در گفتگو با محمدحسین نوروزی مطرح شد:

نیکو وین؛سمبل عشق به تولید

  • شنبه 13 آذر 1395 ساعت 9:9

تولید یکی از آن حوزه‌‏هایی است که فعالیت در آن نیاز به دلباختگی خاصی دارد. امروز همه از دردسرهای عدیده بخش تولید و مشکلات جانکاه آن باخبرند. به‌‏ویژه آنکه مشکلات خاص این حوزه با رکود شدیدی نیز گره خورده است. با توجه به چنین شرایطی، ورود آگاهانه به این حوزه، به غیر از اینکه نشانی از میهن‏‌پرستی و اشتیاق برای اعتلای اقتصاد کشور عزیزمان باشد، چه می‏‌تواند باشد؟ حال اگر در نظر بگیریم که یکی از کهنه‏‌کاران صنعت یو.پی.وی.سی که اشراف کامل بر زیر و بم این بخش دارد، با علم به تمامی موانع و مشکلات و در چنین شرایطی دست به تولید پروفیل زده است، دیگر محصولات چنین تلاش بی‏‌دریغی را جز با عیار عشق نمی‌‏توان محک زد. در گفتگویی که با مهندس محمد حسین نوروزی داشتیم، شور و اشتیاق به تولید در لابلای گفتار ایشان نمود کاملی داشت. البته ناگفته نماند که خوشبینی و امید به آینده‏ای که مهندس نوروزی چاشنی دلباختگی خود به تولید ملی کرده بود، نیز از کلام وی هویدا بود. پنجره ایرانیان ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان و برای تمام وطن‌‏پرستانی که قلبشان برای تولید ملی می‏‌تپد، نظر شما به این گفتگو جلب می‏‌کند:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 جناب نوروزی، ظاهرا بنا دارید محصول جدید را وارد بازار کنید. اگر ممکن است در این زمینه توضیح دهید.

بله. ما از دو سال پیش برای تولید پروفیل در و پنجره یو.پی.وی.سی در داخل کشور برنامه داشتیم و امسال موفق شدیم پروفیلی را با برند نیکو وین به مرحله تولید برسانیم. محصولی که در اولین مرحله وارد بازار خواهد شد، پروفیل 4 کانال سری 60 با 13 مقطع قالبی است که در آینده‏ای بسیار نزدیک عرضه خواهد شد.

برای تولید این پروفیل از قالب بسیار مناسب و مواد اولیه کیفی بهره برده‌‏ایم تا محصول باکیفیت و قابل‌رقابتی را به بازار عرضه کنیم.

 با توجه به دشواری‌‏های بسیاری که بخش تولید در این برهه از زمان دارد، چه عاملی باعث شد که این بخش را انتخاب کنید؟

عشق به تولید! واقعا در این شرایط بازار و مشکلات اقتصادی که وجود دارد هیچ مسئله‌ای نمی‌تواند این کار را توجیه کند جز عشق به تولید. درواقع بیشتر کسانی که در زمینه تولید فعالیت می‌کنند دلباخته تولید و کمک به اشتغال جوانان هستند که قدم در این راه سخت و پرزحمت گذاشته‌اند.

 با توجه به رکودی که حاکم است و بسیاری از کارخانهها با نصف توان و ظرفیتشان کار میکنند، چه دورنمایی برای این بخش متصور هستید؟

اگر به گذشته بازار ساختمان و نمودار رونق و رکود حاکم بر آن نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که دوره‌هایی که رکود بر بازار حاکم بوده بیشتر از 3 سال طول نکشیده و بازار پس از یک دوره 3 ساله رکود به یک دوره رونق بازگشته است. رکود فعلی هم که از ابتدای 93 شروع‌ شده است، به نظر می‌رسد تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و در سال 96 وضعیت رونق به بازار بازخواهد گشت.

 همانطور که میدانید در بازار فعلی برندهای مختلف پروفیل باکیفیت و قیمتهای متفاوتی وجود دارند، فکر میکنید پروفیل شما برای رقابت با این محصولات متنوع از چه مزیتی برخوردار است؟

مطمئنا همه تلاش می‌کنند که محصولی باکیفیت روانه بازار کنند تا در میدان رقابت که بسیار نزدیک به هم است موفق باشند. ما هم تلاش کردیم با استفاده از مواد اولیه مناسب، دقت در تولید و خدمات پس از فروش مناسب شرایط رقابت در بازار را به نفع خودمان پیش ببریم.

