در گفتگو با مدیر فروش شرکت آساش مطرح شد:

آساش ـ گروتمان؛ تلاش برای شراکتی رویایی

شرکت آساش یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی جهان می ‏باشد که از سال 1992 فعالیت‏ های خود را آغاز کرده و امروز با در خدمت داشتن بیش از 2000 نیروی انسانی و فعالیت در پنج شاخه اصلی، حجم قابل توجهی از تولیدات این بخش را در اروپا به خود اختصاص داده است.
  • دوشنبه 5 مهر 1395 ساعت 13:57

با توجه به سرمایه ‏گذاری‏ های وسیع آساش در بخش تحقیق و توسعه، خلاقیت و نوآوری همواره با نام محصولات آساش عجین شده است. فعالیت نه چندان ممتد، آساش در ایران به سال‏ های دور بازمی ‏گردد، اما همانطور که از اخبار چند ماه گذشته آگاهی یافتیم، آساش همکار تجاری جدیدی در ایران یافته است: گروتمان ایران. گروتمان برند نسبتا جدیدی است که  وارد عرصه صنعت آلومینیوم کشور شده و با توجه به توانایی ‏های خود توانسته است نظر مدیران مجموعه عظیم آساش را جلب کند تا از این پس نه تنها عهده ‏دار توزیع محصولات آساش در ایران باشد، بلکه محصولات گروتمان را نیز در کارخانه ‏ای مجهز و سرشار از امکانات آساش تولید کند. در تیرماه امسال گروتمان یک گردهمایی را با حضور نمایندگان مختلف شرکت هورامکو و مدیران شرکت آساش برگزار کرد تا نخستین نشست برای آشنایی با مزایای متعدد محصولات آساش را ترتیب داده باشد. در حاشیه این گردهمایی فرصتی به دست آمد تا گفتگویی انجام دهیم با مدیریت ارشد فروش شرکت آساش یاشار جاندمیر (yasar candemir)، و از او درباره فعالیت ‏های مختلف و نیز محصولات گوناگون آساش پرسیدیم. در ادامه از وی نحوه فعالیت شرکت آساش در ایران را جویا شدیم. ضمن سپاس از مهندس ظفرفرخی که زحمت ترجمه این مصاحبه را متقبل شدند، با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

برای شروع بحث، لطف کنید درباره پیشینه آساش و این که از کجا و چه سالی فعالیت خود را شروع کرد، توضیح دهید؟

آساش بزرگترین شرکت اکستروژن ترکیه است. این شرکت در سال 1992 تاسیس و سال 1997 وارد تولید پروفیل پی.وی.سی شده است. کارخانه آساش بعد از زلزله 1998 استامبول، به آکیازی ساکاریا نقل مکان کرد. از سال 2006 وارد عرصه تولید کامپوزیت ‌پنل و از سال 2014 تولید ورق‌های آلومینیومی شده است. در حال حاضر 2100 نفر به‏ صورت مستقیم در کارخانه و شرکت آساش مشغول به کار هستند. گردش مالی کل شرکت در سال 2015 بالغ بر 350 میلیون دلار بود که هدفگذاری شرکت برای سال 2016 رسیدن به مبلغ 500 میلیون دلار است.

اتاق صنایع ترکیه یک دپارتمان دارد که هر سال 500 شرکت برتر صنعتی ترکیه را معرفی می‌کند. آساش در سال 2014 رتبه 124 را به دست آورد و در سال 2015 به رتبه 91 صعود کرد که سرعت رشد نسبتا خوبی در میان صنایع روبه رشد ترکیه به حساب می‌آید.

 دولت ترکیه و شرکت‌های بزرگ سال 2020 را به عنوان یک سال خاص در صنعت ترکیه هدف گذاری کرده‏ اند و آساش هم برای این سال اهداف خاصی را مدنظر قرار داده است که رساندن گردش مالی شرکت به رقم یک میلیارد دلار و قرارگرفتن جزء 25 شرکت برتر صنایع ترکیه از جمله این اهداف، تعریف شده است. از مجموع یک میلیارد دلاری که برای گردش مالی آساش هدفگذاری شده است؛ 47 درصد در بخش اکستروژن و 23 درصد مربوط به کامپوزیت خواهد بود.

در بخش اکستروژن، 60 درصد فعالیت مربوط به معماری و نمای ساختمان و مابقی در بخش صنعت خواهد بود. در حال حاضر آساش در بخش معماری ترکیه حرف نخست را می‏ زند و بیشترین حجم تولید و فروش را در اختیار دارد. در بخش صنعت که شامل قطعات خودرو و واگن‌های قطار می‌باشد هم حرکت رو به رشدی دارد و به پنج قاره دنیا صادرات انجام می‌شود.

