در گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با دبیرکل انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران مطرح شد:

هم‎افزایی مهم‎ترین هدف شکل‎گیری انجمن

پنجره ایرانیان: صنایع پلاستیک در زندگی امروز بشر نقش غیرقابل انکاری دارد. با نگاهی گذرا به محیط پیرامون خود اشیاء، ابزار و ادواتی از جنس پلاستیک را می‎بینیم که برخی از آنها به واقع کارکردی اساسی در زندگی کنونی ما دارند.
  • یکشنبه 8 آذر 1394 ساعت 10:20

از ظروف و پوشش‎های پلاستیکی لوازم خانگی و صوتی و تصویری گرفته تا مصالح ساختمانی چون پروفیل‎های یو.پی.وی.سی در و پنجره‎ها. از همین تنوع و گوناگونی پیداست که اصناف و مشاغل متعددی در شکل‎گیری آنها دخیل هستند. اما زبان مشترک همه این اصناف مختلف، عنصری است به نام مواد پلیمری. همه این صنوف تا قبل از سال 1391 جهت مطالبه حقوق خود، از بخش دولتی دچار مشکل بودند. خلاء یک انجمن مادر و تشکلی قوی که بتواند نیازهای پایه و ریشه‎ای بنگاه‎ها و انجمن‎های تولیدکننده مواد پلیمری را مطالبه کند، به ‏شدت احساس می‎شد و بخش دولتی نیز فقدان یک صدای واحد از این خانواده را نمی‎پسندید. سرانجام جمعی از فعالان صنعت پلاستیک تاسیس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران را به هیات هدایت و نظارت راهبردی تشکل‎های اتاق ایران پیشنهاد دادند، تا پس از اعلام موافقت، 10 صبح روز سه‎شنبه 28 آذرماه 1391 ساعت سرنوشت‎سازی برای صنایع پلاستیک کشور باشد. روزی که سالن اجتماعات طبقه دهم ساختمان اتاق ایران میزبان 88 نفر از فعالان صنایع مختلف پلاستیک در نخستین مجمع عمومی این تشکل مادر بود و بررسی و تصویب اساسنامه، انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان، تعیین ورودیه و حق عضویت و مواردی از این دست، اولین مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد؛ و این گونه شد که سنگ بنای انجمن صنایع پلاستیک ایران نهاده شد. انجمنی که از شاکله بنگاه‎ها و انجمن‎های تابعه تشکیل شده که به ‏زعم دبیرکل آن، خلاء قدرت چانه‎زنی در برابر بخش دولتی را پر کرده است. انجمن ملی صنایع پلاستیک در سال گذشته با تصاحب بی‎سابقه کرسی‎های اتاق بازرگانی و اتاق ایران هم‏ اکنون سایه خود را بر تصمیمات بخش دولتی افکنده و طرف مشاوره دولت محسوب می‎شود.
شعیب حسنی دبیرکل انجمن صنایع پلاستیک کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان، هم‎افزایی را هدف اصلی تشکیل این تشکل عنوان می‎کند و به تشریح اهم فعالیت‎های این انجمن می‎پردازد، باهم این گفتگو را می‎خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

