ساخت سازه گنبدی مقاوم در برابر زلزله و طوفان

پنجره ایرانیان: محققان اروپایی موفق به ساخت سازه گنبدی شکلی شده‌اند که علاوه بر زیبایی و تطابق با محیط‌زیست در برابر طوفان و زلزله مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد.
  • یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 10:20

به گزارش ایسنا، کمپانی دانش‌بنیان اروپایی «بیو دامز» توانسته‌ یک سازه گنبدی شکل شیشه‌ای مقاوم بسازد که با شبکه فلزی مورد محافظت قرارگرفته است و می‌تواند به‌خوبی در برابر سهمگین‌ترین طوفان‌ها نظیر تورنادو و زلزله‌های سنگین مقاومت کند و به‌عنوان یک پناهگاه امن مورداستفاده قرار بگیرد.

طبق اعلام شرکت «بیو دامز» این گنبدها در برابر طوفان‌هایی با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت و زلزله‌های 8.5 ریشتری مقاومت می‌کنند و توانایی تحمل وزن 20 تن رادارند.

این گنبدها قابلیت پیاده‌سازی در تمام مکان‌ها را با ابعاد مختلف دارند و مقاومت آن‌ها بارها در شرایط مختلف سنجیده شده است. مسئولان شرکت «بیو دامز» اعلام کرده‌اند خریداران می‌توانند هر طرحی را برای داخل این گنبدها سفارش دهند و حتی این امکان وجود دارد که بااتصال چند گنبد به‌صورت تونل، فضای بیشتری را در اختیار داشته باشند.

ویژگی منحصر بفرد دیگری که در این سازه به‌کاررفته است کم‌مصرف بودن آن و قابلیت سرمایش و گرمایش آن است که نسبت به یک ساختمان معمولی 30 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند و برای تامین انرژی سازه از صفحات خورشیدی بهره گرفته‌شده است.

تنها مشکلی که می‌توان برای این سازه‌ها در نظر گرفت غیرقابل جابجایی بودن آن‌هاست چراکه پی آن‌ها باید کاملاً مستحکم و ثابت باشند.

 


ثبت نظر

ارسال