در گفتگو با مهندس سعید محسنی مطرح شد:

شیشه ایمنی خراسان در مسیر پیشرفت

شیشه ایمنی خراسان فعالیت خود را از سال 1369 در شهر مشهد آغاز کرد، و از سال 1381 و با تغییر مدیریت مجموعه وارد مرحله شکوفایی خود شد.
  • چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 14:18

این شرکت با طی کردن پله‏ های ترقی در دهه 80، به شرکت‏ های مطرح در این حوزه پیوست و در حال حاضر نیز با افتتاح یک واحد دیگر در شهرک صنعتی چناران، حرکت خود را در مسیر رشد و پیشرفت ادامه می ‏دهد.این شرکت طی سال‌های فعالیت در صنعت شیشه، با توجه به دانش تیم فنی و ماشین آلات به روز، موفق شد سبد محصولات خود را به تدریج تکمیل کند. محصولات تولیدی این شرکت عبارتند از: شیشه سکوریت، شیشه دو یا چندجداره، دکوراتیو، لمینیت و شیشه‏های لوازم خانگی لوکس و غیره. علاوه بر این محصولات، به تازگی در واحد تازه تاسیس خود موفق به تولید محصولات شیشه‏ای بسته‏بندی مواد غذایی نیز شده است. شیشه ایمنی خراسان در بحث خدمات به مشتریان نیز عملکرد قابل قبولی داشته است. این شرکت در صورت نیاز برای مشتریان و همکاران کلاس‏های آموزشی رایگان برگزار می‏کند. ارائه خدمات مشاوره برای بالا بردن سطح آگاهی مشتریان نسبت به محصولات، از دیگر خدمات این شرکت می‌باشد. مجموعه این عوامل دست به دست هم داده تا شرکت شیشه ایمنی خراسان، با تولید و ارائه محصولات باکیفیت، نسبت به صادرات این محصولات به خارج از کشور نیز اقدام کند. گروه خبری نشریه پنجره ایرانیان در سفر خود به استان خراسان رضوی، ضمن بازدید از کارخانه شیشه ایمنی خراسان گفتگویی با مهندس سعید محسنی مدیر عامل شیشه ایمنی خراسان انجام داد که با هم این گفتگو را می‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

لطفا در مورد پیشینه شرکت توضیحاتی ارائه دهید؟

کارخانه شیشه ایمنی خراسان از سال 1369 فعالیت خود را آغاز کرد و از سال1381 با تغییر مدیریت، سایر بخش‌های مجموعه نیز متحول شد. از آن سال شرکت با 16 نفر پرسنل کار خود را ادامه داد و هر سال با رشد فیزیکی مجموعه، دستگاه‏ های تولیدی خود را نیز افزایش داده است. در واقع بعد از تغییر مدیریت و مالکیت، مجموعه شیشه ایمنی خراسان رشد و توسعه مناسبی پیدا کرده و خطوط تولیدی متنوعی نیز به مجموعه اضافه شده است. در حال حاضر 150 نفر پرسنل در مجموعه شیشه ایمنی خراسان و 30 نفر نیز در مجموعه چناران مشغول به کار هستند.

در مورد محصولات تولیدی شرکت توضیح دهید؟

شرکت ما در زمینه فرایند و خدمات روی شیشه جام فعالیت می‏ کند. تولیدات شرکت نظیر شیشه سکوریت، شیشه دو یا چند جداره، دکوراتیو، لمینیت و شیشه‏ های لوازم خانگی لوکس، مثل شیشه‏ های صفحه اجاق گاز و شیشه هود است. ما هم‏ اکنون 3 خط تولید شیشه سکوریت ساختمانی داریم که محصولاتی تا سایز 3.30 در 7 متر را در کشور تولید می ‏کنیم. گفتنی است شرکت‎های محدودی هستند که می‏ توانند چنین سایزهایی را تولید کنند. همچنین شرکت موفق به دریافت علامت استاندارد و شیشه‌های ساختمانی ـ ایمنی آبدیده حرارتی به شماره 2385 و شیشه های لوازم خانگی ـ وسایل گرمایی به شماره 5004 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شده است.