محصولات آساش در بخش آلومینیوم چه مزیتی نسبت به محصولات مشابه خود دارند؟

آساش با تولید سالانه 75 هزارتن، بزرگترین تولیدکننده محصولاتی آلومینیومی در ترکیه است. آساش در بخش نما و محصولات معماری و کرتین‌وال در حال حاضر رتبه اول را در بازار ترکیه در اختیار دارد. داشتن گروه طراحی و مشاوره حرفه‌ای برای پروژه‌های خاص و بزرگ از دیگر مزیت‌های آساش است. ظرفیت تولید آنادایز آساش، با توجه به برخورداری از خط تولید 25 هزار آمپری، در ترکیه بی‌نظیر است. ضمنا این خط تولید تنها خط کاملا اتوماتیک بوده و از این جهت از امتیاز ویژه ای در میان مجموعه‏ های تولیدی موجود در اروپا برخوردار است.

تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز بخش‌های مختلف آساش در خود مجموعه از دیگر مزیت‌های قابل اشاره آساش است. آساش جزء معدود شرکت‌هایی است که خط تولید قالب به صورت اتوماتیک و مجزا دارد که سالانه 2000 قالب در این مجموعه تولید می‌شود. مورد دیگر، انبار بزرگ و بی‌نظیر مواد اولیه آساش است به گونه‌ای که اگر امروز درهای ترکیه بسته شود آساش می‌تواند به مدت یک سال و نیم مواد خام و اولیه تمامی کارخانه‌های ترکیه را تامین کند.

همچنین دپوی تمام اتوماتیک 3.500 تنی محصولات آماده آساش نیز از دیگر توانمندی‌های لجستیکی این مجموعه محسوب می ‏شود.

از لحاظ توانمندی واحد اکستروژن نیز، آساش به پیشرفته ‏ترین اکستروژن 55 مگا نیوتنی مجهز است که در خاورمیانه بی‏نظیر بوده و در کل اتحادیه اروپا صرفا یک شرکت دیگر مجهز به آن می‏ باشد که با آن می‌تواند قالب ‏هایی با عرض مقطع 60 سانتی‏متری و تا 70 کیلوگرم بر متر طول را تولید کند. آساش در راستای همین توسعه در سال 2017 به پرس اکستروژنی مجهز خواهد شد که در کل خاورمیانه و اتحادیه اروپا تک خواهد بود و آن پرس اکستروژن 100 مگا نیوتنی است.

 آساش از چه زمانی وارد ایران شد، شناختتان از بازار ایران چه میزان است؟

آساش از سال 2002 در ایران حضور دارد ولی به جهت تمرکزی که روی بخش معماری داریم تلاش می‌کنیم فعالیت بیشتری در این بخش داشته باشیم. با توجه به برنامه‌ریزی که برای سال 2016 انجام گرفته، ایران رتبه اول در بخش بازار هدف صادرات محصولات آساش را به خود اختصاص داده است.

با توجه به رقبای داخلی و خارجی که برای محصولات آساش در ایران وجود دارد، آساش چه خدماتی برای جذب مشتری ایرانی انجام میدهد؟

نخستین موضوع این است که از لحاظ فرهنگی ارتباطات بسیار خوبی بین ایران و ترکیه وجود دارد. ما در ترکیه هم رقبای قدرتمندی داریم و چون اهل رقابت هستیم از وجود رقیب استقبال می کنیم. دوست داریم موفقیت‌هایی را که در ترکیه به دست آورده ‏ایم در ایران هم به دست بیاوریم. ما در ترکیه در بازار پروفیل در بالاترین سطح کیفی قرار داریم و تلاش می ‏کنیم که در ایران هم این بازار را از آن خود کنیم. پشتوانه کیفیت محصولاتمان، استانداردهای بین‌المللی است که تا کنون به دست آورده ‏ایم و تلاش می‌کنیم این استانداردها همچنان حفظ شده و ارتقاء پیدا کنند.

آساش تمام این دستاوردها را مدیون نظام هماهنگ و سیستم مدیریتی حساب شده‌‌ای است که دارد. آساش متکی به فرد و متعلق به خانواده خاصی نیست و یک سیستم مدیریتی مدرن تمامی اجزاء این شرکت را حمایت می‌کند و این برگ برنده آساش خواهد بود.

درباره نماینده آساش در ایران توضیح دهید؟

در طول این سال‌ها شرکت‌های بسیاری بودند که با ما کار کردند، ولی شرکت خاصی نبوده که به صورت مدون و مشخص و به عنوان نماینده آساش در ایران فعالیت کند، آساش هم برنامه‌ مشخصی برای این منظور نداشته است. ولی این که ما اکنون در اینجا هستیم و دور این میز جمع شده‌ایم، نشان از عزم ما برای همکاری و شراکت با گروتمان ایران دارد. آساش با همکاری شرکت گروتمان، مدت یک سال است که مشغول برنامه ‏ریزی می ‏باشد، تا در آینده ‏ای نزدیک شاهد همکاری‏ های همه‏ جانبه ‏ای میان این دو شرکت باشیم.

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال نهم ـ شماره 107 ـ شهریور 95


ثبت نظر

ارسال