نمای کرتین‌وال چیست؟

بخش تحقیق و توسعه شرکت آلومینیوم کوپال اصفهان
  • شنبه 5 مهر 1399 ساعت 14:26

معادل فارسی عبارت کرتین‌وال (Curtain Wall)، دیوار پرده‌ای است. وجه مشترک دیوار و پرده کاربرد آن دو به‌‏عنوان حائلی میان دو فضاست که البته یکی سخت و سنگین و دیگری سبک و قابل‌انعطاف است. از درآمیختن این دو ترکیبی به‌دست‌آمده که هم از استحکام و مقاومت دیوار و هم از زیبایی و سبکی پرده برخوردار است؛ بدین سبب نام آن را کرتین‌وال گذاشتند.

نماهای کرتین‌وال هیچ باری به‌غیراز نیروی وزن خود و نیروهای دیگر جانبی مانند باد را تحمل نمی‏کنند و باری از ساختمان بر دوش آن‌ها نیست؛ ازاین‌رو به سازه‌های کرتین‌وال سازه‌های خودایستا می‌گویند. نمای کرتین‌وال انواع و اقسام بسیاری دارد و پرکاربردترین آن‌ها نماهای کرتین‌وال شیشه‌ای است.

یکی از مهم‏ترین ویژگی‌‏های کرتین‏وال عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی بودن آن است. این امر باعث بهینه‌‏سازی دمای محیط و نور می‌شود بنابراین نیاز ساختمان به مصرف انرژی الکتریکی را کاهش می‏دهد. از سوی دیگر، چون کرتین‌وال‌ها سازه‌های بسیار سبکی هستند بار کلی وارد بر ساختمان را کاهش می‌دهند و همچنین رفتار خوبی در مقابل زلزله دارند و درنهایت سهولت در نصب و زیبایی و مقرون‌به‌صرفه بودن‏ این نما سبب برتری آن‌ها به سایر نماهای ساختمانی می‏شود.

ازنقطه‌نظر فنی، کرتین‏وال ها درواقع شاسی‌‏ها و لامل‌‏هایی هستند که در اطراف پروژه قرار می‏‌گیرند و شیشه‌های نمای ساختمان به‌جای اینکه روی خود ساختمان نصب شوند روی سازه کرتین‏وال نصب می‏شوند. ازاین‌رو وزن وارده بر ساختمان کاهش می‏یابد؛ این کاهش وزن سبب می‏شود که مقاومت ساختمان نسبت به زلزله افزایش یابد. ازجمله نماهای کرتین‏وال در کشورمان می‌توان به نمای ساختمان جدید بورس در سعادت‌آباد تهران اشاره کرد.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال سیزدهم-شماره 156/مهر 99

 


ثبت نظر

ارسال