توسط محققان پژوهشگاه نیرو صورت گرفت:

ساخت بخاری زیست توده‌سوز با راندمان بالا و آلودگی کمتر

پنجره ایرانیان: محققان پژوهشگاه نیرو موفق به طراحی و ساخت نخستین نمونه بخاری زیست‌ توده‌سوز شدند.
  • یکشنبه 4 مهر 1395 ساعت 14:12

به گزارش ایسنا، مهدی رضایی، مجری پروژه «طراحی و ساخت بخاری زیست توده‌سوز» درباره این پروژه اظهار کرد: تامین انرژی از زایدات چوبی و کشاورزی یکی از اهداف این پروژه است، با توجه به اینکه در کشور ما در مناطق مختلف این مواد بدون استفاده خاص هدر می‌روند، پس از این طریق می‌توان از آنها بهره برد. همچنین در بسیاری مناطق این زایدات را به منظور استفاده از حرارت آن می‌سوزانند، اما چون راندمان حرارتی آنها پایین است، آلودگی زیادی را تولید می‌کنند.

رضایی ادامه داد: بنابراین در این پروژه هدف این است با استفاده از این زایدات، سوختی به نام پلت را تولید کنیم که نسبت به چوب معمولی دانسیته انرژی بالاتری دارد، همچنین از مزایای دیگر این سوخت این است که زمان کاربرد آن در بخاری زیست توده‌سوز راندمان حرارتی بالایی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این بخاری کاملا خودکار است، گفت: در محفظه سوخت آن فلرها قرار گرفته و از طریق مارپیچ تغذیه عمل تغذیه به بخاری انجام می‌شود؛ همچنین فن‌هایی در بخاری تعبیه شده که راندمان را افزایش می دهد، به طوری که می‌توان با مقدار سوخت کمتر، انرژی بیشتری را به دست آورد.

رضایی درباره مزیت این بخاری نسبت به بخاری معمولی اظهار کرد: راندمان حرارتی بالا و تولید آلودگی کمتر از مزایای این بخاری است که طراحی و ساخت آن برای نخستین بار با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ایران انجام شد.

وی درباره کاربرد بخاری نیز عنوان کرد: در بسیاری مناطق به منظور گرمایش از هیزم و چوب استفاده می‌شود و حتی مناطقی به دلیل اینکه دسترسی به شبکه گاز ندارند، از پیت استفاده می‌کنند؛ بنابراین در این مناطق که منابع مناسب چوبی و زایدات کشاورزی در دسترس است، می‌توان از این بخاری بهره برد. البته همه نقاط کاربرد دارد، اما مهم این است که سوخت مناسب بخاری در اختیار باشد.


ثبت نظر

ارسال