نگاهی به اشتباهات رایج در صنعت دروپنجره :

آیا زاماک شما همان زاماک است؟

مهندس امیر شیری / عضو شورای سردبیری
  • شنبه 6 بهمن 1397 ساعت 16:21

 

اشاره: این مقاله پیشتر در شماره 100 نشریه پنجره ایرانیان منتشر شده بود. اما از آنجا که این اشتباه همچنان در میان فعالان صنعت دروپنجره رواج دارد، بر آن شدیم تا یک بار دیگر این نوشتار را از نظر مخاطبان ارجمند پنجره ایرانیان بگذرانیم.

 

زاماک چیست؟

"زاماک" اصطلاحی است که در صنعت دروپنجره‏سازی نسبتا رایج شده است و بعضی از مونتاژکنندگان به برخی از قطعات مورد استفاده در تولید پنجره‏ها زاماک می‏گویند. ظاهرا مانند برخی از کالاها که با ورود خود به بازار با خطا در نامیدن خود روبه‏رو می‏شدند، زاماک نیز در شرف چنین خطایی قرار گرفته است. می‏دانیم که در گذشته نخستین تولیداتی که وارد بازار مصرف می‏شدند، به اشتباه نام برند یا کارخانه تولیدی خود را می‏گرفتند. برای مثال واژگانی مانند زیراکس، تاید، ریکا، اسکاچ، لیپتون، سامسونت و نسکافه نام برندهای خاصی هستند که مدت‏ها و حتی امروز نیز برای نامیدن دستگاه کپی، پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، بافته ظرفشویی، چای کیسه‏ایی، کیف اداری و قهوه فوری در جامعه به کار برده می‏شوند.

اما داستان زاماک اندکی متفاوت است. زاماک برند یا نام کارخانه خاصی نیست، بلکه زاماک جنس این قطعات است که رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک غلط عام است.

در واقع زاماک یک نوع آلیاژ است که برخی از قطعات مورد استفاده در صنعت ما از جنس آن ساخته شده‏اند. در اینجا بد نیست اندکی با این آلیاژ آشنا شویم و مزایای آن را در صنعت خود بدانیم.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 136-بهمن97

 


ثبت نظر

ارسال