پاسخ رییس ستاد نمایشگاه به ابهام‌ها

فرهاد امینیان مدیرعامل شرکت بین‌المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران و رییس ستاد برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی درب و پنجره و صنایع وابسته ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان با تشریح دستاوردهای نمایشگاه سوم، به انتقادها و گلایه‌های مطرح شده از سوی برخی فعالان صنعت درب و پنجره پاسخ می‌دهد
  • شنبه 1 بهمن 1390 ساعت 18:46

. او معتقد است همیشه راه برای تعامل سازنده با هدف کاهش سطح چالش‌ها و اختلاف سلیقه‌ها باز است و او و همکاران اش به عنوان برگزارکننده دوره‌های قبلی نمایشگاه همواره به آغوش باز آماده شنیدن انتقادها و پیشنهادهاست. او در پاسخ به این پرسش که چرا با برگزاری نمایشگاه توسط انجمن‌های صنفی صنعت درب و پنجره مخالفت می‌کند؟ می‌گوید: برگزاری نمایشگاه تخصصی توسط برخی انجمن‌های صنفی هم با محدودیت‌های قانونی مواجه‌است و هم تجربه‌ای شکست خورده محسوب می‌شود چرا که فلسفه برگزاری نمایشگاه توسط شرکت‌های تخصصی در جهان تعریف شده‌است و برگزارکننده هیچ نفع صنفی جزء برگزاری باشکوه نمایشگاه با مشارکت و رضایت حداکثری شرکت‌های شرکت کننده ندارد. امینیان که از نحوه برگزاری و میزان استقبال نمایشگاه سوم راضی است این پرسش را مطرح می‌کند که با فرض نبود محدودیت‌های قانونی و چالش‌های اجرایی، کدام نهاد صنفی در صنعت درب و پنجره قادر به برگزاری نمایشگاه به نمایندگی از همه فعالان این صنعت است و چگونه می‌تواند تعهد و تضمین بدهد که منافع اعضای خود را بر سایر فعالان صنعت ترجیح نخواهد داد؟ گفتگو با رییس ستاد برگزاری نمایشگاه سوم خواندنی است و می‌تواند راهی باشد برای نزدیک شدن ایده‌ها و پیشنهادها و دوری جستن از اختلاف سلیقه‌ها. بخوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف گفتگو اینجا کلیک کنید.

میزان استقبال شرکت‌های ایرانی و داخلی از نمایشگاه سوم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میزان استقبال از این نمایشگاه به واقع رضایت بخش بود چرا که تعداد شرکت‌های خارجی به نسبت نمایشگاه دوم 140 درصد و میزان حضور شرکت‌های ایرانی هم 90 درصد بیشتر شده‌است و طبیعی است که از آنجا که صنعت ساختمان در کشورمان، همواره در حال نوآوری، ابداعات و رشد فناوری است، برپایی این نوع نمایشگاه‌های تخصصی مورد استقبال مصرف‌کنندگان و فعالان این بخش قرار‌گیرد. مساله دیگر مقایسه نمایشگاه تخصصی درب و پنجره با نمایشگاه صنعت ساختمان است که تابستان هرسال برگزار می‌شود. قبول دارم که در نمایشگاه صنعت ساختمان میزان استقبال کننده به دلیل تنوع شرکت‌ها و محصولات عرضه شده از نظر تعداد بازدیدکننده و شرکت‌های شرکت کننده بیشتر از نمایشگاه تخصصی درب و پنجره‌است اما نتایج نظرسنجی‌ها انجام شده نشان می‌دهد که میزان رضایت فعالان و بازدیدکنندگان در نمایشگاه درب و پنجره بالاست چرا که هم شرکت‌ها می‌توانند قراردادهای بیشتری با طرفین تجاری شان امضا کنند هم به دلیل تخصصی شدن کیفی و کمی بازدیدکنندگان، مدیران شرکت‌ها به صورت رودرو می‌توانند به پرسش‌ها و نیازهای بازدیدکنندگان پاسخ دهند و خیلی روشن است که در فرصت 4 روزه برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان خیلی‌ها فرصت بازدید از تمامی بخش‌های نمایشگاه را پیدا نمی‌کنند

هدف شما از اقدام برای برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت درب و پنجره چیست؟

