پنجره ایرانیان 11 ساله شد

به مناسبت پایان دهمین سال فعالیت پنجره ایرانیان، بر آن شدیم تا از یکی از همراهان همیشگی تحریریه پنجره ایرانیان درخواست کنیم که به ما افتخار دهند و زحمت نگاشتن سرمقاله این شماره را متقبل شوند و ضمن ارزیابی عملکرد این مجموعه ما را از نقاط ضعفمان آگاه کنند.اما دکتر شهرام علیزاده، با خلاقیت و ابتکار همیشگی خود، طرح و ساختاری نوین در قالب همیشگی سرمقاله درانداخت و جای پرسشگر و پرسش‌شونده را تغییر داد و برای نخستین بار ما را از پشت دوربین به جلوی صحنه آورد. ضمن تشکر از جناب علیزاده به خاطر قبول این زحمت، یادداشت ایشان را بدون هیچ دخل و تصرفی، از نظر شما مخاطبان ارجمند پنجره ایرانیان می‌گذرانیم:
  • دوشنبه 8 آبان 1396 ساعت 23:19

به افتخار یازدهمین سالگرد حضور پنجره ایرانیان


دکتر شهرام علیزاده


خوانندگان، همکاران و دوستان محترم به یمن یازدهمین سالگرد تولد نشریه پنجره ایرانیان در این شماره و با همراهی و همکاری مدیرعامل و سردبیر محترم، افتخار قلم‌زنی بخش سردبیر را به عهده گرفتم و امروز قصد ندارم از نقش موثر این نشریه فرهنگی، اطلاع‌رسانی، آموزشی در این مرزوبوم که بر تمامی ما پوشیده نیست قلم‌فرسایی کنم؛ اینکه با چه امکاناتی این مجموعه به میدان قدم گذاشت و امروز چه جایگاهی دارد مطمئنا قابل توجه و مهم بوده و بر تمامی همکاران و فعالان این صنف آشکار می‌باشد. عزم و اراده و جرات پا گذاشتن در مسیری با ویژگی‌های خاص و اداره ماهنامه‌ای در کشور عزیزمان ایران، با سلایق متفاوت و تنوع فراوان فرهنگی و علمی و... و آن هم در سطوح بالا به‏ تنهایی قابل تقدیر است.


برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید


اما سال‏ هاست وقتی که نشریه را ورق می‏زنم با صفحاتی مواجه می‌شوم که به معرفی مدیران فعال و خلاق این صنف با قلمی شیوا و صمیمی پرداخته و با کمک این نشریه با مدیران پرتوان جوان و جویای نام و مدیران باتجربه و ‏سختکوش و پرتلاش آشنا شده‌ایم، سخنانشان را مطالعه کرده و رموز موفقیت‏ هایشان را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ اما این بار مایلم که با پدیدآورندگان این ماهنامه به سبک خودشان گفتگو کنیم و پای صحبت آنها بنشینیم:

اشاره: نشریه پنجره ایرانیان یکی از موفق‌ترین ماهنامه‌های تخصصی در کشور به شمار می‌رود که یازده‌سالگی خود را جشن خواهد گرفت. به تعبیری دیگر، آبان ماه را می‌توان تحویل سال این نشریه قلمداد کرد. از این جهت به سراغ آقای مهندس شیری مدیرعامل و موسس نشریه پنجره ایرانیان، متولد 1360 و کارشناس معماری با سابقه مطبوعاتی بیش از 17 سال رفتیم، فردی که با خلاقیت و کارآفرینی در بحرانی‌ترین شرایط این صنعت، چراغی پرفروغ را پیش پای صنعتگران و مدیران این مرزوبوم روشن کرده است. برای اولین بار گفتگویی متفاوت را با ایشان تجربه می‌کنیم:

 در این راه پرفراز و نشیب همراهان سختکوشی نیز با شما بودند، از جمله سرکار خانم شفقت  مدیر موفق تبلیغات و دانش‌آموخته رشته گرافیک با سابقه 16 سال و آقای احسان مصحفی سردبیر خوش‌ذوق و توانای نشریه، به‌عنوان سردبیر با تحصیلات کارشناسی ارشد و سابقه 16 ساله؛ چه سخنی با ایشان و تمامی همکارانتان دارید؟

 من از این دو بزرگوار و همچنین سایر همکارانم در نشریه پنجره ایرانیان تشکر می‌کنم که از هیچ تلاشی برای انجام رساندن رسالت این نشریه که همانا اطلاع‌رسانی به فعالان این صنعت و آگاهی‏ افزایی است دریغ نکرده و نمی‌کنند. از ابتدای راه‌اندازی این مجموعه، تلاش بسیاری را جهت نهادینه ساختن کار گروهی به خرج دادیم، زیرا همواره بر این باور بوده‌ام که نمی‌توان بدون کار جمعی در مسیر پیشرفت مستمر قرار گرفت. این دو تن نیز در شکل‌گیری و انسجام تیم متشکل پنجره ایرانیان نقش بسزایی ایفا کرده‌اند. همچنین جا دارد در اینجا از تمام کسانی که در این ده سال عضو این تیم و همراه ما بودند و در رشد و پیشرفت پنجره ایرانیان سهم داشتند، قدردانی و تشکر کنم.

