گفتگوی با مدیر بازرگانی و عضو هیات مدیره شرکت ETEM :

غول صنعت یونان وارد ایران شد

پنجره ایرانیان: شرکت پرسان صنعت آریا که سال‏ هاست با دو برند Emmegi و GU در صنعت در و پنجره سازی کشور آوازه ای به‏ هم زده است، اخیرا برای تکمیل سبد محصولی خود و همچنین در پاسخ به نیاز بازار به محصولات آلومینیومی باکیفیت اروپایی، اقدام به اخذ نمایندگی انحصاری از یکی از غول‏ های بزرگ اروپا کرده است.
  • شنبه 12 دی 1394 ساعت 8:58

 شرکت ETEM که یکی از زیرمجموعه‏ های هلدینگ عظیم ویوهالکو است، بزرگترین تولیدکننده محصولات آلومینیومی یونان و یکی از برترین‏ های جهان است. این شرکت با تولید انواع محصولات آلومینیومی در حوزه ‏های بسیار گسترده‏ای اعم از ساختمان‏ سازی، خودرو، صنایع غذایی و غیره فعالیت دارد. در عرصه صنعت ساختمان‏ سازی این شرکت با تولید انواع پروفیل ‏های در و پنجره و سیستم ‏های نما، یکی از پیشگامان این صنعت در جهان به شمار می ‏رود. برای آگاهی بیشتر از فعالیت‏ های این شرکت به سراغ اسپیریدون کاتاپودیس، مدیر بازرگانی و عضو هیات مدیره شرکت ETEM رفتیم و با او به گفتگو نشستیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

ضمن خوشامدگویی و آرزوی اوقاتی خوش برای شما در ایران، لطف کنید درباره شرکت ETEM توضیح دهید.
ETEM زیر مجموعه هلدینگ بزرگ ویوهالکو است. شرکت ویوهالکو مجموعه خانوادگی عظیمی در یونان است و صاحب 90 شرکت می ‏باشد که شرکت ETEM یکی از این شرکت هاست. ویوهالکو با حدود 100 سال سابقه، امروز 30 هزار نفر پرسنل و 4 میلیارد دلار چرخش مالی سالانه دارد. این هلدینگ در زمینه‏ های مختلفی مانند آهن، استیل، آلومینیوم، مس، سلول‏ های فتوولتائیک، کابل، لوله‏ های نفت و گاز مشغول به فعالیت است. در حال حاضر گروه ویوهالکو 11 کارخانه در یونان دارد. همچنین دارایی ‏های فراوان دیگر مانند املاک، هتل، مترو و مواردی از این دست، این خانواده را به بزرگترین پرداخت کننده مالیات در یونان تبدیل کرده است. 85 درصد محصولات گروه ویوهالکو صادر می‏ شود که 14 درصد کل صادرات یونان را تشکیل می دهد. شایان ذکر است که گروه ویوهالکو یکی از بزرگترین اعضای بورس بروکسل (بلژیک) است و شش شرکت زیر مجموعه این هلدینگ بزرگ که شرکت ETEM هم جزو آنها می ‏باشد از اعضای بورس آتن (یونان) هستند.
شرکت ETEM حدود 45 سال است که در زمینه آلومینیوم فعالیت دارد و نخستین کارخانه ‏ای است که موفق به تولید پروفیل‏ های در و پنجره در یونان شده است و تولیدات آن امروزه به حدود 400 هزار تن در سال می‏ رسد. در حال حاضر ETEM دارای دو کارخانه در کشورهای یونان و بلغارستان است که به تولید پروفیل‏ های آلومینیومی جهت ساخت در و پنجره، نمای ساختمان، قطعات آلومینیومی خودرو، پروفیل‏ های اختصاصی و پروفیل‏ های صنعتی مشغول می‏ باشند. خودروسازان معتبری مانند مرسدس بنز، BMW، لامبورگینی، جگوار، لندرور، آئودی و غیره قطعات آلومینیومی مورد نیاز خود را از شرکت ETEM تامین می ‏کنند.