پیرامون مهم ترین فعالیت‎های انجمن ملی پلاستیک از آغاز تا کنون قدری توضیح دهید؟
در ابتدا در زمینه فعالیت‎های تشکیلاتی با این مشکل روبه رو بودیم که تشکل‎های ما جنبه فراگیر نداشتند. اغلب آنها یا تشکل‎های استانی بودند یا تشکل‎های تخصصی که در یک زمینه مشخص و معینی فعالیت می‎کردند. همانطور که می‎دانید، صنایع پلاستیک حوزه‎ بسیار گسترده‎ای می‎باشد و هر یک از این زمینه‎ها تفاوت‎های شایان ذکری نیز با یکدیگر دارند؛ همانند: پزشکی، ساختمان، در و پنجره، لوله و اتصالات و غیره. در واقع هر چیزی را که در نظر بگیرید، نوع پلاستیکی آن نیز وجود دارد‎. ما همواره در گذشته با این مشکل روبه‏ رو بودیم که در مواجهه با ارگان‎های دولتی از قدرت چانه‎زنی خوبی برخودار نبودیم. مثلا اگر موضوعی ملی بود، انجمن‎های استانی همانند انجمن پلاستیک تهران تا یک مرحله مشخص و معینی می‎توانستند پیش روند و به محض اینکه پا را از مرز حوزه و گستره فعالیت خود فراتر می‎گذاشتند، سریعا به آنها گوشزد می ‏شد که شما محدود به فعالیت استان تهران می‎باشید و نیاز نیست مثلا در مورد سیستان و بلوچستان صحبت کنید. اتحادیه‎ها و انجمن‎های تخصصی نیز همین طور، به‏طور مثال انجمن‎های در و پنجره و غیره نیز در برخی مباحث مربوط به حوزه فعالیت خود، محدود می‎شدند و نمی‎توانستند موضوع مورد نظر خود را به همه حوزه‎های صنعتی بسط دهند. به همین منظور جمعی از فعالان بخش خصوصی به فکر چاره‎اندیشی افتادند و راه چاره را در تشکیل یک انجمن فراگیر، ملی و جامع دیدند، که همه صنعت را مورد پوشش قرار داده تا قدرت چانه‎زنی خود را با بخش دولتی ارتقا دهند. از طرفی تشکیل چنین انجمنی از جانب دولت نیز حمایت می‎شد، زیرا برای‎آنها نیز بهتر این بود که با یک مرکز و با یک صدای‎ واحد طرف حساب باشند. پس در سال 91 اعضای موسس انجمن ملی پلاستیک به چنین جمع‎بندی رسیدند. در واقع انجمن ملی به‎گونه‎ای شاکله انجمن‎های دیگر شده است. اگر به موسسان این انجمن نیز نگاهی داشته باشیم، در می‎یابیم که هرکدام از آنها رئیس، نایب رئیس و اعضای انجمن‏ های پلاستیک استان‏ های مختلف، دیگر انجمن‏ ها و بنگاه ‏های مرتبط بودند؛ مانند انجمن پلاستیک همگن تهران، انجمن همگن خراسان، انجمن همگن البرز، انجمن همگن سمنان و انجمن‎های استانی به اضافه انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی، انجمن لوله اتصالات یو.پی.وی.سی و غیره. در آذر 91 این اعضای موسس به جمع بندی و اجماع رسیدند و فعالیت انجمن ملی پلاستیک از سال 91 رسمیت پیدا کرد.

با توجه به اینکه انجمن ملی پلاستیک از تجمیع دیگر انجمن‎ها شکل گرفته‎ است، آیا گوناگونی نظرات و مطالبات این انجمن‎ها مشکلاتی را به‏ وجود نیاورده است؟
به ‏هر حال از ابتدا چنین مشکلاتی را پیش‎بینی کرده بودیم، زیرا از تجربه چندین ساله انجمن‎های دیگر برخوردار بوده‎ایم و می ‏دانستیم این موارد می‎تواند مانع بزرگی در مقابل فعالیت‎های انجمن ایجاد کند یا در همان ابتدای راه تشکیلات را از مسیر اصلی خود منحرف کند. به‏ طور مثال ما این نکته را که مثلا انجمن کامپاند‎سازان با انجمن صنایع تکمیلی‎ تضاد منافع دارند، می دانستیم. یک طرف علاقمند است تا تعرفه‎ها کاهش یابد و دیگری بالعکس، و این تضاد منافع در انجمن‏ های مختلف دیگر نیز وجود دارد. در واقع ما نخواستیم که در حوزه مربوط به گرایش و زمینه فعالیت انجمن‎ها به‎شکل تخصصی وارد شویم، در واقع ما به کلیات صنعت پرداختیم. قصد ما این بوده که وارد سیاستگذاری‎های کلان بشویم، یعنی تز اول انجمن پلاستیک این است.

همکاری و تعامل شما با انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی از زمان عضویت این انجمن تا کنون چگونه بوده است؟
ما در ابتدا با انجمن‎هایی که به عضویت انجمن پلاستیک در می‎آیند، ارتباط مستحکمی ایجاد می‎کنیم. ما در انجمن پلاستیک سایت خبری بسیار خوبی داریم و اولین امتیازی که به اعضای خود می‎دهیم، این است که اخبار این انجمن‎ها را در سایت خبری خود درج می‎کنیم. در مورد انجمن تولیدکنندگان در و پنجره نیز ابتدا لینک خبری ایجاد کرده و اخبار مرتبط با این صنعت را در سایت خبری خود درج کردیم. در جلسات مختلفی که با صنعت یو.پی.وی.سی مرتبط بود دوستان را دعوت کردیم چند جلسه تعامل و هم‎افزایی برگزار کردیم. البته مدت بسیار کمی است که این دوستان به عضویت انجمن پلاستیک درآمده‏‎اند، با این وجود اگر موردی باشد که نیاز به کمک و تعامل انجمن ملی باشد، حتما و با تمام توان در خدمت این دوستان خواهیم بود.