اولین هدف این است که برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها می‌تواند به میزان قابل‌توجهی به فرهنگ‌سازی در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی منجر شود؛ به عنوان مثال در نمایشگاه درب و پنجره افراد به استفاده از درب و پنجره‌هایی که عایق محسوب می‌شوند، تشویق شده و بدین‌گونه از اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود و از طرفی مصرف‌کنندگان نهایی یک ساختمان که هزینه‌ای تامین انرژی را پرداخت می‌کنند متوجه می‌شوند که با استفاده از این محصولات می‌توانند به کاهش هزینه‌های خود کمک کنند. برای شرکت ما این مساله بسیار حیاتی است چرا که در کشور ما، تقریبا در 10 سال اخیر، استفاده از پنجره‌های دو جداره مورد توجه جدی قرار گرفته و رویکرد و استقبال مردم هم نسبتا مناسب بوده‌است و ما مصمم هستیم در ادامه برگزاری دوره‌های آینده نمایشگاه به گونه‌ای سیاست گذاری کنیم که کم کم مسوولان دولتی به نمایندگان مجلس دغدغه‌ها و خواسته‌های فعالان این صنعت را درک کنند تا قانون استفاده از پنجره‌های دوجداره در صنعت ساختمان ایران به صورت جدی به اجرا درآید.به ویژه اینکه الان بحث صنعتی سازی ساختمان و انبوه سازی مسکن مطرح است، احساس می‌کنیم اگر این صنعت یک نمایشگاه تخصصی داشته باشد، فعالان صنعت درب و پنجره بهتر می‌توانند توانایی خودشان را ارائه دهند. 

    اجازه دهید به یکی از جدی‌ترین چالش‌ها و اختلاف نظرها درباره نحوه برگزاری و مدیریت نمایشگاه اشاره کنم. برخی از اعضای انجمن تولیدکنندگان پروفیل U-PVC نسبت به مدیریت و نحوه برگزاری نمایشگاه گلایه دارند و معتقدند باید مدیریت و سیاستگذاری نمایشگاه به نهادهای صنفی مثل انجمن یادشده واگذار شود. دفاع شما چیست؟

بگذارید از دو منظر به پرسش شما پاسخ دهم؛ نخست محمل و فلسفه قانونی برگزاری نمایشگاه است و دوم از بعد اجرایی و فنی و تخصصی آن. از منظر قانونی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صدور مجوز نمایشگاه‌ها بر اساس حکم قانون با برگزاری نمایشگاه‌ها توسط نهادهای صنفی موافق نیست و قرار است اختیار برگزاری برخی نمایشگاه‌ها که پیش از این توسط برخی انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی برگزار شده، را از سال آینده لغو کند و برگزاری این نمایشگاه‌ها به شرکت‌های تخصصی و دارای صلاحیت حرفه‌ای و فنی مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و به طور مشخص سازمان توسعه تجارت واگذار شود. مساله دوم برگرفته از یک تجربه جهانی است به نحوی که خیلی کم پیش می‌آید که در دنیا انجمن‌های صنفی که مسوولیت ذاتی شان تعریف شده‌است، به دنبال برگزاری نمایشگاه باشند.تجربه جهانی نشان می‌دهد که نمایشگاه‌ها را شرکت‌های نمایشگاهی برگزار می‌کنند وانجمن‌ها از نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنند و برای آن خط مشی تعیین می‌کنند.

حالا تصور کنیم تشکل‌های صنفی ما تافته جدا بافته از جهان باشد؛ مگر چه مشکلی پیش می‌آید که خودشان مسوولیت برگزاری نمایشگاه را برعهده بگیرند؟

ببینید! مسلما اگر قرار باشد انجمنی یا نهاد صنفی خاصی برگزار کننده یک نمایشگاه با شرکت‌های دارای زمینه فعالیت مختلف اما مرتبط با یک صنعت باشد، باید دید کدام انجمن می‌تواند مسوولیت قبول کند و نظر همه شرکت‌های حاضر را تامین کند؟ مشکل این است که گروه‌های مختلفی در همین نمایشگاه وجود دارند از تولید کننده درب و پنجره چوبی گرفته یا تولیدکننده درب و پنجره U-PVC و... طبیعی است که هرکدام برای خود حقی در نمایشگاه قائل هستند.حالا تولیدکننده پروفیل می‌تواند و حق دارد یا عرضه کنندگان ماشین آلات یا درب و پنجره سازان؟ ابهام بدون پاسخ مانده این است که چگونه یک انجمن و نهاد صنفی می‌تواند نظر همه فعالان صنعت را تامین کند و منافع یکسان برای همه در نظر بگیرد؟ به همین دلیل اعتقاد داریم و تجربه جهانی هم به ما می‌گوید واگذاری مدیریت و برگزاری نمایشگاه‌ها به یکی از انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی اصل بیطرفی را زیر سوال می‌برد و برگزارکنندگان را دچار اختلاف می‌کند. بگذارید مثالی بزنم اگر مثلا نمایشگاه امسال را صنف تولیدکننده درب و پنجره چوبی برگزار کند، به احتمال خیلی زیاد فضای بیشتر و بهتری را در اختیار اعضای صنف خود قرار خواهد داد و نارضایتی دیگر شرکت کنندگان را تشدید می‌کند و این خطر وجود دارد که در نمایشگاه‌های بعدی میزان استقبال هم افت کند.علت این که در کشورهای دیگر این اتفاق نمی‌افتد، این است که انجمن‌ها برگزار کننده نمایشگاه نیستند و تنها رسالت شان حمایت معندی و مادی و سیاست گذاری و تعیین خط مشی‌ها و اهداف برگزاری نمایشگاه است.

