شش ستون عزت نفس

نویسنده: ناتانیل براندن/ مترجم: مهدی قراچه داغی
  • شنبه 8 شهریور 1399 ساعت 11:11

به قلم عباس توکلی

اشاره: کتابی که در این شماره به معرفی کوتاه آن می‏پردازیم، شش ستون عزت نفس نام دارد که به قلم ناتانیل براندن به رشته تحریر درآمده و توسط مهدی قراچه داغی ترجمه شده است. در این کتاب مباحث مفیدی در خصوص عزت نفس و تاثیر آن روی زندگی شخصی و محیط کار، مطرح شده است. امیدواریم این مطلب برای مخاطبان ارجمند مفید بوده و ما را در جهت معرفی کتاب‏های سودمند دیگر به اهل مطالعه در شماره‏های بعد یاری کنند.

نویسنده این کتاب روان‌درمانگر و نویسنده‌ای آمریکایی ـ کانادایی است که شهرت زیادی در زمینه حرمت نفس و عزت نفس دارد و در پیشبرد مکتب فلسفی عینی‌گرایی مطالعات زیادی انجام داده است.

موضوع این کتاب درباره عزت نفس و تاثیری که بر روی زندگی شخصی و محیط کار دارد است. ناتانیل براندن در این کتاب ابتدا سعی می‌کند تا تعریف مشخص و دقیقی از عزت نفس ارائه دهد. او بر این باور است که باید نیاز به عزت نفس را به‌عنوان یک نیاز روان‌شناختی به رسمیت شناخت و انسان‌ها تا زمانی که این نیاز را برآورده نکنند، اثرات نامطلوب آن را به شکل بیماری، احساسات منفی و رفتارهای ناهنجار در زندگی خود و اطرافیان مشاهده خواهند کرد. براندن در کتاب شش ستون عزت نفس تلاش کرده است تا مفهوم جدیدی از عزت نفس را ارائه دهد و با ارائه راهکارهایی به مخاطب کمک کند تا عزت نفس را در وجودشان پرورش دهند. وی در کتاب خود عزت نفس را این‌گونه تعریف می‌کند: «عزت نفس سیستم ایمنی خودآگاهی است و برای ما قدرت، مقاومت و توانایی احیا به ارمغان می‌آورد. عزت نفس هم چون سیستم ایمنی بدن یک ویژگی ذاتی است که ما برای مقابله با مشکلات زندگی‌مان به آن نیاز داریم. اجازه دهید مفهوم عزت نفس را با یک مثال توضیح دهیم. کلسیم باعث تقویت دندان‌ها و استخوان‌های ما می‌شود. وجود کلسیم برای داشتن بک بدن سالم ضروری است. به همین ترتیب، عزت نفس نیز برای داشتن روان سالم حیاتی است. ما صرفا به دلیل کمبود کلسیم نمی‌میریم. ولی ادامه زندگی برای ما به‌طور چشم‌گیری سخت می‌شود. همین مسئله برای عزت نفس نیز صادق است. ما برای زنده ماندن به آن نیاز نداریم، ولی نمی‌توانیم بدون آن راحت زندگی کنیم؛ زیرا انتظاراتی که از ظرفیت درونی و توانمندی‌های خود داریم، بر اساس میزان عزت نفسمان شکل می‌گیرند. هر چه عزت نفس بالاتری داشته باشیم، به این باور می‌رسیم که توانایی بالایی برای انجام کارهای مختلف داریم و هنگامی که انتظار بالایی از توانایی‌های خود داریم، تمام تلاشمان را به کار می‌بندیم تا واقعا عملکرد خوبی داشته باشیم. بدین ترتیب، می‌توانیم زندگی خوب و آبرومندی برای خود بسازیم.»

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال سیزدهم-شماره 155/شهریور 99


ثبت نظر

ارسال