هدف از این تعاملات چیست؟
هدف از این تعاملات هم‎افزایی است، ما به این دلیل که یک تشکل فراگیر به شمار می‏ آییم، هم‎اکنون با خیلی از مراکز و ارگان‎های تصمیم‎گیرنده، طرف مشاوره هستیم. مانند سازمان توسعه تجارت، پتروشیمی‎ها و غیره. در واقع ما نفوذ بسیار خوبی داریم و می‎توانیم این موارد را در اختیار این دوستان قرار دهیم. برای مثال در مورد تعرفه ترجیحی که مرتبط با این انجمن بود، تلاش ‏های بسیاری صورت دادیم. مقالاتی در این خصوص نوشتیم و عنوان کردیم که تعرفه ترجیحی مانند شمشیر دولبه می‎باشد. حتی تبعات این تعرفه ترجیحی را در نامه‎ای مکتوب به دوستان اعلام کردیم. ما در این نامه تعرفه ترجیحی را زیر سوال بردیم، زیرا یو.پی.وی.سی را که صنعتی نوپا در کشور است نیازمند حمایت‎های دولتی می‎دانیم و از آن مهم‎تر تبیین کردیم که تولید داخلی کفاف نیازهای کشور را می‎دهد. در واقع ما ابعاد مختلف این مقوله را کاملا تشریح و بیان کردیم که چه اتفاقی در حال شکل‎گیری است. به بیان دیگر ما از این منظر نیز به دوستان کمک می‎کنیم، چه عضو ما باشند و چه نباشند.

