در گفتگو با مجری برگزاری نمایشگاه در و پنجره تهران مطرح شد:

استقبال مطلوب شرکت های اروپایی از نمایشگاه هشتم

  • شنبه 15 آبان 1395 ساعت 10:24

نمایشگاه تخصصی در و پنجره تهران که بهمن ماه امسال هشتمین دوره خود را تجربه خواهد کرد، امروز از جایگاه بسیار مهمی در این صنعت برخوردار است، به گونه‌‏ای که می توان از آن به‏‌عنوان بزرگترین رویداد یا گردهمایی سالیانه صنعت در و پنجره کشور نام برد. البته یکی دیگر از ویژگی‏‌های این نمایشگاه، به اذعان اغلب کارشناسان، اجرای نسبتا قوی و به دور از نقاط ضعف و حاشیه‏‌های مرسوم است که در میان انبوه نمایشگاه‏‌هایی که در سراسر کشور برگزار می‌‏شوند، رتبه قابل قبولی به نمایشگاه در و پنجره تهران بخشیده است. برای بررسی بیشتر این نمایشگاه و برنامه‏‌های پیش رو، به سراغ آقای فرهاد امینیان، مدیرعامل شرکت بین المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران، بنیانگذار نمایشگاه در و پنجره تهران و مجری تمامی دوره‌‏های آن رفتیم و با وی به گپ‌‏وگفت نشستیم. با هم این گفت‌گو را می‌‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

درباره پیشینه‌نمایشگاه در و پنجره تهران توضیح‌دهید.این‌نمایشگاه چه‌فرازونشیب‌‏هایی‌راطی‌کرده‌است‌ تا‌به‌جایگاه امروزین خود دست‌یابد؟

نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته تهران نخستین بار در سال 1388 برگزار شد و تاکنون هفت دوره آن به طور متوالی برپا شده است. به طور معمول هر نمایشگاهی در بدو کار خود فراز و نشیب‌‏هایی را در پیش رو دارد که روالی طبیعی است. معمولا اندکی طول می‏‌کشد تا یک نمایشگاه تخصصی در بین صنف و رسته کاری خود و همچنین تشکل‏‌های فعال در آن صنعت به اصطلاح جا بیفتد و همیشه نمایشگاه‌‏های تخصصی در دوره‏‌های نخست خود با فضای محدود و اندکی برپا می‌‏شوند. ولی اتفاقا در مورد نمایشگاه در و پنجره و صنایع وابسته از همان دوره اول استقبال خوبی از نمایشگاه به عمل آمد و برخلاف پیش‏بینی ما که برای اولین دوره دو سالن را کافی می‏‌دانستیم، به دلیل استقبالی که از سوی فعالان این صنعت شد دو سالن دیگر نیز اضافه شد و نمایشگاه اول در چهار سالن برپا شد و پس از آن نیز هرساله شاهد افزایش مشارکت متقاضیان و توسعه نمایشگاه بودیم به طوری که هم اینک این نمایشگاه در سیزده سالن اصلی محل دائمی نمایشگاه‌‏های بین‏‌المللی تهران برگزار می‌‏شود و در گرید A طبقه بندی شده است. در طی این هفت دوره، نمایشگاه سیر تکاملی را سپری کرده و مشکلات و بعضا اختلاف نظرهای احتمالی هم که پیش آمده مرتفع شده است و در حال حاضر این نمایشگاه بزرگترین گردهمایی و رویداد تخصصی صنعت در و پنجره کشور محسوب می‌‏شود.

باتوجه‌به‌وجود‌رویدادبزرگی‌مانندنمایشگاه‌صنعت‌ساختمان،چه‌انگیزه‌‏ای‌شمارابه‌برگزاری‌نمایشگاه‌دروپنجره وا‌ داشت؟

صنعت در و پنجره کشور در فاصله ده تا پانزده سال اخیر دچار تحول و توسعه کمی و کیفی شده و تعداد  واحدهای فعال در این صنعت به یک باره افزایش یافته‏‌اند. ورود درهای ضد سرقت، درهای کنترل از راه دور، تولید درهای نوین با مواد و طرح‏‌هایی جدید، ورود و تولید پنجره‌‏های دوجداره و عایق صوتی و حرارتی از جنس آلومینیوم و یو.پی.وی.سی و استقبالی که از این تولیدات به عمل آمد، باعث رونق تکنولوژی، تولید، بازرگانی و خدمات فعال در این صنایع شد و با روند رو به رشدی که این صنایع داشتند و تعداد واحدهای فعال در آن‌ها، جای خالی یک نمایشگاه تخصصی در این حوزه کاملا احساس می‏‌شد.

