در گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با حسین آکسو و محمود فکری مطرح شد:

از تیم ملی تا آکسوی تهران

پنجره ایرانیان: آکسو برندی آشنا برای تمامی تولیدکنندگان پروفیل و همچنین تولیدکنندگان در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی در ایران است. برندی معتبر که سال‏ هاست تیغچه‏ های مورد نیاز کارگاه ‏های مختلف را تامین می‏ کند.
  • شنبه 11 مهر 1394 ساعت 10:34

 شاید کمتر کارگاهی در ایران مشغول به کار باشد که تا کنون از تیغچه‏ های آکسو بهره نگرفته باشد و کمتر تولیدکننده پروفیلی در کشور وجود داشته باشد که تیغچه ‏های مخصوص خود را به این شرکت سفارش نداده باشد. با این حال، مقبولیت محصولات آکسو فقط به فعالان حوزه در و پنجره ایرانی منحصر نبوده و آوازه کیفیت تولیدات آکسو بازارهای ترکیه و اروپا را نیز درنوردیده است. هرچند فعالیت آکسو در بازار ایران اتفاق تازه ‏ای نیست، اما خبر گشایش دفتر فروش مستقیم آکسو پس از چندی وقفه، برای فعالان حوزه در و پنجره مسرت‏ بخش بود. البته خبر گشایش دفتر آکسو در تهران، نکته جالب توجه دیگری را نیز دربرداشت: ورود یکی از بازیکنان سرشناس فوتبال به حوزه در و پنجره دوجداره. بله، محمود فکری بازیکن نام آشنای سال‏ های نه چندان دور باشگاه استقلال و تیم ملی کشورمان مدیریت دفتر آکسوی تهران را بر عهده گرفته است. انتشار این خبر، نشریه پنجره ایرانیان را بر آن داشت تا با این فوتبالیست سابق باشگاه استقلال و مدیر عامل فعلی آکسوی تهران مصاحبه ‏ای ترتیب دهد. در این گفتگو که حسین آکسو، مدیر فروش شرکت آکسو نیز حضور داشت از چند و چون فعالیت‏ های آکسو در ایران جویا شدیم. در ادامه مشروح این گفتگو را می ‏خوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شرکت آکسو فعالیت خود را از چه زمانی و با چه هدفی در ایران آغاز کرد؟
حسین آکسو: فعالیت خود را در ترکیه در سال 1989 شروع کردیم. از سال 2008 وارد بازار ایران شدیم. با ورود به بازار ایران، تصمیم گرفتیم با صرف زمان بیشتر در این بازار جدید و با ارائه خدمات گسترده‎تر به مشتریان، بر شمار آنها بیافزاییم. با توجه به ظرفیت بالای بازار ایران و جهت ارائه خدمات و امکانات بیشتر، مدیران ارشد شرکت آکسو تصمیم گرفتند دفتر فروش مستقیمی در تهران راه‎اندازی کنند. آکسو استراتژی خاصی را برای بازار ایران تعریف کرده است و برای ورود به این بازار لازم بود تا به کمک این دوستان با قدرت بیشتری به راه خود ادامه دهیم. محصول اصلی آکسو، کاتر یا تیغچه‎هایی است که در صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی از آنها استفاده می‎شود.

چه کالاهایی در سبد محصولات شما وجود دارد؟
حسین آکسو: در واقع مشتریان ما تولیدکنندگان پروفیل می‎باشند و محصولی که ما به آنها ارائه می‎کنیم، تیغچه‏ هایی با دو نوع ‎کاربرد است. یک نوع از این تیغچه ‏ها زائده ‏هایی را که در جریان عمل جوش روی زاویه ‏های پروفیل در محل اتصال دو پروفیل به هم، ایجاد شده تمیز می‎کند. یعنی تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی برای تمیز کردن گوشه‏ های پروفیل از این فرزها استفاده می‎کنند. تیغچه دیگر برای تراش پروفیل مولیون مورد استفاده قرار می‏ گیرد. این محصول را پروفیل‎سازها از ما خریداری کرده و در اختیار مونتاژکاران خود قرار می دهند.

در واقع شما با تولیدکننده‎های پروفیل در ارتباط مستقیم هستید؟
حسین آکسو : بله، با توجه به نوع محصول با تولیدکنندگان پروفیل کشور طرف معامله هستیم.

سهم شما از بازار ایران چقدر است؟
حسین آکسو: آمار و ارقام موجود نشان می دهد که آکسو 80 درصد از بازار ایران را در اختیار خود گرفته است. البته این آمار در حوزه تولید تیغچه‎ها مصداق پیدا می‎کند.

چه سهمی از بازار ترکیه در اختیار دارید؟
حسین آکسو: شرکت آکسو حدودا 80 درصد از بازار ترکیه را در اختیار دارد.