نیمه اول سال 94 را پشت سر نهادیم، اهم فعالیت‎های انجمن پلاستیک را در 6 ماه گذشته توضیح دهید؟
تمام فعالیت‎های ما از اول سال تحت الشعاع انتخابات اتاق قرارگرفته بود. البته همانطور که می‎دانید اتاق بازرگانی کرسی بسیار مهمی برای ما محسوب می‎شد و برای اولین بار در تمام ادوار گذشته در صنف ما بالای 10-11 نماینده در هیات نمایندگان حضور دارند. ما تا کنون این کرسی را در اختیار نداشتیم منتظر انتخابات بودیم، به‏ عنوان تشکل عضو در پارلمان بخش خصوصی، یک کرسی در اختیار داشتیم و سعی کردیم این کرسی را معرفی کنیم. همچنین پس از تاسیس انجمن این اولین دوره‎ای بود که باید انتخابات هیات مدیره انجمن را نیز برگزار می‎کردیم و این برای ما از اهمیت و حساسیت ویژه‏ای برخودار بود. به‏ موازات آن انتخابات اتاق باعث شد تا چند ائتلاف بزرگ با اعضای انجمن شکل بگیرد و در پی آن به یکباره انبوهی از تقاضای عضویت به سمت انجمن روانه شد و باعث شد تا ما اعضای خود را افزایش دهیم. برای تاسیس انجمن، با توجه به اینکه اساسنامه چندان مهم نیست، تنها اعلام کردیم کسانی که می‎توانند به انجمن کمک کنند جهت عضویت در هیات موسسین انجمن حضور پیدا کنند، برخی از این اعضا بر اساس اساسنامه‎ای که ما داشتیم اصلا واجد شرایط نبودند و در ادامه یا نخواستند با ما ادامه همکاری داشته باشند یا نتوانستند شرایط لازم را فراهم آورند. در سال بعد نیز ما درگیر اساسنامه و اصلاحات آن بودیم چرا که در این اساسنامه موارد زیادی بود که نیاز به تامل و بازنگری داشت. سپس درگیر عضوگیری شدیم و موفق شدیم 12 انجمن را و در یک سال و نیم گذشته چیزی حدود 100 شرکت معتبر را به عضویت خود درآوریم، و مفتخرم که اعلام کنم 23 عضو انجمن به‏ یکباره به 123 عضو افزایش پیدا کرد. ما در این عضو گیری سعی کردیم بزرگان انجمن‎ها را گرد هم ‎آوریم و مجموعه‎ای از روسا و نایبان آنها، و به قول دوستان، سعی کردیم تا ستاره‎ها را به عضویت انجمن در آوریم. به هر حال این فعالیت‎ها باعث شد که انجمن با یک استقبال عمومی مواجه شود. امسال با توجه به اینکه ما عضو اتاق هستیم یک محدودیت بزرگی به نام کارت بازرگانی داریم. بلافاصله بعد از انتخابات یک ایده چشمگیر را به اجرا در خواهیم آورد. برای توسعه صادرات خود پاویون تشکیل دادیم. یک پاویون در پاکستان تشکیل دادیم. در ادامه نیز قصد داریم تا در کشورهای دیگر چون عراق و افغانستان و کشورهای آسیای میانه پاویون تشکیل دهیم. این به تولیدکنندگان پروفیل کشور ما نیز بسیار کمک می‎کند.
شما هم‎اکنون کرسی در اختیار دارید به‎نام پارلمان بخش خصوصی، که می‎تواند بر تصمیم‎گیری‎های دولتی تاثیرگذار باشد، تاکنون تا چه حدی توانسته‎اید خواسته‎های اعضای خود را مطالبه کنید؟
ما در خصوص تعرفه ترجیحی و مواردی از این دست با توجه به اینکه اقتصاد ما، اقتصاد دولتی است، تا حدی می‎توانیم پیش رویم. ما سعی کردیم تبعات مختلف آن را به‏روشنی بیان کنیم. مشاوره‎های کارشناسی خود را اعلام کردیم. در دیگر موارد نیز به همین شکل، ما یک تیم کارشناسی در اختیار داریم که می‎توانیم، موارد و مسائل مختلف را در زمینه‎های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم. به طور مثال در زمینه مالیاتی که برای اقلام مصرفی کارکنان هر ساله با آن درگیر هستیم، از طریق انجمن‎های عضو این پیگیری را انجام داده‎ایم و به دوستان اعلام کردیم که چنین قانونی وجود ندارد و این مالیاتی که به شرکت‎ها تعلق می‎گیرد همان است که مستقیما روی حقوق باز‎می‎گردد و با پیگیری‎هایی که انجام دادیم، کلیه اتفاقات و مسائل روز صنعت را که تبعات آن اعضای ما را شامل می‎شود رصد و پیگیری خواهیم کرد. بیمه اقلام مصرفی، مواردی در بحث مواد اولیه در بورس را نیز پیگیری کردیم.

در زمینه خام فروشی مواد اولیه انجمن چه اقداماتی می‎تواند انجام دهد؟
این مورد نیز بازمی‎گردد به همان مساله بخش خصوصی و موانعی به نام بخش دولتی. با وجود اینکه پتروشیمی‎‎ها اعلام کردند که خصوصی هستند اما باز هم دولتی‎ها در آنها نفوذ دارند و اسیر تشریفات دولتی هستند. اگر پتروشیمی‎ها از حالت دولتی خارج شوند ما در تعامل با آنها اعلام می‎کردیم به چه موادی نیاز داریم و آنها نیز تولید می‎کردند، اگر اقتصاد آزادی داشتیم ما نیز از کشورهای دیگر به ‏صورت عمده مواد اولیه وارد می‎کردیم تا پتروشیمی‎های داخلی در رقابت با رقیب خارجی خود امکان تعامل بیشتری را برای مشتریان داخلی خود قائل شوند.
همواره کلیه مقامات ما اعلام کرده‎اند که حمایت از تولید‎کننده داخلی مهمترین هدف ماست. همانطور که می‎دانید ارز حاصل از خام‎فروشی تاثیری در اقتصاد نخواهد داشت، ارزش افزوده برای ما خیلی حائز اهمیت می‎باشد. اگر بخواهیم به این روش ادامه دهیم و با قیمتی نازل‎تر از بازار ایران به کشورهای منطقه مواد اولیه عرضه می‎کنیم، در واقع ما به‏نوعی به رقبای صنعتی خود کمک کرده‏ ایم. به این معنا که ما به ترکیه زیر قیمت مواد خام می‎دهیم، با توجه به اینکه شرکت‎های ترک از حمایت‎های دولتی برخوردار می‎باشند، درصد سود بانکی این دوستان قابل مقایسه با سود بانکی ما نیست. در واقع این به نوعی تقابل نابرابر تولیدکننده داخلی با نوع خارجی آن است و خودمان نیز به این ماجرا دامن می‎زنیم. ما تمام سعی‎مان را انجام می‎دهیم. متاسفانه آن عزم راسخ در این بین وجود ندارد و ما در سالیان متمادی انجمن‎ها را ضعیف نگه داشته‎ایم. هرچند انجمن ملی پلاستیک در حال تلاش است، اما تنها در صورتی که همه پشت هم باشیم و دست به دست یکدیگر دهیم، می‎توانیم کارها را به پیش ببریم.

