نکات مهم در طراحی نماهای شیشه‌ای (2)

مهندس شهرام علیزاده - مدیرعامل شرکت آلوکد

در نماهای ساختمان چه در نماهای شیشه‌ای و چه در نماهای کلاسیک، پوسته خارجی نما از المان‌های مختلفی تشکیل می‌شود.
  • پنجشنبه 24 مرداد 1398 ساعت 5:38

در نماهای ساختمان چه در نماهای شیشه‌ای و چه در نماهای کلاسیک، پوسته خارجی نما از المان‌های مختلفی تشکیل می‌شود. از هر نوع مصالح ساختمانی استفاده شود، نمای کارشده علاوه بر زیبایی بیرونی باید شرایط مناسب را برای فضای داخل بنا به وجود آورد و برای شرایط جوی همچون باران، برف، باد و تابش نور خورشید به حد کافی مناسب و مقاوم باشد.

اگرچه ممکن است هریک از مصالح به‌تنهایی مشخصات خوبی در برابر شرایط فوق داشته باشند اما باید در کنار هم نیز بتوانند شرایط مورد نظر را تامین کنند. این شرایط شامل کنترل انرژی و هوا، کنترل نفوذ آب، کنترل نور و کنترل حرکت‌های احتمالی بنا می‌شوند.

در  بخش اول بطور خلاصه اشاره شد که سیستم‌های نماهای شیشه‌ای دارای راه‌حل‌های متنوعی در اجرا هستند و اگر دقیق و صحیح طراحی شوند، علاوه بر زیبایی بیرونی (ظاهری) و امنیت مناسب، شرایط خوبی نیز در داخل بنا به وجود خواهند آورد .

نکته قابل توجه این است که حتی اگر سیستم بسیار مناسب انتخاب، طراحی و محاسبه شود، در صورتی‌که دقیق اجرا نگردد می‌تواند مشکلات ساختاری داشته باشد.

در مطالب زیر نکات مهم در طراحی و محاسبات نماها را در ادامه بخش اول مورد بررسی قرار می‌دهیم:

عدم نفوذ هوا

در نمای ساختمان‌ها، عدم نفوذ هوا و کنترل انرژی در بناها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روشن است که مصرف بهینه انرژی از چالش‌های امروزی در جامعه بشری به شمار می‌رود؛ و در ساختمان‌هایی که امکان نفوذ هوا وجود دارد مطمئنا پرت انرژی نیز به میزان قابل توجه وجود خواهد داشت و در برخی مواقع عبور هوا حتی موجب ایجاد صدا در ساختمان نیز می‌شود.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال دوازدهم-شماره 141 -تیر 98

 


ثبت نظر

ارسال