دستگاه قطع فوری گاز در هنگام زلزله رونمایی

پنجره ایرانیان: از دستگاه الکترونیکی قطع اتوماتیک گاز که براساس توان داخلی تولید شده و بهتر از مدل مکانیکی آمریکایی است، رونمایی شد.
  • یکشنبه 2 آبان 1395 ساعت 9:46

به گزارش ایسنا، محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در جریان مراسم رونمایی از این دستگاه، اظهار کرد: برای قطع گاز در هنگام زلزله فعالیت‌هایی از سال گذشته در تعامل با برخی شرکت‌ها آغاز کردیم و در قالب آن قرار شد سیستمی طراحی کنیم که به صورت هوشمند و با توجه به طیف‌های زلزله بتواند به قطع سریع گاز منجر شود.

وی افزود: سیستمی که هم‌اکنون رونمایی می‌شود در کسری از ثانیه تحقیق و پردازش می‌کند و با توجه به امواج زلزله، سیگنالی را برای قطع سیستم گاز ارسال می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که 80 درصد این دستگاه براساس توان داخلی است، اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده این رقم به 100 درصد برسد.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: در بحث 17 مقررات ملی تاکنون برای ساختمان‌های با اهمیت متوسط استفاده از سیستم قطع اتوماتیک گاز را الزامی نکرده‌ایم، ولی امروز تلاش داریم تا با مکانیزمی استفاده گسترده‌تر از آن را در کشور ساری و جاری کنیم.

وی با تاکید بر این‌که اقدامات انجام شده در قالب این پروژه منحصر به فرد بوده است، ادامه داد: توانستیم یک کار تحقیقاتی و پژوهشی را به یک محصول تبدیل کنیم و مرکز تحقیقات مسئولیت این پروژه را تا 10 سال آتی برعهده خواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که یکی از محورهای مهم ما در مرکز تحقیقات بحث کاهش خطرپذیری و افزایش ایمنی شهروندان است، اضافه کرد: کشور ما از نظر خطرات ناشی از حوادث طبیعی به خصوص زلزله بسیار آسیب‌پذیر است. امروز 70 درصد شهرهای ما با خطر زلزله زیاد و 20 درصد با خطر زلزله بسیار زیاد مواجه هستند.

شکرچی‌زاده خاطر نشان کرد: در 40 سال گذشته 30 درصد زلزله‌های به وقوع پیوسته در ایران با بیش از 10 هزار نفر کشته همراه بوده است.

 به گفته وی، عدم مقاومت کافی سازه‌ای می‌تواند آثار جانبی زیادی داشته باشد که یکی از این موارد سیستم‌های گاز و انتقال گاز در سطح خانه‌ها، واحدهای صنعتی و کل شهر است.

همچنین در این مراسم خواجه‌عطاری، عضو هیات علمی بخش مهندسی سازه و ابنیه فنی، در تشریح جزییات عملکرد سیستم الکترونیکی قطع اتوماتیک گاز، اظهار کرد: این محصول، سیستمی تخصصی و منحصر به فرد و حاصل سال‌ها تحقیق و تلاش گروهی متخصص در زمینه‌های زلزله، مکانیک و الکترونیک است، دارای حسگر زلزله که امواج زلزله را تشخیص داده و پس از به حدنصاب رسیدن PGA تنظیمی در محدوده فرکانس تعریف شده، فرمان قطع گاز را به واحد عمل‌کننده داده و سپس موجب فعال‌شدن شیر برقی و در نتیجه جریان گاز را قطع می‌کند.

وی افزود: قسمت حسگر دستگاه امواج زلزله را تشخیص داده و سپس با توجه به تنظیمات و تعیین میزان حساسیت شتاب g در محدوده فرکانس زلزله، فرمان قطع گاز را به شیر اتوماتیک انتقال داده و سپس موجب فعال شدن سلونوئید و در نتیجه قطع جریان گاز خواهد شد، در صورتی که شتاب در خارج از فرکانس تعیین شده باشد سیستم عمل نمی‌کند.

عضو هیات علمی بخش مهندسی سازه و ابنیه فنی در خصوص شرایط و محل استقرار دستگاه، تصریح کرد: قسمت قطع کننده جریان گاز جهت فشار 25 درصد تا PSI2 در مسیر ورودی گاز به ساختمان بعد از رگلاتور در درون حریم ساختمان قرار می‌گیرد و جهت فشارهای بالاتر مانند 15، 30 و یا PCI60 در مسیر لوله گاز از ایستگاه مترینگ نصب می‌شود. قسمت حسگر در مکان مناسب روی دیوار یا قسمت‌های محکم و STABLE سازه معمولا شامل ستون‌های ساختمان نصب می‌شود.

وی در توضیح تفاوت دستگاه مکانیکی با الکتریکی، گفت: دستگاه مکانیکی قطع گاز (آمریکایی) دارای یک گوی در قسمت فوقانی بوده که با هرگونه لرزش یا ضربه به لوله گاز به قسمت تحتانی سقوط کرده و باعث قطع جریان گاز می‌شود، لذا هرگونه لرزش ناشی از عبور و مرور ماشین‌آلات سنگین یا هرگونه ضربه به لوله گاز باعث قطع گاز ساختمان می‌شود.

خواجه‌عطاری گفت: دستگاه الکتریکی گاز حساس به امواج زلزله (ساخت ایران) سیستمی هوشمند و پیشرفته بوده که امواج زلزله را شناسایی کرده و با توجه به نرم‌افزار مربوطه امکان خطا وجود ندارد و لرزش‌های محیطی ناشی از عبور و مرور ماشین‌آلات سنگین و هرگونه لرزش غیرزلزله‌ای باعث قطع گاز ساختمان نمی‌شود.

 


ثبت نظر

ارسال