 چرا این کار را به‌عنوان حرفه انتخاب کردید؟

 من از سال 1382 در حوزه مطبوعات فعالیت داشتم. در سال 1385 فرصتی پیش آمد تا به همراه یک تور مسافرتی از نمایشگاه در و پنجره تویاپ استانبول دیدن کنم. در این بازدید که با آشنایی من با شماری از فعالان صنعت درو پنجره کشورمان همراه بود، از فضا و شرایط حاکم بر این صنعت اطلاع یافتم و متوجه خلائی در زمینه آگاهی‌رسانی در این حوزه، به‌ویژه در مقایسه با مطبوعات تخصصی پرشماری که در ترکیه مشغول به کار بودند شدم. همچنین با توجه به اینکه در آن روزها این صنعت در کشورمان بسیار نوپا بود و ظرفیت بسیاری برای رشد و پیشرفت داشت، خلاء یک ابزار اطلاع‌رسانی که بتواند به شکوفایی این حوزه در ایران کمک کند، نمود بسیاری برایم داشت. از سوی دیگر، شخصا به مبحث بهینه‌سازی انرژی علاقه بسیاری داشتم و این مقوله را یکی از مولفه‏ های اساسی رشد کشورمان می‏دانسته و می‌دانم. در بازگشت به ایران تحقیقات مفصلی در این باره انجام داده و در آبان ماه 1386 اولین شماره پنجره ایرانیان را به‌عنوان نخستین نشریه در و پنجره و همچنین بهینه‌سازی انرژی منتشر کردم؛ و از همان روزهای نخست تمامی تلاش خود را برای سهیم شدن رشد و شکوفایی این صنعت متمرکز کردیم که از جمله این فعالیت‌ها راه‌اندازی نخستین تورهای نمایشگاهی جهت آشنا شدن فعالان این صنعت با پیشرفت‌های جهانی و فناوری‌های روز بود. به ‏هر حال در تمام این ده سال پنجره ایرانیان تمام تلاش خود را به خرج داده تا در حد امکان خود نقشی در رشد و پیشرفت صنعت در و پنجره کشورمان داشته باشد.

به‌عنوان یک همراه این صنعت، مشکلات را کجا می‌بینید؟

به طور کلی می‌توان بزرگ‌ترین مشکل موجود را فقدان یک متولی برای کلیت این صنعت برشمرد. شاید اگر فعالان این صنعت محمل مشترکی را برای سیاست‌گذاری‌های کلان و البته مشترک در این صنعت داشتند، حجم بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان گیر همگی ما شده کاهش می‌یافت. از سوی دیگر نابسامانی مقوله استاندارد در این صنعت، تاکنون ضربات سختی را بر دل سوزان و زحمت کشان این صنف وارد آورده است. همان‌طور که می‏دانیم مسئولان دولتی مانند شهرداری‌ها تنها به دوجداره بودن پنجره‌ها اهمیت می‌دهند و به کیفیت این محصولات و سطح استاندارد آنها توجهی ندارند که این امر تا حدی باعث افت کیفیت در محصولات این صنعت شده است. مورد دیگری که بسیاری از دل سوزان و فعالان این حوزه را آزار می‌دهد، تغییرات مداوم قوانین و نرخ ارز است که این عامل نیز بر دشواری‌های فعالیت در این حوزه افزوده است.

به طور اجمالی در اداره نشریه‌های تخصصی چه مشکلاتی وجود دارد؟

انتشار نشریه‌ای تخصصی در کشوری که شاید باور چندانی به تخصص‏ گرایی در آن وجود ندارد با مشکلات فراوانی روبه‌روست. درواقع حجم مشکلات آن اندازه هست که در این مقاله نگنجد. از سوی دیگر ما باور داریم که رفع این مشکلات و مقاومت در مقابل آنها بر عهده ماست و هیچ‌گاه نباید آنها را به مخاطبان خود انتقال دهیم. از همان ابتدای کار نیز آگاه بودیم که قدم در راه پرخطری می‌گذاریم و بنابراین همه مشکلات و موانع موجود را به جان خریده و همواره تلاش داشته‌ایم که در حد امکان بهترین خدمات را برای مخاطبان خود فراهم آوریم.

با آرزوی سلامتی، توفیق روزافزون و شادکامی برای تمامی عزیزان در ماهنامه پنجره ایرانیان.



نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 121-آبان96


ثبت نظر

ارسال