چگونگی خلق یک دیتیل در جهت آرامش بخشیدن به زندگی و سکونت

دپارتمان مهندسی پوسته شرکت سکو ایران
  • پنجشنبه 2 دی 1400 ساعت 13:22

در مباحث ساختمانی از گذشته تا به حال و نیز در آینده، ایجاد آرامش در محل سکونت همراه همیشگی خلق اثر بوده است. به‌تدریج مباحث بسیاری از این ایجادکننده‌های آرامش در سکونت را بررسی می‌کنیم:

پنجره‌ها

یکی از موارد و مباحث مهم در زمینه آرامش و امنیت و جذب و دفع انرژی‌های اطراف ما پنجره‌ها هستند. بنابراین بهترین نقطه آغاز این بحث، موضوع پنجره خواهد بود.

پنج یا پنجره به معنی درگاره و درگاه کوچک است، مانند طاق و قوس‌های پنج و هفت به معنی درگاه پوش که پنج به عنوان درگاه و هفت و هشت یا هشتن به معنی پوشش است.

 تاریخچه پنجره

از ابتدا اعمال سلیقه‌های مختلف جهت زیبایی بخشی و دکوریتیو بودن شیشه‌های ساختمانی در جریان بود. بنابراین علاوه بر کارآمدی پنجره‌ها در ساختمان‌سازی، زیبایی، قابلیت باز شو بودن جهت استفاده در فصول مختلف، شفافیت جهت امکان دیدن محیط خارجی در شرایط خاص و ... نیز در طراحی پنجره‌ها موثر بودند.

همچنین پس از گذشت سالیان، فاکتور امنیت و ایجاد انواع حفاظ پنجره نیز به پروسه تولید و ساخت انواع دروپنجره افزوده شد. حفاظ‌هایی از جنس سنگ، چوب و انواع آهن و فلز در عصرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

همراه با ساخت اولین سرپناه‌ها و خانه‌های مسکونی و یا خدماتی در دنیا و تمدن‌های گذشته، احساس نیاز به محلی جهت استفاده از نور طبیعی روز، تهویه و ورود و خروج هوا احساس شده است. در حال حاضر نیز گروه‌های مطالعه اجتماعی و پژوهشگران بر این باور هستند که بهره‌مندی از نور طبیعی خورشید و هوای تازه به افزایش آسایش و بهره‌وری در محیط‌های داخلی ساختمان کمک شایان ذکری می‌کند.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال پانزدهم-شماره 171/دی 1400


ثبت نظر

ارسال