شرکت ETEM چه تولیداتی در زمینه آلومینیوم ‏های ساختمانی دارد؟
شرکت ما کلیه سیستم ‏های در و پنجره و نما، اعم از کرتین وال، لیفت اند اسلاید، Ventilated Facade و Sun shading را تولید می‏ کند. به عبارتی محصولات ما تمام نیازهای متنوع بازار را در بیشتر نقاط جهان پوشش می ‏دهند. همچنین پروفیل‏ های ضدگلوله و ضد سرقت از دیگر تولیدات ما هستند که تقریبا تمام بانک ‏های یونان به آن مجهز شده ‏اند.
جدیدترین محصولی نیز که شرکت ETEM تولید کرده، سیستم یونیتایز نما است؛ این سیستم به صورت پیش ساخته تولید شده و سرعت نماکاری در ساختمان‏ ها را افزایش می‏ دهد. از این سیستم برای ساختمان‏ های با ارتفاع 200 متر و بیشتر از آن به ‏راحتی می ‏توان استفاده کرد. شرکت‏ هایی انگشت شماری در جهان قادر به ارائه این سیستم هستند، که شرکت ETEM یکی از آنهاست.

لطفا فعالیت‏ های این شرکت را در زمینه صنعت ساختمان قدری توضیح دهید.
ما در یک کتاب کل پروژه‏ هایی که تا کنون کار کرده ‏ایم را گردآورده‏ ایم. در این کتاب خواهید دید که پروژه‏ های بسیار متنوعی در شرایط آب و هوایی بسیار مختلف وجود دارد. برخی از این پروژه‏ ها در دمای بیش از 40 درجه سانتیگراد و برخی در دمای منفی 20 درجه ساخته شده ‏اند، یا پروژه‏ هایی با کاربری‏ های بسیار متفاوت. همه این‏ها نشان از این دارد که شرکت ETEM توان انجام هر نوع پروژه‏ای را در هر شرایطی دارد.
برای نمونه دانشگاهی در هلند یکی از پروژه ‏های شرکت ما بود. در این پروژه از 3500 ورقه مختلف استفاده شده، و جالب است بدانید که از این تعداد ورقه هیچ کدام شبیه همدیگر نیستند. یا می‏توان به ساختمان متروی بلغارستان اشاره کنم که در ساخت آن از ورق‏ های تولیدی خودمان استفاده کردیم.
همچنین شرکت محصول جدیدی روانه بازار کرده است که به شما این اجازه را می‏ دهد از سنگ یا سرامیکی که برای نما استفاده می‏ کنید، پرینت و افکت‏ های مختلفی تهیه کنید. به کمک این سیستم می ‏توانید در ساختمان ‏های مرتفع که می ‏خواهید نمای آن از سنگ باشد، چند متر پایین را با سنگ کار کنید و باقی آن را از طرح سنگ استفاده کنید. نتیجه کار کاملا دقیق، یکدست و غیر قابل تشخیص خواهد بود و بدین ترتیب 10تا 20درصد در هزینه نماکاری صرفه‏ جویی خواهد شد.
توجه داشته باشید که در زمینه در و پنجره به اندازه نما حساسیت وجود ندارد. به همین دلیل در انجام پروژه‏ ها ما جلسات متعددی با معماران و سازندگان برگزار می ‏کنیم تا خصوصیات مختلف سیستم‏ های نما را برای آنها توضیح دهیم و آنها را متقاعد سازیم. تلاش ما این بوده که همیشه در صنعت آلومینیوم به ‏روز باشیم. از این جهت انواع متخصصان کارکشته در زمینه ‏های مختلف مانند، مهندسی عمران، معماری، ساختمان و غیره را به خدمت گرفته ‏ایم.

در چه کشورهایی نمایندگی دارید؟
در آلمان، انگلستان، فرانسه، آذربایجان، قبرس، بلغارستان و صربستان دفترهای خود شرکت وجود دارد. ولی از طریق شرکای تجاری خود موفق به فروش محصولاتمان در 60 کشور شده ایم. همچنین نمایندگی ما را دو شرکت در فرانسه و سه شرکت در انگلستان اخذ کرده‏ اند. برغم اینکه بازار اصلی ما در اروپاست، در استرالیا هم دفتر داریم و همچنین در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی هم فعالیت می‏ کنیم.

