بررسی تاثیر ویروس کرونا بر بازار مسکن؛

گل بود، به سبزه آراسته شد!

احمد جهان‌بین/ عضو هیات تحریریه
  • شنبه 6 اردیبهشت 1399 ساعت 14:4

پدیده عجیب، ناگهانی و غیرمترقبه شیوع ویروس کرونا و پاندمی بیماری کووید 19 جهان را در بهت و حیرتی بزرگ فروبرده است به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هنوز از مطالعه، شناخت و کنترل تمامی ابعاد آن عاجزند. جدای از مسائل پزشکی و بهداشتی این موضوع و آثار مترتب بر آن، تلاش برای واکاوی تاثیرات کوتاه، میان و بلندمدت این پدیده بر سایر شئون زندگی بشر تا مدت‌ها محل بحث و گفتگوی صاحب‌نظران خواهد بود. چراکه برخی بر این باورند که پس‌ازاین باید جهان را به دو مقطع پیش از کرونا و پس از کرونا تقسیم کرد! تاثیر کرونا بر اقتصاد و بازارهای مختلف اگرچه از بسیاری جهات دارای مشابهات فراوانی است اما بازار و اقتصاد مسکن موضوعی است که سعی داریم در این فرصت به‌صورت ویژه‌تری به آن بپردازیم و با بررسی نقطه نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه، ضمن ترسیم و توضیح کلیات امر، راهکارهایی در راستای عبور از این تنگنا نیز ارائه دهیم.

در شرایط کنونی و با شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از بازار‌های اقتصادی ازجمله بازار مسکن عملا متوقف شده و این مسئله آثار گسترده‌ای را به دنبال داشته است. بازار مسکن و صنعت ساخت‌وساز کشور که ظرف سالیان گذشته در شرایط بسیار نامساعد و نابهنجاری به سر می‌برد با این اتفاق مصداق این ضرب‌المثل معروف شده است که «گل بود به سبزه آراسته شد!».

با در نظر گرفتن بازه زمانی شروع کرونا در کشور تاکنون یعنی دوماه انتهای سال 1398 و دو ماه ابتدایی سال 1399 شاهد کاهش شدید شاخص‌ها در بخش‌های سه‌گانه ساخت‌وساز، خریدوفروش و اجاره مسکن هستیم.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال سیزدهم-شماره 152-151/اردیبهشت و خرداد 99


ثبت نظر

ارسال