نقش چسب سیلیکون در بهینه‌سازی مصرف انرژی

مهندس امیر اقبال / مدیر واحد تحقیق و توسعه و مدیر بخش آموزش‌های فنی رازی
  • یکشنبه 2 آذر 1399 ساعت 17:22

براساس گزارش‌های اعلام‌شده توسط رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در حوزه انرژی به‌خصوص در بخش ساختمان است. ایران با وجود اینکه تنها یک درصد از جمعیت جهان را دارد حدود 16 درصد یارانه انرژی را پرداخت می‌کند. طبق آمار منتشرشده بیش از 40 درصد مصرف انرژی ایران در بخش ساختمان است و مقدار مصرف انرژی در این حوزه 3 برابر متوسط جهانی است.

در حوزه ساختمان نوع دروپنجره‌ها نقش مهمی در هدر رفت انرژی به‌خصوص در فصل سرما دارند. اگر با زیاد کردن دمای شوفاژ و بخاری، همچنان هوای داخل ساختمان سرد است و با بارش برف و باران، رطوبت وارد خانه می‌شود، نشان‌دهنده این است که دروپنجره‌ها نیاز به درزگیری و آب‌بندی دارند. در فصول سرد سال برای حفظ گرمای محیط و جلوگیری از اتلاف انرژی، راه‌های مختلفی وجود دارد. از روش‌هایی که برای جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول مختلف سال استفاده می‌شود، می‌توان به عایق کردن و درزگیری دروپنجره‌ها اشاره کرد.

چسب‌های سیلیکون که با ویژگی‌های مختلف و در اندازه‌های گوناگونی تهیه و تولید می‌شوند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده جهت درزگیری و آب‌بندی دروپنجره‌ها هستند. چسب آکواریوم یا چسب آب‌بندی یا همان چسب سیلیکون یکی از قوی‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های چسب برای مصارف خانگی و صنعتی است.

چسب‌های سیلیکون از پلیمرهایی هستند که از زنجیره‌ای متناوب اتم‌های سیلیکون و اتم‌های اکسیژن تشکیل شده که با کربن هیدروژن عایق مناسبی در مقابل گرما و رطوبت هستند؛ و از آنها برای درزگیری و چسباندن قطعات شیشه‌ای (دروپنجره) استفاده می‌شود. چسب‌های آکواریوم دارای مقاومت دمایی بالای نیز هستند و به همین دلیل در مناطق با آب‌وهوای مختلف نیز می‌توانند استفاده شوند. در همه مناطق خشک و کویری تا مناطق سردسیر و کوهستانی کیفیت خود را حفظ می‌کنند. استفاده از این چسب‌ها محدود به حرفه خاصی نیست؛ بنابراین اگر نیاز به چسبی با مقاومت بالا در مقابل گرما و رطوبت دارید، می‌توانید از چسب آکواریوم استفاده کنید.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال چهاردهم-شماره 158/آذر99

 


ثبت نظر

ارسال