تاثیر مستقیم انرژی‌تجدید‌پذیر در زنجیره غذایی

پنجره ایرانیان: با تزریق انرژی تجدیدپذیر در زنجیره تامین مواد غذایی طبق این گزارش می‌توان میزان فقر و صدمه به محیط‌زیست را کاهش داد.
  • دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 12:38

به گزارش انرژی‌هاب، اخیرا گزارشی در کنفرانس شبکه‌های برق غیر‌متمرکز منتشر شد که به منافع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تاثیر همه‌جانبه آن می‌پردازد. میلیاردهای نفر در زنجیره تامین مواد غذایی مشغول هستند و بسیاری از آنها در فقر به سر می‌برند. با تزریق انرژی تجدیدپذیر در این زنجیره طبق این گزارش می‌توان میزان فقر و صدمه به محیط‌زیست را کاهش داد. همچنین می‌توان مقدار تولید را افزایش داد.

زنجیره تامین مواد غذایی از مرحله اول تا محصول نهایی را شامل می‌شود که حتی فرآوری مواد غذایی مانند کمپوت‌ها و غیره را نیز شامل می‌شود. این گزارش به تاثیر‌گذاری انرژی تجدیدپذیر در هر یک از این مرحله‌ها پرداخته است.

در این گزارش به تفصیل درباره توسعه پمپ‌های خورشیدی و مزیت اقتصادی و محیط‌زیستی آنها نسبت به پمپ‌های گازوئیلی توضیح داده شده است. راه‌حل‌های تولید برق غیر‌متمرکز برای زمین‌های کشاورزی و مثال ایالت راجستان هند با استفاده از ۴۰۰۰ پمپ خورشیدی و ذخیره ۲.۴ میلیون لیتر گازوئیل برابر ۳۵۰ هزار دلار در سال آورده شده است.

همچنین در این گزارش آورده شده که چگونه می‌توان با نصب پمپ‌های خورشیدی مستقیما درآمد را بالا برد. در زیمباوه یک مطالعه نشان می‌دهد که با نصب پمپ خورشیدی درآمد هر خانوار بسیار فقیر بیش از ۲۸۶ درصد، خانواده‏های فقیر ۱۷۳ درصد و خانواده‌ّهای متوسط ۷۳ درصد رشد داشته است. اما انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار بیشتر از تنها انرژی خورشیدی هستند. می‌توان از پمپ‌های آبی، بایوگاز، خوراک‌پزی‌های خورشیدی و خشک‌کن‌های خورشیدی و توربین‌های بادی استفاده کرد که در بسیاری از مناطق صرفه بالاتری دارند.

به صورت کلی، یک سوم مواد غذایی تولید شده هدر می‌روند که به دلیل دسترسی سخت به انرژی است. خشک‌کن‌های خورشیدی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های نگهداری مورد استفاده قرار گیرد و با از بین بردن رطوبت توسط انرژی خورشیدی به ماندگاری مواد غذایی کمک کند.

در این گزارش نشان داده شده در تایلند با استفاده از این تکنولوژی به برگه‌های با کیفیت‌تری از موز دست پیدا کرده‌اند که تا سه برابر قیمت برگه موز خشک شده توسط آتش هم به فروش می‌رسد. این تکنولوژی باعث ۱.۵ میلیون دلار درآمد بیشتر از ۹۶۰۰ تن موز خشک شده است.

این تکنولوژی همچنین از لحاظ سلامت و عدم سمی کردن برگه‌های موز نیز به نفع فروشنده و مصرف‌کنندگان است در حالی که سوخت فسیلی نیز مصرف نمی‌شود. این تکنولوژی همچنین به کاهش گاز گلخانه‌ای کمک می‌کند.

گفتنی است، کشاورزی و تمام فعالیت‌های مرتبط به کشاورزی و تولید غذا قلب تپنده اقتصاد روستایی است. درصد بالایی از جمعیت خانوار مشغول به داشت، کاشت، برداشت، حمل و نقل و فروش مواد تولیدی است. هنوز خیلی روستاها از دسترسی به منبعی مورد اطمینان و اقتصادی محروم هستند که باعث می‌شود کیفیت مواد غذایی و تنوع آن‌ها به شدت کاهش پیدا کند. این علل باعث می‌شود که جامعه روستایی معمولا گرفتار فقر شوند.

دسترسی به انرژی ارزان‌ قیمت در این هزاره به عنوان یک گزینه مورد نیاز و هدف در توسعه شناخته می‌شود که شامل از بین بردن فقر قطعی می‌شود. اخیرا، دسترسی نه تنها به انرژی بلکه انرژی پاک و پایدار به این اهداف اضافه شده است. این دستیابی به انرژی اقتصادی و پاک و پایدار می‌تواند یک تاثیر بسیار وسیع در بسیاری از جنبه‌های توسعه از قبیل سلامت، همسانی جنسی و رفع مشکل بی‌سوادی بگذارد.

 


ثبت نظر

ارسال