آیا محصولات آکسو به کشورهای دیگری نیز صادر می‎شود؟
حسین آکسو: کارخانه آکسو دارای 1500متر مربع سالن تولید می‎باشد و با آخرین ماشین‎آلات و تکنولوژی‎های روز دنیا محصولات خود را تولید می‎کند. از این جهت سطح کیفی محصولات آکسو با درجه کیفی استانداردی به بازار اروپا نیز عرضه می‎شود. تا جایی که در کشورهای بلغارستان و رومانی نیز دفتر فروش مستقیم داریم. بر همین اساس دفتر سوم آکسو را در تهران افتتاح کرده ‏ایم.
در هر حال آکسو به یکسری کشورها صادرات مستقیم دارد، که به‎صورت مستقیم امر صادرات را به آنها انجام می‎دهیم. کشورهایی نظیر آلمان، آمریکا، روسیه، کشورهای حوزه بالکان مانند مقدونیه، دوبی، اردن از جمله کشورهایی هستند که آکسو به آنها صادرات مستقیم دارد.

سطح کیفی محصولات شما در بازار رقابتی جهان از چه جایگاهی برخوردار است؟
حسین آکسو: کلیه محصولات ما در ترکیه مقام اول از نظر درجه کیفی را به خود اختصاص داده ‏اند. محصولات شرکت آکسو با شرکت‎های اروپایی که پایه‎گذار و شروع کننده این صنعت هستند، کاملا قابل رقابت می‎باشند. چراکه محصولات ما هم‎اکنون با آنها برابری می‎کنند. همه تلاش ما این است که به عنوان یک برند بین‎المللی مطرح باشیم و اکنون این تلاش به ثمر نشسته است. سطح و حجم کار ما گواه این مدعاست.

با حضور مستقیم در بازار ایران چه هدفی را دنبال می‎کنید؟
حسین آکسو: در واقع با حضور مستقیم در بازار ایران قصد داریم، تا به شکل مستقیم و بی‎واسطه با مشتری و مصرف‎کننده محصولات خود در ارتباط باشیم و از همین راه قصد داریم تا خدمات فنی بهتر و سریع‏تری به مشتریان خود ارائه دهیم. افزون بر این، در نظر داریم تا به‎زودی دپو و انباری در تهران راه‎اندازی کنیم. مدیران ارشد این شرکت طرح ویژه‎ایی برای راه‎اندازی این دپو تدارک دیده‎اند که به‎زودی به بهره‎برداری خواهد رسید. با راه‎اندازی این دپو تحویل سفارشات و خدمات‎رسانی به مشتریان بهتر و سریع‏تر انجام خواهد شد.

آیا مقصدی که قصد ارسال تولیدات خود را بدانجا دارید، در کیفیت تولیدی این محصولات تفاوتی ایجاد می‏ کند؟
حسین آکسو: خیر، ابدا محصولی به این شکل تولید و عرضه نکرده‎ایم. محصولات ما، با سه نوع درجه کیفی متفاوت تولید می‎شود و مشتری براساس نیاز خود، یکی از این سه درجه را برمی‏ گزیند. به بیان دیگر درجه کیفی محصولات آکسو هیچ ربطی به کشور و محل عرضه کالا ندارد و مشتری می ‏تواند هر کدام از محصولات ما را انتخاب کند.

در مورد پیشنیه فعالیت‏ های خود در بازار ایران کمی توضیح دهید.
حسین آکسو: در واقع 8 سال است که در ایران حضور داریم. در گذشته با شخص دیگری همکاری می‎کردیم. اما به دلیل برخی مشکلات شیوه خود را تغییر دادیم و تصمیم گرفتیم فاصله خود و مشتریانمان را در ایران از میان ببریم. از این جهت، امسال دفتر مستقیم خود را در ایران راه‎اندازی کردیم. هدف ما از تاسیس این دفتر حذف هرگونه واسطه برای ارتباط شرکت با تولیدکنندگان پروفیل ایران بوده است. این ارتباط مستقیم باعث خواهد شد که شرکت آکسو از مشکلات مصرف‏ کنندگان مطلع شده و خدمات بیشتر و بهتری به آنها ارائه دهد. ضمن اینکه این امکان نیز وجود دارد که در صورت نیاز مشتریان می‎توانند سفارش خود را مستقیما به دفتراستانبول تحویل دهد.

همکاری شما با محمود فکری چگونه شکل گرفت؟
حسین آکسو: به هرحال کیفیت، کیفیت را انتخاب می‏ کند. تصمیمی که مدیران شرکت اتخاذ کردند این بود که فعالیت‏ های آکسو در ایران با شخص سرشناسی از سر گرفته شود. یعنی کسی که برای مردم ایران کاملا شناخته شده باشد؛ سخن، نام و تصویرش سند باشد. به ‏هر حال ما هم در پی کیفیت هستیم، به همین خاطر به ‏دنبال کسی رفتیم که دارای این شرایط باشد و در این مسیر با جناب آقای فکری آشنا شدیم.

