در گفتگو با مهندس محسن رسولی مطرح شد

کوثر پروفیل اراک هماورد رقیبان خارجی

شرکت کوثر پروفیل اراک بیش از هفت سال است که در این شهر به تولید انواع محصولات آلومینیومی مشغول است.
  • چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 13:47

این شرکت با بهره‌‏گیری ازکارشناسانی مجرب و‌ بهره‏‌گیری از دانش و فناوری روز، توانسته است نامی در عرصه‌ آلومینیوم کشور برای خود به هم زند. جای شگفتی نخواهد بود که‌ مدیران‌ سخت‌کوش وموفق‌این‌مجموعه،به‌پشتوانه‌ توانمندی‏‌های‌ خود‌ داعیه‌‏دار‌ رقابت‌ با حریفان‌خارجی‌در داخل‌کشور‌ و‌حتی آن‌سوی مرزها باشند. درگفت‌گویی‌که با مدیر عامل خوش‏فکر این مجموعه،مهندس محسن رسولی داشتیم،از محصولات مختلف این شرکت از جمله سیستم کرتین‏وال تولید شده‌در این‌ مجموعه پرسیدیم و در ادامه مشکلات موجود بر سر راه تولید در عرصه آلومینیوم  را از وی جویا شدیم. باهم این گفت‌گو را می‌‏خوانیم:

  برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

  در مورد محصولات کرتین وال تولید شده در شرکت کوثر پروفیل اراک توضیح دهید.

ما در شرکت کوثر پروفیل اراک کامل‏ترین سیستم کرتین‏وال ساخته شده در ایران را تولید و عرضه می‏کنیم. البته این مهم با لحاظ کردن استاندارهای روز دنیا انجام می‌‏گیرد.به طورکلی می‏‌توانیم ادعا کنیم که محصولات تولید شده درکارخانه کوثر با پروفیل‏‌های وارداتی از کارخانجات کشورهای همسایه برابری و از برخی کارخانجات نیز بهتر می‌‏باشد. لازم به ذکر است که ما موفق شدیم پروفیل کرتین‏وال را برای اولین بار با عرض 20سانت و JX 1015 cm4، تولید و عرضه کنیم.ما در همین‌جا اعلام می‏‌کنیم کارخانه کوثر توان برآورده ساختن نیاز پروژه‏‌های بزرگ کشور را داراست و می‌‏تواند انتظارات مهندسان ساختمان را به بهترین شکل ممکن برآورد و کشور را از واردات کالاهای غیر ضروری بی نیاز کند. 

  آیا کرتین‏وال بر نماهای دیگر ساختمان مزیت دارند؟ اگر پاسخ مثبت است این مزیت چیست؟

سوال شما باید این باشد که نمای کرتین‏وال نسبت به نماهای شیشه‌‏ایی دیگر چه مزیتی دارد. نمای کرتین‏وال یک نمای کاملا تخصصی می‏‌باشد و باید با مطالعه اجرا شود. نمای کرتین‏وال به صورت کاملا مهندسی ساخته و اجرا می‏‌شود، و جزئیات آن طوری طراحی می‏‌شود که ساختار تمام آلومینیومی آن در مواجهه با انواع تنش‌‏های وارده از جابه‌‏ جایی سازه اصلی ساختمان به هنگام زلزله، نیروی مستقیم زلزله و باد، نشست‏‌های احتمالی و وزن خود نما، کاملا منعطف عمل می‏‌کند. به خاطر همین قابلیت به آن لقب self-support یا خود ایستا داده‌‏اند. ولی در دیگر نماهای شیشه‌‏ای که در ایران اجرا می‏‌شود هیچ گونه مطالعه یا خدمات مهندسی یا محاسبات لازمه انجام نمی‏‌شود. 

چگونه می‏ توان سازندگان بیشتری را به استفاده از این نماها ترغیب کرد؟

فقط با اطلاع رسانی درست. مصرف‌‏کننده نهایی باید بداند که اگر قیمت بیشتری را نسبت به محصولات مشابه پرداخت می‏‌کند چه مزیت‏‌هایی دارد و اگر از سیستم‌‏های غیر استاندارد استفاده کند، دچار چه گرفتاری‏‌هایی می‏‌شود. ضمنا نهادهای مرتبط باید در مورد استفاده از نماهای شیشه‏‌ای قوانین جدیدی وضع کنند. چرا که اجرای نمای شیشه‌‏ای غیر استاندارد صدمات جبران‏‌ناپذیری به بار خواهد آورد.

در گفت‌گوی قبلی، اشاره داشتید که شرکت کوثر پروفیل اراک برنامه‏‌هایی در دست اجرا دارد که کشور را از واردات پنجره‌‏های دوجداره بی‏نیاز می‏‌کند؛ اگر ممکن است در این باره بیشتر توضیح دهید.

