رفتار سازه‌ای نماهای شیشه‌ای هنگام آتش‌سوزی و نحوه اعمال شرایط عایق حرارتی در این سازه‌ها (بخش دوم)

 مهندس شهرام علیزاده/ مدیرعامل آلوکد
  • دوشنبه 1 اسفند 1401 ساعت 17:30

با توجه به اینکه دستورالعمل مربوط به مقاومت نماهای کرتین‌والی در برابر آتش در آیین‌نامه‌های اجرایی به‌طور کامل مشخص نشده است، عملکرد این نوع محصولات در برابر آتش و آتش‌سوزی یکی از موضوعات موردبحث در سال‌های اخیر بوده است.

اگر به موضوع آیین‌نامه آتش‌نشانی برگردیم اشاره کردیم که وزارت مسکن و شهرسازی می‌بایست تلاش ویژه‌ای برای مناسب‌سازی این مقررات انجام دهد. در نتیجه این بررسی‌ها در راستای اطلاعاتی که از کارشناسان مربوطه دریافت شده است، استفاده از مقررات آتش‌نشانی به‌منظور احتیاط بیشتر به جهت جلوگیری از اشاعه شعله‌های آتش در آیین‌نامه‌ای در خصوص مقررات آتش‌نشانی از یک طبقه به طبقه دیگر باید به‌طور واضح مشخص شود.

این موانع آتش چه هستند و چه کاربردی دارند؟

قطعات نسوز لایه‌هایی هستند که بر روی قسمت‌های بالای پنجره و مابین طبقات اجرا می‌شوند و مقاومت واکنشی بالاتری در برابر آتش (کلاس A1 و A2) دارند و نسبت به سایر مصالح بر روی نما موثر هستند تا از گسترش آتش در نما جلوگیری کرده و یا حداقل سرعت آن را کم کند. موانع حریق با توجه به جزئیات معماری دارای اشکال مختلفی هستند.

کشور آلمان در این خصوص بیشترین تحقیقات را در مورداستفاده از موانع آتش در سیستم‌های عایق حرارتی خارجی انجام داده و اجرا می‌کند یکی از دلایل اصلی این امر این است که تقریبا 85 درصد از مواد عایق مورداستفاده سیستم‌های عایق حرارتی خارجی در آلمان از کلاس E هستند و مهم‌تر از آن ضخامت عایق حرارتی خارجی در آلمان به‌طور متوسط 14 سانتی‌متر و حداکثر تا 30 سانتی‌متر هستند. این یک واقعیت است که در سیستم‌های حاوی مواد عایق حرارتی با ضخامت پایین نسبت به سیستم‌های با ضخامت بالا خطرات بیشتری دارند.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال شانزدهم-شماره 185-186/اسفند 1401 و فروردین 1402

 


ثبت نظر

ارسال