قطب صنعت کشور میزبان سه نمایشگاه بزرگ

اراک از جمله شهرهای صنعتی کشور است که از لحاظ گوناگونی محصولات صنعتی، نخستین، از لحاظ وجود صنایع مادر، دومین و به طور کلی چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود.
  • سه شنبه 6 مهر 1395 ساعت 14:42

این شهر به واسطه وجود صنایع مادر، تولید ۸۰درصد تجهیزات انرژی کشور، وجود بزرگترین کارخانه تولید کننده آلومینیوم کشور و وجود بزرگترین معدن سدیم سولفات کشور لقب پایتخت صنعتی ایران را به خود اختصاص داده ‌است.شهر اراک دارای صنایع گوناگون فلزی، شیمیایی، نساجی، ساختمانی و خوراکی است که برخی از این واحدها از صنایع اساسی کشور به شمار می‌روند. برای نمونه شرکت آلومینیوم ایران یا ایرالکو، قدیمی‏ ترین واحد تولیدی بخش آلومینیوم کشور است که از ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم در سال برخوردار است. این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیومی ایران و بزرگترین تولید کننده آلومینیوم کشور در زمینی به مساحت ۲۳۲ هکتار و در شهر اراک واقع شده‌است. در نتیجه شهر اراک به عنوان قطب تولید آلومینیوم کشور شهرت یافته است. سیزدهم تا شانزدهم مهرماه امسال شهر اراک میزبان سه نمایشگاه با عنوان، نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آلومینیوم، نخستین نمایشگاه بین‏‌المللی صنعت ریلی کشور و پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان استان مرکزی است؛ و پنجره ایرانیان به عنوان یکی از اسپانسرهای خبری این نمایشگاه معرفی شده است. از همین روی گفتگویی اختصاصی ترتیب دادیم با مهندس بابک عقیلی ‏نسب، شرکت معماران به طرح، که برگزاری این نمایشگاه ‏ها را برعهده دارد. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 لطفا درباره عناوین نمایشگاههایی که مهرماه امسال در اراک برگزار میشود، توضیح بفرمایید؟

با مصوبه کارگروه توسعه تجارت استان مرکزی، سه نمایشگاه با عناوین، نخستین نمایشگاه صنعت آلومینیوم، نخستین نمایشگاه صنعت ریلی کشور ــ این دو نمایشگاه عنوان بین‌المللی دارند ــ و همچنین پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان استان مرکزی، با حضور شرکت‌های بزرگ و مطرح ایرانی و خارجی، از سیزدهم تا شانزدهم مهرماه سال 1395 در محل دائمی نمایشگاه‌های استان مرکزی در اراک برگزار خواهند شد.

 دلیل برگزاری نمایشگاههایی با این عناوین متفاوت و زمینه کاری مختلف در کنار هم چه بود؟

به هر حال نمایشگاه‌های فوق همه زیر مجموعه صنعت کشور و برگزاری آنها در راستای توسعه صنعت و تجارت استان است. به دلیل این که ما در استان‌ها نمی‏ توانیم مانند تهران نمایشگاه‌های کاملا تخصصی برگزار کنیم، تلاش کردیم تا از فرصت به‏ دست آمده بیشترین استفاده را ببریم و قدمی در راستای نیل به اهداف صنعتی، تجاری و اقتصادی کشور و استان برداریم. همانطور که می‌دانید استان مرکزی به عنوان قطب صنعت کشور شناخته شده ‌است و در صنعت آلومینیوم نیز به عنوان پایتخت آلومینیوم از آن نام برده می‌شود. وجود بیش از 700 شرکت فعال در صنعت آلومینیوم، مبین این نکته بوده و بدیهی است بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه آلومینیوم، شهر اراک است.

 از سوی دیگر، صنعت ریلی نیز در اراک از جایگاه ویژه‏ ای برخوردار است. وجود شرکت‌های واگن سازی پارس، احیا صنعت ادوات و 60 شرکت فعال این صنعت در استان، باعث شده که استان مرکزی به قطب صنعت ریلی کشور تبدیل شود. ضمن این که اراک تنها کلانشهری است که بودجه قطار شهری آن به طور کامل محقق شده ‌است که این نیز عامل مهمی در پرداختن به صنعت ریلی در این استان می‌باشد.

