رفتار سازه‌ای نماهای شیشه‌ای هنگام آتش‌سوزی و نحوه اعمال شرایط عایق حرارتی در این سازه‌ها

 مهندس شهرام علیزاده/مدیرعامل آلوکد
  • پنجشنبه 1 دی 1401 ساعت 10:45

با توجه به اینکه دستورالعمل مربوط به مقاومت نماهای کرتین‌والی در برابر آتش در آیین‌نامه‌های اجرایی به‌طور کامل مشخص نشده، عملکرد این نوع محصولات در برابر آتش و آتش‌سوزی یکی از موضوعات موردبحث در سال‌های اخیر بوده است.

موضوع مقاومت نماهای بیرونی بناها در برابر آتش یکی از موضوعات موردتوجه صنعت ساخت و اجرای پوسته‌های بیرونی بناها بوده است. به دلیل اینکه در مقررات فعلی میزان واضحی از سوی این صنعت مطرح نشده و نگهداری از محصولات در این صنعت در برابر این موضوع بسیار حساس و پرهزینه است؛ می‌تواند از دلایل توجه ویژه امروزه به موضوع آتش و عملکرد نمای بیرونی بناها باشد.

البته در برخی از کشورها مقرراتی در این خصوص در سال‌های 2007 و 2009 منتشر شد ولی به‌اندازه کافی و دارای توضیحات مکفی نبود.

در کشورهای مختلف موسسات و یا وزارتخانه‌های خاصی مسئولیت ارائه آیین‌نامه و مقررات مربوطه را به عهده دارند. در ایران مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در این خصوص مقررات و دستورالعمل‌هایی را منتشر کرده است که تحت عنوان دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها منتشر و در دسترس است. در فصل دوم الزامات اجرایی نما بخش الزامات آتش به مواردی اشاره شده است، لیکن با پیشرفت تکنولوژی‌های این صنعت به نظر می‌رسد این آیین‌نامه‌ها می‌بایست با آیین‌نامه‌های جدید بازنگری شوند. نکته مهم اینجاست که فعلا آیین‌نامه‌های اروپایی در اکثر کشورها در حال اجرا است اما باتوجه به شرایط آب و هوایی منطقه ایران تفاوت‌هایی در نوع طراحی آیین‌نامه‌ها وجود خواهد داشت.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال شانزدهم-شماره 183/دی1401


ثبت نظر

ارسال