 در زمینه خدمات پس از فروش چه برنامه‏‌هایی تدارک دیده‏‌اید؟

خدمات پس از فروش ازجمله نکات کلیدی موفقیت در بازار است. تلاش ما بر این است که از لحظه تولید پروفیل تا تبدیل آن به پنجره و پس از نصب آن تا زمان استفاده از محصول به کمک نمایندگی‌های فروشمان در سراسر کشور، با دقت و جدیت تمام نهایت همکاری لازم را با مشتریانمان داشته باشیم و نظارت و کنترل مناسبی بر نحوه عرضه محصول اعمال کنیم. بدون تردید، ارائه خدمات پس از فروش و سرویس‌دهی به مشتری، در بلندمدت باعث رضایتمندی و متعاقب آن افزایش تعداد مشتریان ما خواهد شد.

 می‏‌دانیم که این روزها ارزانفروشی رواج یافته است، و ارزان‏‌فروشی به معنای کاهش کیفیت محصولات است. از سوی دیگر یکی از عوامل موفقیت در بازار پررقابت امروز، عامل قیمت است. به نظر شما چگونه می‏‌توان این دو را با هم جمع کرد؟ به این معنی که محصول نهایی بدون افت کیفیت از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد؟ 

پیش از همه باید به این نکته اشاره کنم که مخاطبان پروفیل نیکو وین به هیچ وجه آن بخشی از بازار نیست که به دنبال محصول ارزان و بی‌کیفیت است. امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و دنیای مجازی خوشبختانه بسیاری از مسائل مثل قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید و سایر هزینه‌ها مشخص است و با یک جستجوی معمولی در اینترنت می‌توان آن مقادیر را برای تولید یک پروفیل خوب به دست آورد. حالا این‌که کسی دوست دارد از مواد ارزان‌قیمت یا بازیافتی استفاده کند و محصول ارزان‌قیمت و بی‌کیفیتی روانه بازار کند، موضوع دیگری است. چنین عملی هرچند یک تصمیم شخصی به شمار می‌‏آید اما به نظر من به معنای ترور صنعت است. ضمن این‌که چنین روش‌‏هایی در بلندمدت جواب نخواهد داد و پس از مدت کوتاهی خودبه‌خود از دایره رقابت حذف خواهد شد. ما چنین کاری را به‌هیچ‌عنوان در برنامه کاری نداریم و تلاشمان بر این است که با استفاده از شگردهای ویژه تولید، محصولی باکیفیت و با قیمت مناسب روانه بازار کنیم.

 روشن است که کیفیت پنجره تولید شده بیشترین تاثیر را در اعتبار برند یک پروفیل در بازار دارد. شما چه تمهیداتی برای نظارت بر تولیدکنندگانی که از پروفیل شما استفاده میکنند در نظر گرفته‏‌اید؟

ما از سال‌های قبل نیز ‌چنین برنامه‌ای داشتیم و نظارت و پشتیبانی لازم را از مونتاژکارانی که از محصولات ما استفاده می‌کنند به عمل می‌آوردیم. واحد نظارت ما با دادن مشاوره و برگزاری کلاس‌های آموزشی نکات موردنیاز تولیدکنندگان را به آنان یادآوری کرده تا با رعایت استانداردهای لازم محصول خوب و قابل قبولی به مشتریان ارائه دهند.

 آیا از هم‌‏اکنون برای دریافت استانداردها و گواهینامههای تضمین کیفیت محصولات خود اقدامی انجام دادهاید؟

برای دریافت نشان استاندارد ایران، گواهی‌نامه‌های کیفیت و ایزوها اقدامات اولیه خوبی صورت گرفته که امیدواریم در آینده ای نزدیک به نتیجه برسیم.

 آیا برنامهای بهعنوان طرح توسعه برای آینده مد نظر دارید؟

برنامه آتی ما این است که تا قبل از نمایشگاه در و پنجره تهران مقاطع پروفیلی‌مان را افزایش دهیم چون مجموعه ما در شمال کشور مشتریان خاصی دارد و طبق روالی که در آن منطقه وجود دارد پنجره‌های کشویی مورد استقبال بیشتری واقع می‏‌شوند؛ بر همین اساس تلاش می‌کنیم که هرچه سریع‌تر نسبت به تحویل گرفتن قالب‌ها از شرکت سازنده و تولید پروفیل‌های سری کشویی تک‌ریل اقدام کنیم. همچنین در کنار تولید پروفیل‌های یو.پی.وی.سی نیکووین، در حال آماده‌سازی و انجام اقدامات اولیه برای تولید درهای ضد سرقت با برند نیکودُر هستیم که امیدواریم تا پایان سال به این مهم نیز دست پیدا کنیم.