 از نظر شما به عنوان شرکت برگزارکننده 3 دوره نمایشگاه صنعت درب و پنجره و صنایع وابسته ایران علت اختلاف و چالش ایجاد شده چیست؟

به نظرم مشکلی که در این 2-3 سال بوجود آمده‌است، شاید بخشی از آن ناشی از سوء تفاهم‌ها و سوءبرداشت‌های دو طرف ماجرا بوده‌است.شاید از روز اول این گونه به نظر می‌آمد که هر دو طرف در مقابل هم هستیم و باید حق مان را از یکی بگیریم.اما اعتقاد ما این نیست و اصلا حاضر نمی‌شویم که نمایشگاهی را برگزار نمی‌کنیم با این هدف که بیاییم در مقابل یک گروهی قرار بگیریم وآن گروه را با خودمان درگیر کنیم چرا که منافع و مصالح ما به عنوان برگزار کننده نمایشگاه ایجاب می‌کند که رضایت حداکثری اعضای انجمن‌های مرتبط و شرکت‌های بالفعل و بالقوه در این صنعت را به دست آوریم.

 راه پیشنهادی شما برای پایان دادن به اختلاف سلیقه‌ها چیست؟

فکر می‌کنم که یکبار دیگر باید خواسته‌های ذینفعان نمایشگاه مطرح شود.البته خواسته‌های که جنبه قانونی داشته باشد و طبق یک چارچوب مشخص و مدون بتوان به بررسی این خواسته‌ها روی آورد و ما هم هیچ مقاومت و مخالفت در مقابل خواسته‌هایی که در این چارچوب باشد، نداریم و دلیلی ندارد که بخواهیم مخالفت کنیم.به نظر ما، حضور یک انجمن در یک نمایشگاه به هیچ وجه باعث رکود نمی‌شود، بلکه باعث رونق نمایشگاه می‌شود. طبیعتا به نفع ما است که انجمن با شرکت‌ها و زیر مجموعه اش در نمایشگاه‌ها حضور داشته باشد.اما باید قبول کنیم طبق قوانین و مقررات وضع شده می‌توان به تفاهم رسید و راه برای تفاهم و تعامل همواره باز است. از سوی دیگر شهامتی که یک شرکت برای پایه گذاری یک نمایشگله تخصصی به خرج می‌دهد هم خیلی مهم و ارزشمند است و ما وقتی استارت نمایشگاه بین المللی درب و پنجره و صنایع وابسته ایران را با تمام نگرانی‌های که وجود داشت، زدیم، خیلی ریسک کردیم و البته جواب ریسکمان را هم گرفتیم.حرف ما این است که اولا در مقابل خواسته‌های قانونی ذینفعان نمایشگاه به هیچوجه مخالفت نداریم دوم اینکه انجمن‌ها باید قبول کنند که برگزار کننده نمایشگاه، یک شرکت نمایشگاهی باشد وانجمن‌ها باید بالای سر آنها باشند.مثلا اگر انجمن می‌خواهد روی اصول و خط مشی‌ها و اهداف شرکت‌های نمایشگاه نظارت داششته باشند،مامخالفتی نداریم، ولی به شرطی که شرکت‌ها هم نظارت این انجمن را قبول کنند

نمایشگاه سوم از نظر شاخص‌های کیفی با نمایشگاه‌های قبلی چه تفاوتی داشته‌است؟

ببینید! این نمایشگاه سوم این صنعت است.تجربه و تخصص ما می‌گوید در دوره اول،دوم،سوم باید نمایشگاه معرفی شود و همزمان با هر دوره سطح کیفی خدمات و برنامه‌ها افزایش یابد.در دوره سوم نمایشگاه، به خاطر استقبال خوبی که صورت گرفت، ما سعی کردیم برنامه‌های محتوایی نمایشگاه را بیشتر کنیم و از هیئت‌های خارجی دعوت کردیم و کارگاهی آموزشی را فعال‌تر کردیم و طبیعی است که پس از پایان نمایشگاه با نظرسنجی و آسیب شناسی کارشناسی به استقبال نمایشگاه چهارم می‌رویم با این امید که دیگر از قهر و اختلاف سلیقه و این حرف‌ها خبری نباشد.

برنامه شما برای نمایشگاه سال آینده چیست؟

هدف این است که گروه‌های کالایی در نمایشگاه از هم جدا کنیم و از شرکت‌های خارجی بیشتری برای بالابردن سطح دانش بازدید کنندگان و رضایت مندی آنها دعوت خواهیم کرد و برای ما هدف اصلی این است که شرکت‌های ایرانی دارای توان صادرات در نمایشگاه سال آینده بدرخشند و شاهد انعقاد قراردادهای تجاری بیشتری بین شرکت‌ها و فعالان این صنعت باشیم.

ماهنامه پنجره ایرانیان - شماره 52 -بهمن 90


ثبت نظر

ارسال