ما در شرکت کوثر پروفیل اراک درحال مطالعه روی جدیدترین سیستم‏‌های در و پنجره هستیم واین کار را با وسواس فراوانی انجام می‌‏دهیم؛ و به امید خدا و با کمک دیگر دوستان تولیدکننده این اتفاق خواهد افتاد چرا که ما در ایران علاوه بر توانایی‏‌های تولیدی منابع بسیار خوبی داریم و لزومی جهت خارج شدن ارز برای پروفیل‌‏های آلومینیومی در صنعت ساختمان نداریم.

آیا بر مونتاژ در و پنجره و نما توسط کارگاه‏‌هایی که با محصولات شرکت کوثر پروفیل اراک کار می‏‌کنند، نظارتی دارید؟

بله.علاوه بر نظارت بر سازندگان پنجره همکارانی که از پروفیل‏‌های کرتین وال این شرکت استفاده می‏‌کنند هم مورد نظارت قرارمی‏‌گیرند تا با همکاری یکدیگر کاری خوب و بدون ایراد را به مشتری تحویل دهیم. شرکت کوثر پروفیل همواره در کنار سازندگان و مجریان نما بوده و خواهد بود.

شرکت کوثر پروفیل اراک، در فرایند تولید محصولات خود با چه مشکلاتی روبه‏روست؟

مشکلات تولید در ایران به صورت سوژه‏ای قدیمی در آمده است که غالبا در مصاحبه‏ باجراید بیان می‌‏شود و در حدهمان مطرح شدن نیز باقی می‏‌ماند.واقعیت آن است که بانک‏‌ها به جای اینکه حامی صنعت و تولید باشند بیشتر به‏‌عنوان یک بنگاه عمل می‏‌کنند. به نظر من جای بانک‏‌ها و واحدهای تولیدی در ایران عوض شده و این واحدهای تولیدی هستند که از بانک‌‏ها حمایت می‏‌کنند و سرمایه در اختیار بانک‌‏ها قرار می‏‌دهند تا به حیات خودشان ادامه دهند.

فکر می‌‏کنید راه حل این مشکل چیست؟

ببینید، مسئله بانک‌‏ها و موسسات مالی بیشتر یک کار تخصصی است. اما روشی که در سیستم بانک‌داری در تمام دنیا اجراء می‏‌شود با ایران کاملا متفاوت است. به عنوان مثال در ترکیه کارخانجات‌و واحدهای تولیدی با همکاری بانک‌‏ها به نقطه‏‌ای رسیده‏‌اند که بزرگ‌ترین کارخانجات تولیدکننده محصولات آلومینیومی در اروپا با کارخانجات ترک در زمینه تولید همکاری دارند و از ترکیه محصولاتشون را صادر می‌‏کنند و این اتفاق در ایران هم می‏‌تواند بیافتد. چرا که ما در ایران پتانسیل بیشتری نسبت به ترکیه داریم. 

آیا در زمینه تامین مواد اولیه (بیلت یا شمش)با موانع و مشکلاتی روبه‌‏رو هستید؟

تهیه بیلت استاندارد در ایران دشوار است. اما ما با این مشکلات کنار آمده‌‏ایم و بیلت استاندارد را به هر قیمتی که شده تهیه می‏‌کنیم. اما مسئله این جاست که شرکت تولید کننده بیلت می‏‌تواند بیلت‌‏های تولید شده در ایران را با کیفیت بسیار بهتری  ارائه دهد و حتی محصولات خود را صادر کند؛ نه اینکه برای تهیه بیلت از کشوری که هیچ گونه معدنی ندارد و تمام نیاز خود را وارد می کند در صف خرید قرار بگیریم و تازه برای خرید از شرکت مورد نظر برای ما سهمیه تعیین کنند.

فکر می‏‌کنید مسئولان و سازمان‏‌های ذیربط برای کمک به صنایع تولیدی چه اقداماتی می‌‏توانند انجام دهند؟

کشور ما در حال حاضر در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و صنعت نیز در رکود شدیدی به سر می‌‏برد. مسئولان می‏‌توانند با حمایت از صنعت از طریق وام‌‏های کم‏‌بهره و آسان کردن شرایط وام، برگزاری نمایشگاه‌‏های تخصصی تولیدات ایران در کشورهای همسایه، مانند آسیای میانه و حتی کشورهای آفریقایی، صنعت را از رکود خارج کرده و برای کشور هم ارزآوری داشته باشند.  

  آیا برنامه‏ای برای صادرات محصولات خود در دستور کارتان دارید؟

بله. حتما ما در کارخانه کوثر پروفیل اراک طبق برنامه‏‌ای مدون کار می‌‏کنیم و برای صادرات درحال برنامه‏‌ریزی هستیم و به امید خدا این اتفاق درسال آینده خواهد افتاد.

نشریه پنجره ایرانیان-سال نهم-شماره 108-مهر95


ثبت نظر

ارسال