 آیا از امروز برنامه‏‌ای را برای صادرات محصولات خود در نظر گرفته‏‌اید؟

مطمئنا به صادرات هم فکر می‌کنیم چراکه هر محصولی برای رسیدن به اوج موفقیت باید در بازارهای جهانی عرضه شود تا با محصولات مشابه رقابت کند و عیار خود را بسنجد. از سوی دیگر کشورهای همسایه ما مثل سوریه و عراق که درگیر جنگ هستند، در آینده نیاز به بازسازی دارند که موقعیت مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم خواهد آمد تا در این بازار خودشان را محک بزنند و محصولاتشان را برای ارائه به این کشورها آماده کنند. ما هم در همین زمینه مذاکراتی با طرف‌های خارجی در این دو کشور انجام دادیم که استقبال خوبی صورت گرفته و در آینده اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 متاسفانه در سالهای اخیر شاهد افت کیفی شدیدی در صنعت یو.پی.وی.سی کشورمان بوده‌‏ایم. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟

از ماست که بر ماست! درواقع این واردکننده ها و تولیدکننده ها هستند که در کاهش یا افزایش کیفیت یک محصول نقشی تعیین‌کننده دارند. مردم و مشتریان اطلاعات چندان دقیقی از مسائل فنی و جزئیات کار ندارند و این ما هستیم که با نوع محصولی که وارد یا تولید می‌کنیم و قیمتی که بر روی آن می‌گذاریم این شرایط را در بازار به وجود می‌آوریم. استفاده از مواد نامرغوب و تولید پروفیل بی‌کیفیت باعث ایجاد رقابت ناسالم در بازار می‌شود. این رقابت ناسالم بیشترین ضربه را به صنعت یو.پی.وی.سی زده است به شکلی که میزان مصرف یو.پی.وی.سی به‌شدت در حال کاهش است و سایر مواد جای آن را در بازار گرفته است.

 از نظر شما چه راهکاری برای این معضل وجود دارد؟

اگر همه ما فعالان صنعت یو.پی.وی.سی دست‌به‌دست هم دهیم و کیفیت محصولاتمان را فدای چیز دیگری نکنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که شرایط بهتر شود.

 نقش تشکلها و انجمنهای صنفی و تخصصی را در بهبود این وضعیت تا چه حد میدانید؟

مطمئنا تشکل‌‏ها در این شرایط نقش مهمی بر عهده ‌دارند و می‌توانند کارهای مفیدی انجام دهند. خوشبختانه انجمن پروفیل یو.پی.وی.سی امسال توانست به تعاونی ارتقاء درجه پیدا کند ولی اگر از همان ابتدا این تشکل به نام و عنوان اتحادیه یو.پی.وی.سی ثبت و از اتحادیه آهن مستقل می‌شد، شرایط امروز ما خیلی بهتر بود. به‌هرحال قدرت تاثیرگذاری، تصمیم‌گیری و اجرایی یک اتحادیه و تشکل صنفی از انجمن بسیار بیشتر است و می‌تواند در وضعیت کلی صنعت یو.پی.وی.سی تغییرات زیادی ایجاد کند.

 فاصله میان صنعت و صنعتگران داخلی و خارجی یو.پی.وی.سی چقدر است؟

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان داخلی محصولات خود را در سطح شرکت‌‏های مطرح جهانی و همگام با تکنولوژی کشورهای پیشرو این صنعت، تولید می‌کنند که نباید از دایره انصاف خارج شد و این چیزها راندید. البته به خاطر مشکلات مختلفی که وجود دارد مانند نبود صنف و نظارت و وضعیت قیمت‌ها و رقابت ناسالم در بازار، این تولیدکنندگان هم متضرر شده‌اند و شرایط سختی دارند. به‌هرحال یک عده هم در بازار هستند که با تولید کالای بی‌کیفیت به دنبال سود بالا هستند که این عده اگرچه تعدادشان زیاد نیست ولی تاثیر منفی زیادی بر روی بازار دارند و زحمات قشر زحمتکش و تولیدکنندگان واقعی را نیز بر باد می‌دهند. وجود اتحادیه و صنف در اینجا نیز نمود پیدا می‌کند، چراکه اتحادیه می‌تواند قبل از حذف چنین تولیدکننده‏هایی توسط سازوکارهای بازار، با ابزارهای نظارتی جلوی‌شان را بگیرد.

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 110-آذر 95


ثبت نظر

ارسال