هلندی‌ها نخستین جاده خورشیدی را افتتاح کردند

پنجره ایرانیان:اولین جاده خورشیدی دوچرخه‌سواری جهان در هلند با پانل‌های خورشیدی و 140 هزار کیلومتر مسافت با تمامی وسایل خورشیدی از جمله چراغ‌های راهنمایی و خودروهای الکتریکی افتتاح شد.
  • شنبه 24 آبان 1393 ساعت 1:29

در این مسیر دوچرخه‌سواری بین حومه کرومین و ورمور در آمستردام روزانه 2000 دوچرخه در حرکت هستند. این مسیر اولین جاده خورشیدی در جهان است که مهندسان مشتاق در سراسر دنیا می‌توانند از آن نسخه‌برداری کنند. این مسیر، جاده خورشیدی نام دارد و با سلول‌های خورشیدی بلور سیلیکون در بتن جاسازی و با شیشه‌های ضخیمی پوشیده شده است. سطح جاده با روکش غیر چسبنده پوشیده شده و به دلیل شیب موجود جاده از انباشته شدن گرد و غبار و تیره شدن سلول‌های خورشیدی جلوگیری می‌شود.

انرژی ایجاد شده با سلول‌های خورشیدی جاده نسبتا مناسب و انرژی تولید شده در 100 متر برابر با انرژی مصرفی لازم سه خانوار است و نشان می‌دهد جاده‌های خورشیدی می‌توانند کاربردی شوند. این فناوری حدود 140 هزار کیلومتر از جاده‌های عمومی این کشور را پوشش خواهد داد و 20 درصد جاده‌های هلند با این فناوری سلول‌های خورشیدی ارتقا خواهند یافت. وزن خودروهایی که قادر به حرکت در این جاده هستند شامل تراکتور و مینی تریلر است. از این قبیل فناوری در مکان‌های دیگری از جمله پارکینگ خورشیدی در آمریکا و جاده‌های عمومی در حال احداث نیز استفاده شده اما هلند اولین کشور در استفاده از این فناوری است.


ثبت نظر

ارسال