مسلما نمایشگاه ساختمان که یک نمایشگاه عمومی و نه تخصصی در زمینه صنعت ساختمان است، عملا نمی‌‏تواند پاسخگوی نیازهای صنایع در و پنجره باشد که مخاطبان و متخصصان خاص خود را دارد. بنابراین ضروری بود که یک رویداد کاملا تخصصی و به عبارتی اختصاصی برای حوزه صنعت در و پنجره برپا شود که خوشبختانه پیش‏بینی درستی هم بود.

در واقع اهداف اصلی ما از برگزاری چنین رویدادی، از یک سو معرفی توانمندی‏‌ها و ظرفیت‏‌های تولید و بازرگانی و خدمات در این صنعت به مخاطبان عام و تخصصی آن، و نیز معرفی زمینه‏‌های مناسب موجود در آن از حیث اشتغال‏‌زایی و گردش مالی بوده است؛ از سوی دیگر معرفی و ارائه نوآوری‏‌ها و تحولات محصولات در و پنجره به مصرف‏‌کنندگان و نیز همگام شدن کشور با فناوری‏‌های مدرن این صنعت بود که طبیعتا همه این‏‌ها رشد و ارتقاء سطح و جایگاه صنعت را در پی دارد. ضمن اینکه ایجاد فضای رقابتی چه از لحاظ کیفیت محصول و چه از لحاظ نرخ عرضه آن نیز جزو اهداف اولیه برگزاری یک نمایشگاه است.

آیاازبرگزاری‌نمایشگاه هفتم‌رضایت داشتید؟اگرممکن‌است گزارش آماری‌کوتاهی از آن ارائه دهید.

نمایشگاه هفتم نمایشگاه خوبی بود، هرچند که سایه بعضی از عوامل منفی نیز روی آن دیده می‌‏شد. ازجمله آثار ناشی از رکود طولانی حاکم در بخش ساختمان، رکود موجود در بخش تولید و زیاندهی بعضی از واحدهای تولیدی که موجب کاهش فعالیت و متاسفانه در پاره‏‌ای از موارد تعطیلی آن‌ها شده بود، و کاهش فعل و انفعالات اقتصادی در کشور، در نمایشگاه نیز مشهود بود. در هفتمین دوره نمایشگاه 445 شرکت ایرانی و خارجی حضور داشتند که از این تعداد 58 شرکت خارجی از کشورهای ترکیه، آلمان، بلغارستان، ایتالیا، چین، اسپانیا و امارات متحده عربی بودند. نمایشگاه در وسعتی معادل 44550 مترمربع فضای سرپوشیده و 840 مترمربع فضای باز برگزار شد.

فکرمی‏‌کنیدنمایشگاه هشتم ازنظر کمی رشدی خواهد داشت؟

متاسفانه درحال حاضر به دلیل فشردگی تقویم نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‏‌های بین‏‌المللی ایران و تعدد نمایشگاه‏‌هایی‌که در این محل‌برگزار می‌‏شود، امکان افزایش فضای تحت پوشش نمایشگاه‏‌ها وجود ندارد و به همین دلیل ناگزیر هستیم در همان فضای سال قبل نمایشگاه را برپا کنیم.

 آیابرگزاری‌هشتمین دوره این‌نمایشگاه تفاوت‏‌هایی‌با دوره‌‏های پیشین‌خواهد‌داشت؟

به طورکلی متفاوت از دوره‏‌های قبل نخواهد بود، ولی به این نکته باید اشاره کنم که تا این لحظه استقبال شرکت‌‏های خارجی از نمایشگاه امسال بیشتر از سال‏‌های قبل بوده است؛ از جمله اینکه مرکز نمایشگاهی نورنبرگ آلمان که برگزار کننده نمایشگاه در و پنجره نورنبرگ است امسال برای نخستین بار به صورت رسمی و با برپایی پاویون کشوری در نمایشگاه شرکت خواهد کرد. حضور شرکت‌‏های آلمانی در قالب غرفه کشور آلمان نشان‌دهنده آن است که نمایشگاه در و پنجره تهران رویداد قابل توجهی برای کشورهای اروپایی محسوب می‏‌شود.