ابتدا در زمینه شیشه‏ های دوجداره تولیدی شیشه ایمنی خراسان باید بگویم که گاز آرگون به صورت دستی تزریق نمی ‏شود بلکه با تکنولوژی گس‏فیلینگ این کار صورت می‏ گیرد؛ یعنی زمانی که شیشه زیر پرس قرار دارد تزریق گاز هم انجام می ‏شود. همین روند جهت تزریق چسب هم اتفاق می ‏افتد. سیستم تزریق چسب اطراف شیشه نیز به صورت رباتیک است و به صورت دستی و نیمه دستی نمی ‏باشد. این کار باعث شده سطح کیفی محصولات و راندمان تولید افزایش یابد. شرکت با توجه به در اختیار داشتن ماشین‏ آلات پیشرفته، توان تولید شیشه‎های دوجداره به صورت استپ گلس، فریم لس، شیشه خم دو جداره، دکوراتیو و شیشه ‏های اسمارت گلس را در سبد محصولات خود دارد. محصول دیگر شرکت، شیشه لمینیت است که از آن در نما، کف ‏ساختمان و مکان‏ هایی که بحث امنیتی (صرافی و طلافروشی) وجود دارد، استفاده می ‏شود. ویژگی شیشه لمینیت این است که این محصول شامل 2 یا چند لایه شیشه است و بین آن طلق پی‏.وی‏.بی وجود دارد که باعث می‏ شود هنگام شکستن از پخش شدن قطعات شکسته شیشه جلوگیری شود. تولید این محصول تا ابعاد 2.5 متر در 5.5 متر صورت می ‏گیرد. محصول دیگر ما، شیشه‏ های 6 یا 7 لایه است که نمونه‌هایی از آن را برای کنسولگری آمریکا در کابل و ستاد انتخاباتی افغانستان تولید و عرضه کرده ‏ایم. ضمنا برای این تولیدات کارخانه تاییدیه نیروی انتظامی را داریم و از این محصولات تست گلوله نیز گرفته شده است.

دیگر محصول تولیدی ما، شیشه ‏های لوازم ساختمانی لوکس و شیشه‏ های لوازم خانگی مانند صفحه اجاق گاز و شیشه هود است که با اکثر کارخانه ‏های برند کشور در این زمینه همکاری می ‏کنیم. در طرح توسعه شرکت، یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی چناران راه اندازی کرده ‏ایم، همچنین در حال راه ‏اندازی واحد تولید محصولات شیشه ‏ای بسته‏ بندی موادغذایی هستیم.

به نظر شما صنعت شیشه تا چه حد با پیشرفت تکنولوژی همسو بوده است؟

امروزه بحث استفاده از شیشه در ساختمان مانند گذشته نیست و ‏اکنون شیشه نقش مهمی را در ساختمان ایفا می ‏کند. درحال حاضر کاربرد شیشه، فقط به نوردهی ساختمان محدود نمی‌شود، بلکه شیشه علاوه بر اینکه پوششی از ساختمان را تشکیل می ‏دهد، نمای ساختمان را نیز شامل می ‏شود.

در گذشته این امکان وجود نداشت که به جای یک دیوار از شیشه استفاده کرد، زیرا دمای شیشه‏ ها نیز با تغییر دمای هوا تغییر می ‏کردند. اما شیشه‏ های امروز تا حد بسیاری عایق حرارتی هستند. از لحاظ ایمنی نیز با سکوریت و لمینیت کردن، خطراتی که قبلا در مورد شیشه وجود داشت، رفع شده است.

محصولات شیشه ایمنی خراسان از نظر کیفی در چه سطحی قرار دارد؟

شرکت ما از لحاظ تکنولوژی در سطح اول کشور قرار دارد. به جهت اینکه همه خواسته ‏های مشتریان خود را تامین می ‏کنیم، سبد محصولاتمان کامل است و هر خواسته‏ ای که مشتری داشته باشد در این مجموعه قابل اجراست. از نظر کیفی استانداردهای معتبر ایران را اخذ کرده‏ ایم. در ارتباط با استانداردهای بین‏ المللی همه الزامات را رعایت می ‏کنیم و با مشورت‌هایی که از نهادهای بین ‏المللی می‏ گیریم، محصولاتی تولید می ‏کنیم که بر اساس استانداردهای روز دنیا باشد.

شیشه جام را از کجا تامین می‏ کنید؟

طبق سیاست شرکت، بیشتر شیشه جام مورد نیازمان را از تولید داخل و از کارخانه ‏هایی که صادر‏کننده شیشه جام هستند، تامین می‏ کنیم. به جهت اینکه مواد اولیه در شیشه جام بسیار تاثیرگذار است، ما به خاطر کاهش هزینه‏ های خود از شیشه‏ هایی که کیفیت پایینی دارند، استفاده نمی ‏کنیم. شیشه جام خارجی مورد نیازمان را هم بیشتر از شرکت ‏های بلژیکی تهیه می ‏کنیم و در برخی موارد بر اساس سفارش مشتری از چین هم شیشه جام خریداری می‏ کنیم.

