند. به نظر من کاله در بازار ایران آینده بسیار روشنی خواهد داشت.
ما تاکنون برنامه ‏ریزی‏ های بسیار دقیقی در ایران داشته ‏ایم و سیاست ثابتی را دنبال کرده ‏ایم؛ تا جایی که می‏ توانم ادعا کنم ما نخستین شرکت در ایران هستیم که توانسته ‏ایم قیمت‏ های خود را 365 روز ثابت نگه داریم. ما همیشه در پی آن بوده ‏ایم که اولین‏ ها را از آن خود کنیم و فکر می‏ کنم با تلاش ‏های مشترکی که با شرکت نوید تجارت داریم و خواهیم داشت ضمن تحقق این هدف، سهم بسیار بالایی را از بازار ایران در آینده از آن خود کنیم.

کاله کیلیت در زمینه آموزش و پر کردن خلاء اطلاعات فنی تاکنون چه اقداماتی صورت داده است؟
اولوکان: بر اساس آمار موجود، در حال حاضر 3000 تولیدکننده در و پنجره در ایران در حال فعالیت هستند که ما موفق شده ‏ایم کاله را به همه آنها بشناسانیم و همچنین با توجه به سیستم زنجیره ‏ای بازاریابی و کمپینی که در هر استان و شهرستان داریم، تولیدکنندگان به‏ راحتی می ‏توانند با ما در ارتباط باشند. ضمن اینکه کاتالوگ‏ های موجود را به زبان فارسی ترجمه کرده ‏ایم و در آینده بسیار نزدیک کاتالوگ فنی 500 صفحه‏ ای را به زبان فارسی ترجمه کرده و در اختیار همگان قرار خواهیم داد. همچنین کلیه مطالب و مندرجات وبسایت رسمی کاله در ترکیه، عینا در سایت www.kalepensystem.ir به زبان فارسی ترجمه شده است.
از طرفی نظر بر آن داریم که در سال آینده میلادی سلسله سمینارهایی را در زمینه‏ های مختلف فنی در ایران برگزار کنیم. این سمینارها در شهرهای مختلف و با حضور تولیدکنندگان آن منطقه برگزار خواهد شد. ما کوشش خواهیم کرد تا آخرین اطلاعات روز دنیا را در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار دهیم. همچنین شرکت نوید تجارت با تکیه بر دانش فنی خود این آمادگی را دارد که کارشناسان فنی خود را به تمام کارگاه‏ هایی که در سراسر ایران با محصولات کاله کار می‏ کنند، اعزام کند. این کارشناسان در یک هفته کاری تمام آموزش‏ های لازم را به ‏صورت رایگان ارائه داده و در نهایت نیز گواهینامه فنی برای آن شرکت ‏ها صادر خواهند کرد.

اجازه دهید سوالی را به‏ صورت شفاف مطرح کنم. مصرف ‏کننده ایرانی چرا باید از یراق ‏آلات کاله استفاده کند؟
آلپاسلان: همانطور که اشاره کردم مصرف‏ کننده ایرانی تمایل دارد محصولات باکیفیت بالا، با قیمت مناسب رقابتی، ضمانت بلندمدت، با توزیع منظم و خدمات پیوسته استفاده کند. در واقع مشتری ایرانی ترجیح می‏ دهد با شرکت به‏ صورت مستقیم کار کند. کاری که ما در ایران انجام داده ‏ایم این بوده است که همه این موارد را در یک بسته طراحی کرده و در اختیار مصرف ‏کنندگان ایرانی قرار داده ‏ایم.
به این نکات توجه داشته باشید که به‏ دلیل همسایه بودن دو کشور، حمل‏ و نقل محصولات ما به ایران به‏ سادگی صورت می ‏گیرد؛ همچنین به‏ دلیل اشتراکات فرهنگی بسیار، روابط فکری بسیار نزدیکی که با ایرانیان داریم، در نتیجه هر دو به ‏خوبی می ‏توانیم خصوصیات بازار یکدیگر را درک کنیم و به دلیل نزدیک بودن ذهنیت‏ های خود، ما زودتر از بقیه رقیبان می ‏توانیم به نیازهای بازار ایران و سلایق مشتریان ایرانی پی ببریم و آنها را در طراحی محصولات جدید خود اعمال کنیم. همچنین اگر مشتریان ایرانی نیاز به طراحی خاصی داشته باشند یا محصولات ویژه ‏ای را بخواهند، به‏ راحتی می‏ توانیم این مطالبات را برآورده سازیم و زودتر به نتیجه برسیم.‏
اگر همه این موارد را در کنار یکدیگر قرار دهیم، می ‏بینیم که ذهنیت شرکت کاله با ذهنیت تولید‏کنندگان ایرانی نزدیکی بسیاری دارد و با در نظر گرفتن حضور مستقیم ما در بازار ایران، با قطعیت می‏ توانیم آینده بسیار روشنی را برای کاله در ایران متصور باشیم.