در صنعت ساختمان هم شرکت‌های بزرگ بسیاری در این استان فعال هستند، به عنوان مثال می‌توان به شرکت بوتان اشاره کرد که خیلی‌ها نمی‌دانند کارخانه این شرکت در استان مرکزی واقع است. شهر اراک به نسبت جمعیت شهری خود، دارای بیشترین مجوز ساخت مسکن است. همچنین، شهر اراک پنجمین شهر گران کشور است. مجموع این عوامل باعث شده‌است، اراک از پتانسیل بالایی در صنعت ساختمان برخوردار باشد. در یک جمع‌بندی کلی، به نظر می‌رسد مجموعه عواملی که یک برگزارکننده را ترغیب می‌کند تا نمایشگاهی را در یک شهر خاص برگزار کند، همه با هم در استان مرکزی وجود دارد؛ به همین سبب ما نیز تلاش کردیم با استفاده از این پتانسیل‌ها در راستای توسعه تجارت، رونق صنعت و خروج از رکود نسبی بازار، قدمی برداریم که امیدواریم با همکاری و همیاری همه مسئولان، صنعتگران و همکاران، این مهم به سرانجام برسد.

 مهمترین اهداف شما در برگزاری این نمایشگاهها چیست؟

اولین هدف ما در برگزاری این نمایشگاه‌ها، اشاعه نام و نشان استان مرکزی و معرفی توانمندی‌های آن در سطح ملی و بین‌المللی است. چرا که معتقدیم آن چنان که باید، این مهم انجام نگرفته و لازم است که در این زمینه اقدامات جدی‌تری صورت گیرد. از دیگر سو، استان مرکزی همانطور که از نامش پیداست در مرکز جغرافیایی و همچنین مرکز ترانزیتی کشور قرار دارد که سالانه نزدیک به 46 میلیون مسافر از این استان عبور می‎‌کنند. مجموعه این عوامل ظرفیت مناسبی در این زمینه به وجود می‌آورد که باید به درستی از آن استفاده کرد.

 یکی از اهداف دیگر ما، ایجاد تغییر هویت در نمایشگاه‌های استان است. تلاش کردیم با استفاده از تکنولوژی‌ها و امکانات جدید، در نحوه برگزاری نمایشگاه، تغییرات ساختاری و مثبتی ایجاد کنیم. راه‌اندازی کانال تلگرام با 27 هزار عضو با نام 2A، برای پوشش و انعکاس فعالیت‌های نمایشگاه از جمله این اقدامات است. استفاده از سامانه QR بارکد برای بازدیدکنندگان، فرصت بسیار مناسبی برای غرفه‌داران و مراجعه‌کنندگان به وجود می‌آورد تا با امنیت و آرامش بیشتر از اطلاعات دوجانبه برای همکاری‌های آتی خود استفاده کنند.

 با توجه به عنوان بینالمللی که این نمایشگاه به همراه دارد، برای حضور موثر و پررنگتر کشورهای خارجی در این رویداد چه برنامههایی  را تدارک دیدهاید؟

تلاش عمده ما در این نمایشگاه حفظ ماهیت بین‌المللی آن بود. چرا که به نسبت وجود پتانسیل و توانایی‌های استان در زمینه صنعت، در معرفی آن به خارج از استان و کشورهای دیگر بسیار کم کاری صورت گرفته است. در واقع نام و نشان استان مرکزی به عنوان قطب و پایتخت صنعتی کشور در مجامع بین‌المللی چندان شناخته شده نیست و لازم است که در این زمینه کارهای اساسی انجام داد. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی از جمله فرصت‌های مغتنمی است که برای معرفی و شناخت استان مرکزی باید از آن استفاده کرد. بر همین اساس، تاکنون 40 کشور برای حضور در نمایشگاه از طریق شرکت معماران به طرح، اتاق بازرگانی و سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی دعوت شده‏ اند.

 همچنین با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم زمینه حضور پاویون‌هایی از کشورهای اسلوونی، انگلستان، سوئیس، کره جنوبی، ایتالیا، امارات متحده عربی، بلغارستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، ژاپن، آذربایجان، ترکیه و ... را در این نمایشگاه فراهم کرده‌ایم. حضور برخی از این کشورها به صورت غرفه است، مانند: شرکت t.t.c امارات، جورج فیشر سوئیس، تویوی ژاپن، دانیلی ایتالیا، آذین آپکو ترکیه ـ ایتالیا ـ ایران. برخی کشورها نیز با اعزام هیات‎های تجاری بازرگانی خود در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 با توجه به فرصت نسبتا مناسبی که تا زمان برگزاری نمایشگاه باقی ماندهاست، استقبال شرکتها، تولیدکنندگان و کارخانهها برای حضور در نمایشگاه چگونه بودهاست؟

همانطور که اشاره کردید از امروز تا روز برگزاری نمایشگاه نزدیک به دو ماه زمان داریم، با این وجود، تقریبا 70 درصد مساحت نمایشگاه و غرفه‌ها پر شده‌ است. ضمن این که قانع کردن برخی شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاهی که برای اولین بار در حال انجام است، اندکی دشوار است.