شیشه ایمنی خراسان چه خدماتی به مشتریان خود ارائه می ‏دهد؟

خدمات شرکت شامل دو بخش است، خدمات قبل از فروش که در ادامه به آن می ‏پردازیم و خدمات پس از فروش که گارانتی 5 و 10 ساله شرکت است. خدمات قبل از فروش شرکت شامل آگاهی دادن توسط مشاوران فنی شرکت به مشتری، پیش از خرید محصول است. همانطور که شما برای خرید مسکن از کارشناسان مربوطه مشاوره می‏ گیرید، باید برای خرید شیشه مورد استفاده در پروژه ‏های خود نیز از مشاوره استفاده کنید. ما این کار را توسط مشاوران شرکت به صورت تخصصی و رایگان انجام می ‏دهیم. حتی این امکان را داریم که در صورت نیاز جهت افزایش آگاهی مشتریان، کلاس‏ های آموزشی چند جلسه ‏ای برگزار کنیم.

ما می‏ توانیم این مشاوره‏ ها را به کارفرمایان و مهندسان پروژه ارائه دهیم تا بتوانند انتخاب بهتری انجام دهند و در آینده دچار مشکل نشوند. همچنین در توجیه اقتصادی پروژه‏ ها می‌توانیم همکاری داشته باشیم، به این صورت که به مشتری آگاهی دهیم که با توجه به نوع شیشه مصرفی باید از چه سیستم سرمایشی، گرمایشی و تاسیساتی در پروژه استفاده کنند. علاوه بر آن ما در سایت قسمتی را تعبیه کرده‏ ایم که اگر مشتریان و همکاران سوالی در خصوص صنعت شیشه داشته باشند می‏ توانند مطرح کنند و جواب خود را دریافت کنند. ما هیچگاه قصد نداشتیم اطلاعات فنی خود را در خصوص شیشه به عنوان اسرار نزد خود نگاه داریم.

آیا شرکت شیشه ایمنی خراسان در شهرهای دیگر هم نمایندگی دارد؟

بله، ما در همه شهرهای استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران و گلستان نماینده فروش داریم و در شهرهای دیگر مانند تبریز، جلفا، اصفهان و شهرهای شمالی کشور هم فعالیت داریم. گفتنی است، برای محصولاتی که به شهرهای دیگر ارسال می‏ کنیم، هزینه حمل دریافت نمی ‏کنیم.

آیا محصولات شما به کشورهای دیگر هم صادر می ‏شود؟

بله، ما از گذشته به افغانستان و کشورهای آسیای میانه مثل ترکمستان و قرقیزستان صادرات داشتیم. به تازگی نیز با وجود بعد مسافت در حال رایزنی با کشور ترکیه هستیم که به بازار اروپا هم دست پیدا کنیم.

یکی از دغدغه‏ های مصرف ‏کنندگان شیشه ‏های دوجداره این است که آیا گاز آرگون در این شیشه ‏ها استفاده شده است یا نه، و اگر استفاده شده، میزان آن چقدر بوده است. آیا می‏ توان تشخیص داد چه میزان گاز آرگون در شیشه دوجداره وجود دارد؟

بله، ما دستگاهی داریم که میزان درصد گاز آرگون موجود در شیشه دوجداره را نشان می ‏دهد. حالت دیگر که در کارگاه ‏ها انجام می ‏شود، تست تقطیر است. این تست فقط نشانگر گاز موجود در شیشه است و توانایی تشخیص میزان گاز آرگون موجود در شیشه را ندارد. این تست به این صورت است که ابتدا شیشه را در محیط سرد قرار می‏ دهند و به یک باره آن را از محیط سرد به محیط گرم انتقال می‏ دهند. پس از این انتقال اگر روی شیشه رطوبت به وجود آید مشخص می‏ شود که به جای گاز آرگون هوا در شیشه بوده است.

به نظر شما برای سروسامان دادن به وضعیت صنعت شیشه ساختمانی کشور چه راهکارهایی وجود دارد؟

ما طرحی را حدود شش ماه پیش برای اداره استاندارد ارسال و تقاضا کردیم که طرح را برای بررسی و اجرا به شهرداری و سازمان نظام مهندسی ارسال کنند. در مبحث 19 ساختمان، مشخصات فنی و استاندارد شیشه دوجداره قید شده است. توجه داشته باشید که وقتی این شیشه کارگاهی تولید می ‏شود که استاندارد لازم را ندارد، برای مصرف ‏کننده نسبت به شیشه دوجداره ذهنیت منفی به وجود می ‏آید. اداره استاندارد باید برای شیشه دوجداره دریافت گواهینامه استاندارد را اجباری کند. از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی هم باید ضمانت اجرایی آن را بر عهده داشته باشد و در صورت تخلف این قدرت را داشته باشد که مجوز پایان کار صادر نکند.

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال نهم ـ شماره 107 ـ شهریور 95 


ثبت نظر

ارسال