به‌طورکلی چه شرکت‏‌هایی‌برای حضور در این‌نمایشگاه واجد شرایط هستند؟یعنی‌معیار شما‌برای‌پذیرش شرکت‏‌هادراین‌ نمایشگاه چیست؟

عموما شرکت‏‌هایی که دارای مجوز فعالیت از یکی از مراکز رسمی و ذیربط باشند، مانند پروانه تولید، گواهی بهره‏‌برداری کارگاه، پروانه کسب و مانند این‏‌ها می‏‌توانند در نمایشگاه حضور یابند. البته در میان شرکت‌‏کنندگان واحدهایی هستند که ممکن است ارائه دهنده یک نوآوری یا اختراع باشند که مجوز خاصی در اختیار ندارند و یا مراحل ثبت یا بهره‏‌برداری آنها در حال انجام است و هنوز موفق به اخذ مجوزهای لازم نشده‌‏اند. ضمن اینکه شرکت‏‌های نمایندگی خارجی نیز لازم است گواهی نمایندگی از طرف خارجی خود را ارائه دهند.

معیار شما برای اسپانسری نمایشگاه  در و پنجره چیست؟

 امسال متاسفانه بر اساس ضوابط جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌‏های بین‏‌المللی ایران، حامیان مالی برای نمایشگاه جذب نخواهند شد. اما تلاش ما این است که به شرکت‏‌کنندگانی که در غرفه‏‌های ویژه مستقر می‏‌شوند امتیازاتی مشابه امتیازات اسپانسرها تعلق گیرد. غرفه‌‏های ویژه نیز به غرفه‏‌های جلوی درهای ورودی سالن‌‏ها اطلاق می‏‌شود که برابر ضوابط و آیین‌‏نامه شرکت سهامی نمایشگاه‌‏های بین‏‌المللی ایران، هزینه مشارکت آنها بیشتر از سایر غرفه‌‏هاست. البته طبق این ضوابط به این غرفه‏‌ها امتیازی قرار نیست تعلق بگیرد ولی ما خودمان تصمیم داریم با توجه به اینکه این غرفه‌‏ها هزینه بیشتری را پرداخت می‏‌کنند، بعضی خدمات اضافی مشابه حامیان را به ایشان ارائه دهیم.

متاسفانه در نمایشگاه صنعت ساختمان امسال نشریات تخصصی‌‌را،مشاغل‌غیرمرتبط اعلام‌کرده بودند. رویکرد شما نسبت‌به نشریات‌تخصصی‌حاضر در این‌ نمایشگاه‌چیست؟آیا امتیازخاصی‌برای آن‌ها قائل‌ شده‏‌اید؟

رویکرد ما نسبت به نشریات تخصصی مرتبط با موضوع هر نمایشگاه، کاملا ایجابی است و جزو شرکت‌‏کنندگان اصلی ما محسوب می‏‌شوند.همواره نیز تعامل‌خیلی‌خوبی با این نشریات داشته‌‏ایم و تلاشمان این بوده که از موقعیت خوبی در نمایشگاه برخوردار باشند. البته از زمانی که ثبت‌‏نام و جانمایی در این نمایشگاه به صورت اینترنتی و آنلاین شده، این نشریات نیز جهت انتخاب مکان غرفه خود از امکانی برابر با سایر متقاضیان برخوردار هستند. ولی در همین شرایط هم ما با تعدادی از آنها همکاری مستقیم و پایاپای داریم.

به‌نظرشما‌برگزاری‌چنین‌نمایشگاه‌‏هایی‌باتوجه‌به‌رکودطولانی‌وشدیدحاکم‌برصنعت‌ساختمان،چه‌نقشی‌را می‌‏تواند ایفاکند؟وچه‌دستاوردهایی‌می‌‏تواند داشته‌ باشد؟

البته نمی‏‌توان گفت که برپایی نمایشگاه‏‌ها می‌‏تواند صنعتی مانند صنعت ساختمان را از رکود خارج کند. مسلما راه‌‏حل خروج از بحران یا رکود هر صنعت را باید در جای دیگری جستجو کرد؛ ولی در هر صورت برگزاری نمایشگاه‏‌های تخصصی همواره یک تحرک و جنب و جوش را در صنعت مربوطه آن ایجاد می‏‌کند و می‌‏تواند بازتاب‏‌دهنده وضعیت و مشکلات حال حاضر صنعت باشد. ضمنا موقعیت مناسبی برای ارائه نوآوری‏‌ها، پیشرفت‏‌ها و تحولات داخل صنعت محسوب می‏‌شود تا فعالان صنعت بتوانند حضور خود را در بازار تداوم بخشند و با ارائه محصولات و خدمات جدید، مخاطبان تخصصی و عام خود را حفظ کنند. عدم حضور در نمایشگاه به ویژه در دوره رکود در واقع برای مخاطبان می‌‏تواند حتی پیام‏‌آور آن باشد که واحد مربوطه به دلیل مشکلات ناشی از رکود از چرخه فعالیت و رقابت خارج شده است.