با توجه به تغییرات احتمالی در فضای اقتصادی ایران در پی توافقات صورت گرفته، و برچیده شدن تحریم ‏ها و حضور مستقیم شرکت‏ های اروپایی در ایران، چه چشم‏ اندازی را برای بازار ایران متصور هستید؟
اولوکان: قبل از هر چیز باید بگویم که ایران برای ما یک بازار استراتژیک است. با توجه به امتیازات و ویژگی‏ های خاص اقتصادی ایران، بازار این کشور از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است؛ با برداشته شدن تحریم‏ ها نیز، جهش فوق‏ العاده ‏ای در حوزه اقتصاد و نیز بازار ایران روی خواهد داد. ما نیز بسیار مشتاق هستیم که در چنین جهش اقتصادی حضور داشته باشیم. البته روشن است که در چنین فضایی رقبای قدرتمند دیگری از کشورهای اروپایی نیز در بازار حضور خواهند یافت، اما این امر به‏ هیچ‏ وجه برای ما، به ‏عنوان شرکتی که 63 سال قدمت دارد، پدیده ‏ای جدید نیست و ما هم ‏اینک نیز در حال مبارزه و رقابت با این رقیبان در کشورهای دیگر هستیم. برای مثال در بازارهای کشورهای اروپایی، آفریقایی، آمریکای شمالی و جنوبی ما در حال رقابت با این شرکت‏ ها هستیم و هیچ نگرانی هم نداریم.
البته هیچگاه نباید از رقبای موجود در بازار ایران غافل شد. با وجود این، ورود زودهنگام به یک بازار امتیازاتی نسبت به دیگران ایجاد می‏ کند و ما نیز در حال حاضر از این امتیازات بهره‏ مند هستیم. کاله هرگز از رقابت فرار نمی‏ کند بلکه به رقابت حمله می‏ کند. گذشته از آن ما به رقابت علاقمندیم، زیرا رقابت است که باعث پیشرفت و ترقی یک مجموعه می‏ شود. بنابراین ما با آغوش باز از رقابت استقبال می‏ کنیم.

در پایان اگر سخنی باقیمانده است، بفرمایید.
اولوکان: در اینجا باید بگویم که ما تا کنون خانواده‏ای از مشتریان کاله در ایران به‏ وجود آورده‏ ایم و روز به ‏روز در حال گسترش این خانواده هستیم. کاله کیلیت نیز به‏ عنوان پدر خانواده همواره پشت سر تک‏ تک اعضای این خانواده ایستاده است و از ارائه هر نوع کمکی که از دستش برآید دریغ نخواهد ورزید.
ما در سال آینده میلادی کمپینی را تحت عنوان صداقت در بازار ایران راه‏ اندازی خواهیم کرد. ما می‏ کوشیم که با ارائه خدمات درست و مناسب که حق هر مشتری است، بر تعداد مشتریان خود بیافزاییم.
آلپاسلان: البته بازهم تاکید می‏ کنم که همه این‏ ها بدین معنا نیست که محصولات ما در دست همگان باشد، جایگاه ما در بازار مشخص است؛ بررسی شرکت‏ های تولیدکننده‏ای که با ما کار می‏ کنند و نام‏ های بزرگی که در میان آنان به چشم می ‏خورد، نشان می ‏دهد که ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم و در حال نزدیک شدن به اهداف خود می باشیم.
در پایان ازطرف هیات مدیره شرکت کاله و نوید تجارت ارسام ضمن تبریک به مجله وزین پنجره ایرانیان به مناسبت نهمین سالگرد تاسیسش و تشکر و قدردانی از جناب آقای شیری و همه همکاران محترم ایشان، توفیق و سربلندی همگی آنان را آرزومندیم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 99 ــ دی 94


ثبت نظر

ارسال