رییس کمیسیون عمران مجلس:

منابع مالی دولت اجازه ساخت مسکن ارزان را می‌دهد

پنجره ایرانیان: رییس کمیسیون عمران مجلس، منابع مالی دولت را به شرط جلوگیری از هزینه در بخش‏‌های غیرضرور برای تولید مسکن مناسب و ارزان، کافی دانست.
  • دوشنبه 5 مهر 1395 ساعت 13:49

به گزارش ایسنا، محمدرضا رضایی کوچی گفت: تامین مسکن مناسب و ارزان برای همه اقشار جامعه، وظیفه‌ای است که در  قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است و نظام به بخش مسکن باید به عنوان وظیفه حاکمیتی نگاه کند.

نماینده مردم جهرم در مجلس تاکید کرد: منابع مالی دولت با وجود محدود بودن، اجازه اجرایی شدن این بند قانونی را می‌دهد مشروط بر آنکه منابعی که در برخی بخش‌های غیرضرور هزینه می‌کند را در این بخش ضروری، هزینه کند چراکه بخش زیادی از منابع دولتی در بخش‌هایی هزینه می‌شود که اولویت بخش مسکن را ندارند.

وی با اشاره به رشد جهشی قیمت زمین و مسکن در دولت قبل، گفت: به گفته وزیر راه و شهرسازی قیمت زمین و مسکن در دولت قبل 9 و 6 برابر افزایش یافت و البته بخشی از این رشد ریشه در نقدینگی تزریق شده به مسکن مهر داشت. به دلیل قیمت تمام شده بالای مسکن کسی نمی‌تواند برای خرید مسکن اقدام کند. برای حل این مشکل باید از طریق پرداخت تسهیلات ارزان قیمت رونق را به بخش مسکن برگرداند البته وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این هدف تلاش زیادی کرده اما هنوز نتوانسته ایده‌هایش را اجرایی کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس، سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی در بافت فرسوده شهری را خواستار شد و اظهار کرد: به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات ساختاری بخش مسکن، بالا بودن قیمت زمین در شهرها و فاقد متقاضی بودن حاشیه شهرها، احیاء بافت‌های فرسوده باید در دستور کار متولی دولتی بخش مسکن قرار بگیرد. تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر احیای این بافت به دلیل موجود بودن زیرساخت‌های بافت شهری مثل انشعابات آب، برق، گاز و تلفن منطقی‌تر، مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر است، البته به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی به دلیل پیچیدگی‌های اجرایی و مشکلاتی که برای قانع کردن مالکان زمین‌های کوچک دارد، رغبت چندانی به در اولویت قرار دادن این پروژه ندارد.

رضایی، مسکن مهر را فاقد استانداردهای زندگی شهری دانست و افزود: مسکن مهری که می‌توانست به پروژه‌ای تاثیرگذار برای  خانه‌دار شدن طبقات ضعیف و متوسط جامعه مبدل شود به دلیل جانمایی‌های غیراصولی و نادرست، نظارت ضعیف در روند ساخت و مصالح ساختمانی بی‌کیفیت در برخی مناطق به ویژه در شهرهای جدید، الگوی خوبی برای خانه‌دار شدن نیازمندان نیست، بدتر از آن اینکه مسکن مهر در برخی مناطق که هیچ متقاضی ندارد، ساخته شده است.

 


ثبت نظر

ارسال