 به‌اذعان اغلب کارشناسان،نمایشگاه در و پنجره تهران‌یکی از منظم‌‏ترین و کم حاشیه‌‏ترین نمایشگاه‏‌های‌مرتبط با صنعت ساختمان کشور است؟به‌نظر  شماچه‌راهکاری‌وجود داردتانمایشگاه‏‌های‌در و پنجره‌که در سایرنقاط کشوربرگزار می‌‏شوند نیزارتقایابند وکیفیت‌خود رابهبودبخشند؟

اینکه یک نمایشگاه به صورت منظم و کم‌‏حاشیه برگزار می‌‏شود‌در واقع به استراتژی،تفکروتجربه اجرایی‌برگزار‏کننده‌آن‌بازمی‌‏گردد. همه نمایشگاه‏‌ها را می‌‏توان بدون حاشیه‏‌های بی‏‌مورد و براساس قواعد و اصول متعارف نمایشگاهی‌برگزار کرد.کافی است این اراده و تجربه در برگزارکننده وجود داشته باشد.حقیقتا در مورد نمایشگاه‏‌های در و پنجره سایر نقاط کشور نیز نمی‌‏توان نسخه خاصی را تجویز کرد و همه چیز به برگزارکنندگان آنها البته‌با لحاظ کردن شرایط منطقه‌‏ای بستگی دارد.

همانطور که می‏‌دانیدسال گذشته رسمااعلام‌شدکه‌نمایشگاه‌صنعت‌ساختمان‌تهران‌برگزارنمی‏‌شود،چه‌اتفاقی افتادکه امسال‌نیز‌شاهد‌برگزاری‌این نمایشگاه‌بودیم؟اصولابرگزاری‌چنین نمایشگاهی‌رابا چنین ابعادی‌مفید‌می‏‌دانید؟

درواقع تداوم برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان  تهران نتیجه رایزنی‌‏ها و به‌‏عبارت بهتر لابی‌‏های دولتی است تا این نمایشگاه همچنان برای اتاق تعاون حفظ شود. چراکه نه سازمان توسعه تجارت، نه شرکت سهامی نمایشگاه‏‌های بین‌‏المللی ایران و نه حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت مدافع برگزاری آن نیستند.

 تردیدی نیست که حذف نمایشگاه عمومی ساختمان موجب رونق نمایشگاه‏‌های تخصصی حوزه صنعت ساختمان می‌‏شود. حوزه‏‌های فعال در صنعت ساختمان آنقدر متعدد هستند که برگزاری نمایشگاهی در این وسعت که تمامی این بخش‏‌ها را در بر بگیرد نمی‌‏تواند پاسخگوی نیاز تک تک آنها به تنهایی باشد. هم‌‏اینک برای یک نمایشگاه کاملا تخصصی که مثلا در هفت یا هشت سالن برپا می‏‌شود چهار روز فرصت هست و برای نمایشگاهی در وسعت نمایشگاه ساختمان و با حضور همه زیرمجموعه‌‏های آن نیز همان چهار روز زمان وجود دارد. کاملا طبیعی است که نه مخاطب تخصصی و نه بازدیدکننده عام نمی‏‌تواند همه نمایشگاه را در این فرصت اندک بازدید کند.

غالبا در کنار نمایشگاه‏‌های تخصصی چندین رویداد جانبی مثل همایش و کنفرانس و کارگاه‌‏های آموزشی برگزار می‏‌شود که اهمیت آنها کمتر از خود نمایشگاه نیست. ولی در کنار نمایشگاه عمومی صنعت ساختمان با توجه به کثرت حوزه‌‏های آن و محدودیت زمان هیچ‌گاه نمی‌‏توان برای تمامی این حوزه‏‌ها رویداد جانبی داشت. مثلا اگر حوزه تاسیسات در نمایشگاه تخصصی خود چند همایش جانبی دارد ممکن است در نمایشگاه ساختمان به دلیل محدودیت‌‏هایی که گفته شد امکان برگزاری هیچ رویداد جنبی را پیدا نکند. ضمنا درحال حاضر مخاطبان تخصصی نمایشگاه عمومی ساختمان در هر صورت از سایر نمایشگاه‌‏های تخصصی حوزه صنعت ساختمان نیز بازدید می‏‌کنند، پس دیگر چه نیازی هست که حتما نمایشگاه عمومی هم وجود داشته باشد، درحالی که با حذف آن، هر یک از رویدادهای تخصصی این حوزه بازدهی بیشتری برای مخاطبان خواهند داشت.