شرکت ETEM بر اساس چه ویژگی ‏ها و معیارهایی شرکت پرسان صنعت آریا را برای همکاری در ایران برگزیده است؟
همانطور که در جریان هستید، بر اقتصاد اروپا، مخصوصا یونان رکود حاکم است. تنها راه خروج از این رکود افزایش صادرات است. همچنین ایران از بازار بسیار بزرگ و رو به رشدی برخوردار است. از این جهت ما همواره به دنبال بهترین شریک تجاری برای خودمان بودیم و اعتقاد داریم بهترین انتخابمان در ایران پرسان صنعت بوده است. مدتی در بازار ایران مطالعه کردیم و در پی شرکتی بودیم که به نوع تجارت ما آشنا باشد. از آنجا که پرسان صنعت با دو شرکت معتبر اروپایی کار می ‏کرد، با این شرکت آشنا شدیم. یکی از شرکای تجاری پرسان شرکت ایتالیایی EMMEGI است. این شرکت تولید ماشین ‏آلات، به ما بسیار نزدیک بوده و بیش از 14 سال است که با آنها همکاری داریم. همچنین شرکت آلمانی GU نیز که با پرسان صنعت همکاری دارد، با شرکت ETEM همکاری ‏های بسیار گسترده ای داشته است. از این رو ما پرسان صنعت را در ایران به ‏عنوان شریک تجاری خود انتخاب کردیم. به ‏هر حال رقابت بسیار شدید و نزدیک است و برای موفقیت باید شریکی حرفه‏ ای داشته باشید.

همانطور که می‏ دانید در بازار ایران انواع پروفیل‏ های آلومینیومی ساخت داخل و خارج با قیمت ‏ها و کیفیت ‏های بسیار متفاوتی وجود دارد. با توجه به اینکه برخی از این برندها سال‏ های بسیاری است که در ایران فعالیت دارند، از نظر شما یک مشتری ایرانی چرا باید برند ETEM را انتخاب کند؟
نخستین عاملی که ما را از رقبایمان متمایز می ‏کند آن است که گروه‏ ما تقریبا تمام مواد اولیه یک ساختمان را می ‏تواند تامین کند و این کار از عهده شرکت ‏های دیگر برنمی ‏آید. برای مثال ما در پروژه ساختمان صوفیه (تصویر بالا) که با 128 متر ارتفاع بزرگترین ساختمان شرق اروپا محسوب می ‏شود، 300 هزار تن آهن، 1200 تن پروفیل آلومینیوم، 1000 تن ورق آلومینیوم، 15 میلیون یورو مس و 5 میلیون یورو سیم و کابل به فروش رساندیم. معمولا در تمام پروژه هایمان تلاش می ‏کنیم همه مواد اولیه را تامین کنیم، در چنین حالتی سرمایه‏ گذار با یک نفر سر و کار دارد؛ در نتیجه هم توافقات راحت‏تر صورت می‏ گیرد و هم هزینه‏ ها برای او کاهش می ‏یابد. همچنین ما برای مشتریان خود در خصوص مواد اولیه مختلف مشاوره می ‏دهیم و برایشان برآورد هزینه می ‏کنیم و تلاش می‏ کنیم طرحی به آنها ارائه دهیم که با بودجه آنها نزدیک باشد.
ضمن اینکه ما هم‏اینک نیز در اروپا با تولیدکنندگان مطرح آلمانی و فرانسوی در حال رقابت هستیم و در بسیاری مواقع نیز پیروز این رقابت ‏ها بوده ‏ایم. این را هم باید بگویم که بسیاری از پروفیل ‏های موجود در بازار ایران ساخت ترکیه است و این محصولات نیز با اینکه از تنوع بالایی برخوردار هستند در بخش نما بسیار ضعیف هستند. از سوی دیگر تاکید می‏ کنم که اصولا ما قصد نداریم در تمام سطوح بازار وارد رقابت شویم و نمی ‏خواهیم محصول ارزان تولید کنیم. ما با این نیت که تمام بازار را تصرف کنیم وارد ایران نشده‏ ایم، اما مطمئن هستیم با محصولی که ارائه می دهیم، سهم بازار خوبی در ایران خواهیم داشت.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 99 ــ دی 94


ثبت نظر

ارسال