در مورد نمایشگاه ایران پلاست و موضعی که انجمن پلاستیک در این‎‎باره دارد توضیح دهید؟
متاسفانه برخی از این موارد مخفی مانده است. همانطور که می‎دانید ما 9 دوره این نمایشگاه را برگزار کرده‎ایم، بانی آن نیز شرکت پتروشیمی و شخص آقای نعمت‎زاده بوده‎اند. به هرحال این نمایشگاه 9دوره پی ‏در ‏پی به شکل باشکوهی برگزار شد. نمایشگاه ایران پلاست یک نمایشگاه مربوط به صنعت پلاستیک کشور است. نمایشگاه‏ هایی از این دست دارای جایگاه بسیار خوبی برای ماشین‎آلات، مواد اولیه، مواد میانی مثل کامپاند در اختیار دارد. حتی این نمایشگاه همواره محل خوبی برای عرضه محصولات تکمیلی بوده است. اصلا نمایشگاه محلی برای ارائه فناوری‎های نوین و عرضه آخرین دستاوردهای صنعتی می‎باشد. به اعتقاد بنده نمایشگاه ایران‎پلاست یکی از سه نمایشگاه بزرگ جهانی است. پارسال با وجود تحریم‎ها شاهد حضور چشمگیر شرکت‎های خارجی در این نمایشگاه بودیم. این مهم با تلاش همه جانبه پتروشیمی‎ها، ماشین‎سازان، تولیدکنندگان مواد میانی و تکمیلی شکل گرفته است.
حتی با کمک بخش خصوصی نظامنامه بسیار خوبی تدوین شد، اما به اجرا درنیامد. اما یکی از مسائلی که بسیار در رتبه و درجه این نمایشگاه تاثیرگذار بوده و خواهد بود، این است که زمان برگزاری آن ثابت باشد. این حتی در آیین‎نامه سازمان توسعه تجارت برای نمایشگاه‎ها آمده است که نمایشگاه‎های گرید A بیش از دو هفته جا به‏ جا نشود. همیشه نمایشگاه ایران‎پلاست در مهر و آبان برگزار شده است و همواره تاریخ آن ثابت بوده است.
ضمن اینکه در آخرین دوره طی جلسه‎ای که با دوستان داشتیم تاریخ برگزاری نمایشگاه را برای سه دوره آینده که پتروشیمی مسئول برگزاری آن است فیکس کردیم و براساس قول مساعد دوستان قرار به برگزاری در مهرماه شد. تا اینکه سه چهارماه اخیر بر اساس اعلام پتروشیمی متوجه شدیم که 25 تا 29 فروردین زمان قطعی برگزاری نمایشگاه ایران‎پلاست می‎باشد؛ البته بدون مشورت با انجمن‎ها و شرکت‎ها و تشکل‎های مرتبط. با پیگیری‎هایی که صورت دادیم به یک نوع وفاق با دیگر انجمن‏ ها رسیدیم. نامه‎نگاری‎های متعددی با افراد مختلف داشتیم که مهم‎ترین آنها شخص جناب وزیر آقای نعمت‎زاده بوده است. اما به هرحال به نتیجه‎ایی نرسیدیم. در مذاکرات دیگرمان تاریخ‎های دیگری مطرح شد اما هیچ یک از این تاریخ‎ها رعایت نشد. دلیل مخالفت ما با فروردین‎ به دلیل مشغله‏ های شرکت‏ ها در اسفند است. ضمن اینکه فروردین همواره ماهی نیمه تعطیل بوده است.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 97 ــ آبان 94


ثبت نظر

ارسال