یارانه مسکن مهر در جیب متقاضیان

پنجره ایرانیان: دولت برای کمک به متقاضیان مسکن مهر در نظر دارد ۵۰ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات در بودجه ۱۳۹۶ پرداخت کند.
  • سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 10:11

به گزارش ایسنا، دولت در بودجه سال ۱۳۹۶ بالغ‌بر ۱۲۵ میلیارد تومان از طریق تملک دارایی‌‏های سرمایه‏‌ای و ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق تخفیف عوارض پروانه، حمایت‏‌های مالی و تراکم برای ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر اختصاص داده است. همچنین برای یارانه سود تسهیلات مسکن مهر ۵۰ میلیارد تومان از طریق تملک دارایی‏‌های سرمایه‏‌ای پرداخت خواهد کرد.

در شرایطی که مسکن مهر به ایستگاه پایانی نزدیک می‌‏شود و از ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد، تنها ۳۰۰ هزار واحد باقی‌مانده که امید می‏‌رود بخش زیادی از این تعداد تا پایان سال جاری به بهره‌‏برداری برسد. به همین دلیل ظاهرا دولت دیگر نمی‌‏خواهد بیش از این بابت این طرح به‌جامانده از دولت قبل ضرر بدهد و در سال ۱۳۹۵ از پرداخت یارانه به این طرح خودداری کرد. اما ۱۳۰ میلیارد تومان برای تسریع در تکمیل، آماده‌سازی، محوطه‌سازی و تحویل مسکن مهر پردیس اختصاص داد.

از ابتدا که در سال ۱۳۸۶ طرح مسکن مهر کلنگ خورد دولت باید ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌‏داد که از این رقم ۴۷ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز می‌‏بایست از منابع عمومی تزریق می‏‌شد که از این رقم هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تزریق‌شده است. همچنین برآورد خدمات زیربنایی و روبنایی، ۱۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت‌شده است. آورده مردم هم باید ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌‏شد که تقریبا تامین شد. البته هنوز هستند متقاضیانی که بدحسابی می‏‌کنند و به‌طور مثال در پرند سه هزار متقاضی وجود دارد که از پرداخت سهم آورده خودداری می‏‌کنند.

هم‌اکنون بسیاری از سایت‏‌های مسکن مهر، افتتاح‌شده و بنا به گفته مسوولان شهرهای جدید، فقط تکمیل شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد به سال آینده موکول خواهد شد.

در شرایطی که ۸۶ درصد واحدهای مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده‌شده بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ۱۴ درصد باقی‌مانده به‌تدریج امسال و سال آینده واگذار می‌شود؛ واحدهایی که بخش اعظم آن در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارد.

عدم تامین بودجه زیرساخت‏‌ها و خدمات روبنایی مسکن مهر که درواقع مهم‌ترین مشکل این طرح محسوب می‏‌شود، روند افتتاح واحدها را با کندی مواجه کرد تا ثابت شود دولت‏‌ها سازندگان خوبی نیستند و شاید بهتر است نبض ساخت‌وساز مجدداً در دست بخش خصوصی قرار گیرد؛ بخشی که در حال حاضر و پس از مشکلاتی که مسکن مهر برای اقتصاد مسکن به وجود آورد در رکود به درمی‌برد.

اما بر اساس آخرین اعلام قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر آمار واحدهای مسکن مهر واگذارشده تاکنون یک‌میلیون و ۹۲۰ هزار واحد است. از این تعداد یک‌میلیون و ۷۷۲ هزار واحد مورد بهره‌برداری متقاضیان قرارگرفته و از علت‌های بهره‌برداری نشدن از ۱۴۸ هزار واحد مسکن مهر واگذارشده نبود خدمات زیرساختی مناسب است.

احمد اصغری مهرآبادی، تامین زیرساخت‌های موردنیاز و متناسب برای بهره‌برداری را مهم‌ترین دغدغه و اولویت دولت یازدهم دانست و تاکید کرد که دولت بدون تامین این زیرساخت‌ها مسکن مهر را تحویل متقاضیان نمی‏‌دهد.


ثبت نظر

ارسال