آقای فکری، چه شد که از حوزه ورزش و فوتبال وارد حوزه صنعت در و پنجره شدید؟
محمود فکری: من تاکنون به غیر از فوتبال شغل دیگری نداشته‏ ام. در این مدت که از فوتبال فراغتی حاصل شد، به فکر شغل دوم افتادم. به هر ترتیب با مسئولان شرکت آکسو در این زمینه به توافق رسیدم. این دفتر دارای فعالیت‎های مختلف است و دفتر رسمی آکسو در ایران می‎باشد.

دفتر تهران چقدر به شرکت ماژول وابستگی دارد؟ با توجه به خویشاوند بودن مدیران ماژول با آکسو تهران، آیا سیاست‏ ها و تصمیمات کلان مدیریتی این دو شرکت ارتباطی با یکدیگر دارند؟
محمودفکری: به مساله بسیار مهمی اشاره کردید. پیش از پاسخ به سوال شما باید بگویم که من هم به ‏دنبال فرصتی بودم تا این موضوع را برای اهالی این صنعت روشن کنم. همانطور که شما نیز می‎دانید، درباره این موضوع شیطنت‏ هایی صورت گرفته شده و شایعه ‏های رواج یافته که من در اینجا خواهم کوشید شائبه‏ ها را برطرف کنم. روشن است که من با مدیریت ماژول، آقای نظری جویباری رابطه خویشاوندی دارم، همچنین هر دو در باشگاه استقلال هستیم و این امر را بسیاری از همکاران و مشتریان ما می ‏دانند. اما فعالیت ما در شرکت آکسو کاملا مستقل از فعالیت‏ های ماژول صورت می‏ گیرد؛ و ماژول نیز مانند دیگر دوستان، تنها می‏ تواند یکی از مشتریان ما باشد، نه کمتر و نه بیشتر.
با توجه به مشکلات موجود، رکود بازار، فضای نامشخص پساتحریم، فکر می‏ کنید زمان مناسبی را برای ورود به این صنعت برگزیده ‏اید؟
محمود فکری: برغم اینکه در این صنعت کم تجربه هستم، اما دید خوبی به این موضوع دارم. یعنی به شرایط کشور خیلی امیدوارم. من به توافق انجام شده و وضعیت کشور پس از رفع تحریم چشم ‏انداز بسیار روشنی دارم. از سوی دیگر با توجه به رکود چند سال اخیر، نسبت به رونق پس از این رکود کاملا خوشبین هستم.

پیش ‏بینی شما از جایگاه آکسو در آینده بازار ایران چیست؟
محمود فکری: هم اکنون آکسو یکی از برندهای خوب و با کیفیت به شمار می ‏آید، و در بازار ایران نیز در حال فعالیت است. همچنین همه کسانی که از تیغچه‏ های آکسو استفاده می‏ کنند، کاملا رضایت داشته ‏اند. اما به‏ هر حال در گذشته مشکلاتی وجود داشته که با خط مشی جدید، سعی در جبران آنها خواهیم داشت. روی‏ هم‏ رفته هیچکدام از مشکلات موجود نیز ارتباطی با کیفیت محصولات آکسو نداشته است و همواره شاهد رضایت مصرف‏ کنندگان از کیفیت آکسو بوده ‏ایم. در واقع کیفیت نقطه قوت اصلی آکسو است و ما نیز تلاش خواهیم کرد تا شرایط دیگر را به بهترین صورت برای مشتریان فراهم آوریم.

آیا قیمت محصولات دفتر تهران با دفتر ترکیه تفاوت دارد؟
محمود فکری: خیر، قیمت ‏ها همه یکسان بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها یک کرایه بار به محصولات دفتر تهران اضافه می‏ شود. ضمن اینکه همان محصولاتی که در ترکیه وجود دارد به ایران نیز منتقل می‏ شود.

از زمانی که سفارشی به‏دست شما می‏ رسد تا تحویل آن سفارش به مشتری چه مدت زمانی طول می‏ کشد؟
محمود فکری: ما تمام تلاش خود را انجام می‏ دهیم تا در فاصله زمانی 2 تا 3 هفته کالا را به دست مشتری برسانیم. از طرف دیگر با توجه به این که ما دفتر مستقیم آکسو در ایران هستیم، خدمات خاصی را به مشتریان خود ارائه می‏ دهیم. بدون ترید مشتریان از این خدمات جدید راضی خواهند بود.

آقای آکسو در صحبت ‏های خود به راه ‏اندازی دپوی جدیدی در تهران اشاره کردند، در این باره کمی توضیح بدهید؟
محمود فکری: یکی از مهمترین تصمیمات ما در وهله اول همین موضوع بوده است. یعنی می‏ خواهیم امکانی فراهم کنیم محصولات خاصی را که شرکت های بزرگ به ما سفارش می دهند، همواره در انبار خود داشته باشیم تا در صورت نیاز و فوریت بتوانیم به سرعت نسبت به تحویل آنها اقدام کنیم.
به‏ هرحال، دفتر آکسوی تهران تمام تلاش خود را خواهد کرد تا خدماتی در خور نام آکسو به فعالان صنعت در و پنجره ارائه دهد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 96 ــ مهر 94


ثبت نظر

ارسال