 معمولادرنمایشگاه‏‌های‌تخصصی‌که درکشورهای پیشرفته‌برگزار می‏‌شود،شرکت‏‌کنندگان ازمحصولات‌جدیدخودرونمایی‌می‏‌کنند.آیاشمانیزبرنامه‌ای‌دارید  تاشرکت‏‌هارا مجاب‌کنید که فقط درصورت نوآوری در این‌ نمایشگاه شرکت‌کنند و نه فقط‌برای فروش محصولات‌ خود؟

طبیعتا اگر شرکت‌‏کننده‏ای محصول جدید یا نوآوری داشته باشد حتما در نمایشگاه آن را ارائه می‏‌کند. حقیقت موضوع این است که نوآوری‏‌ها و محصولات جدید آنقدر متنوع نیستند که بتوان چنین شرطی را برای حضور شرکت‌‏ها در نمایشگاه قائل شد که فقط در صورت برخورداری از نوآوری‏‌ها در نمایشگاه مشارکت کنند. در این صورت شاید تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه به پنجاه هم نرسد.

  فکرنمی‏‌کنیدکه وقتی اغلب‌شرکت‏‌های حاضردرنمایشگاه‌برای‌بازاریابی و فروش محصولات خود تلاش می‏‌کنند، ازاعتباریک‌نمایشگاه‌بین‌‏المللی‌تخصصی  کاسته‌می‏‌شود وبیشتربه‌سوی‌یک‌بازارمحلی‌یاموسمی‌میل‌می‌‏کند؟

به هر صورت، یکی از کارکردهای اصلی و اولیه همه نمایشگاه‏‌های تخصصی و همچنین یکی از اهداف مشارکت شرکت‏‌ها در آنها در همه دنیا بازاریابی و فروش محصول است که هیچ ایرادی هم ندارد و به هیچ عنوان از اعتبار نمایشگاه نمی‏‌کاهد.

ضمنا این واقعیت را باید در نظر داشته باشیم که در کشور ما آنقدر نوآوری و ابداعات صورت نمی‏‌گیرد که بتوانیم در همه حوزه‌‏ها نمایشگاه‏‌های تخصصی سالانه مختص این نوآوری‏‌ها برپا کنیم. حتی اگر نمایشگاهی تحت همین عنوان ابداعات و نوآوری‏‌ها داشته باشیم که تمامی ابداعات در سرتاسر کشور را در آن جمع کنیم هم شاید بتوانیم هرچند سال یک بار آن را برگزار کنیم.

به‌‏هرحال نمایشگاه یک رویداد و همایش بزرگ اقتصادی است که منشا بسیاری از تحولات و مبادلات اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی واقع می‌‏شود. به عنوان نمونه بسیاری از توافقات و معاملات نفتی کشور ما با سایر کشورها در نمایشگاه سالانه نفت و گاز محقق می‏‌شود که علاوه بر نتایج اقتصادی، بازخوردهای سیاسی هم دارد.

برای‌اینکه علاقه‌مندانی‌که قصد دارند‌دراین‌نمایشگاه‌شرکت‌کنند،احیانا دچارمشکلی‌نشوند،چه‌توصیه‏‌ای‌دارید؟

درخواست من از همه متقاضیان و علاقه‌مندان مشارکت در نمایشگاه بین‌‏المللی در و پنجره و صنایع وابسته این است که آخرین اطلاعات و تغییرات را از ستاد برگزاری نمایشگاه و یا با مراجعه به وب‌سایت نمایشگاه جویا شوند. ضمنا همان‌گونه که قبلا اشاره داشتم، فضای نمایشگاه نسبت به سال قبل امکان افزایش ندارد و به همین دلیل خیلی زود با درخواست‌‏های ارسالی به ستاد‏ تکمیل می‌‏شود. بنابراین هرچه متقاضیان محترم زودتر نسبت به انجام پیش ثبت‌‏نام و تکمیل مراحل ثبت‏‌نام خود اقدام کنند، روند حضور ایشان در نمایشگاه روان‌‏تر و راحت‏‌تر خواهد بود، ضمن اینکه شانس ایشان در بهره‏‌مندی از موقعیت مکانی بهتر، بیشتر خواهد شد.

نشریه پنجره ایرانیان-سال نهم-شماره 108-مهر95


ثبت نظر

ارسال