 با این حال، علاوه بر حضور شرکت‌های قدرتمند بین‌المللی، غول‌های آلومینیوم کشور نیز از استان‌های تهران، مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، هرمزگان و دیگر نقاط کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند. به عبارت دیگر، شرکت‌های مطرحی چون آلومینای ایران (آلومینیوم جاجرم)، شرکت آلومرول و آکرول استان مرکزی، آلومینیوم آذین و ... حضور خود را رسما اعلام کرده و ثبت‌نام غرفه خود را انجام داده‌اند.

درباره حامیان برگزاری نمایشگاه توضیح میدهید؟

نخست لازم می‌دانم از همکاری‌های بسیار خوب سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اراک و ریاست آن، مهندس جهان میرزایی تشکر ویژه داشته باشم. در برگزاری این نمایشگاه اسپانسرهای زیادی با ما همکاری داشته‌اند از جمله یازده مجموعه خبری مثل ایسنا، تی نیوز، صما، نشریه پنجره ایرانیان، نشریه ساختمان، نشریه حمل و نقل و ... که حامی خبری نمایشگاه هستند. همچنین شرکت پست جمهوری اسلامی ایران از جمله اسپانسرهای جدی و فعال ماست؛ چرا که این شرکت با ارائه خدمات پست لجستیکی که شامل حمل و نقل بین شهری و استانی است، همکاری ویژه‌ای در برگزاری نمایشگاه دارد. سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی، هتل امیرکبیر اراک و ... از دیگر مجموعه‌هایی هستند که در این زمینه با ما همکاری دارند. 

همانطور که میدانید، تبلیغات مناسب در رونق و استقبال از نمایشگاههای مختلف بسیار تعیین کنندهاست؛ در این زمینه چه برنامههایی دارید و چه اقداماتی انجام دادهاید؟

مطمئنا نقش تبلیغات در نمایشگاه بسیار پررنگ و حساس است، بر همین اساس تیم IT شرکت معماران بهطرح، از طریق شبکه‌های مجازی و کانال تلگرام و تمامی راه‌های موجود، پوشش رسانه‌ای و تبلیغاتی قدرتمندی را انجام می‌دهد. ما به تبلیغات و اطلاع‌رسانی نگاه خاصی داریم و حضور مجموعه‌های خبری مطرحی که اسپانسری این نمایشگاه را متقبل شده‌اند، خود گویای توجه ویژه ما به این مقوله است.

علاوه بر این، برای تبلیغات محیطی در یکی دو هفته مانده به آغاز نمایشگاه نیز تمهیدات ویژه‌ای داریم و با هماهنگی‌هایی که با شهرداری انجام گرفته در 70 نقطه از مکان‌های مهم و حساس شهر و استان، بنرهای بزرگ تبلیغاتی نصب خواهد شد. در حال حاضر در تمامی شهرک‌های صنعتی استان، تبلیغات محیطی نمایشگاه وجود دارد. تا کنون بیش از 200هزار پیامک تبلیغاتی از طریق اپراتورهای تلفن همراه به مخاطبان ارسال شده‌است، به گونه‌ای که تقریبا تمامی صنایع مرتبط به نمایشگاه در سراسر ایران، در جریان این نمایشگاه ‏ها قرار گرفته‌اند. برگزاری نشست ویژه خبری با حضور 84 خبرنگار از رسانه‌های مختلف استانی و کشوری در 10 تیرماه، از دیگر اقداماتی بود که در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی نمایشگاه صورت گرفته است.

با توجه به رکود نسبی که در بازار و صنعت وجود دارد، آیا برگزاری چنین نمایشگاههایی به بهبود شرایط موجود کمکی میکنند؟

البته من اعتقادم این است که رکود در حال پایان یافتن است و به نوعی به دوران پسارکود رسیده‌ایم! با توجه به این که من قبل از این که مجری نمایشگاه باشم در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارم؛ لذا وضعیت رونق و رکود بازار و صنعت را از نزدیک لمس می‌کنم. بر همین اساس احساس می‌کنم با توجه به اقدامات دولت تدبیر و امید و مسائلی که در سطح بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای و برجام به وجود آمده است، شرایط رو به سمت بهبود و خروج از دوران رکود می‌باشد. امیدوار هستیم برگزاری نمایشگاه‌ها به رونق فضای کسب‌وکار و رشد و توسعه صنعت و تجارت کمک کند.

و سخن آخر...؟

از تمامی دست اندرکاران و فعالان صنایعی که در عناوین نمایشگاه قید شده‌است، درخواست دارم در صورتی که امکان حضور در غرفه‌های نمایشگاه را ندارند، به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه حضور پیدا کنند. ما در این زمینه خدمات ویژه‌ای نیز در نظر گرفته‌ایم و با همکاری هتل پنج ستاره امیرکبیر آماده پذیرایی از هیات‌های تجاری و صنعتی هستیم که قصد حضور و بازدید از نمایشگاه را دارند. 

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال نهم ـ شماره 107 ـ شهریور 95 

 


ثبت نظر

ارسال