در گفتگو با مدیرعامل شرکت صنایع شیراز پلیمر جنوب مطرح شد:

سام پروفیل، پروفیلی برای شرایط سخت

در خردادماه امسال گروه خبری نشریه پنجره ایرانیان که به مناسبت هجدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان شیراز، در این شهر به سر می‏ برد، فرصتی به دست آورد تا از شرکت صنایع شیراز پلیمر بازدید به عمل آورد و با آقای سیامک نصیری مدیرعامل این شرکت گفتگویی را ترتیب دهد.
  • سه شنبه 2 شهریور 1395 ساعت 11:8

 این مدیر توانمند حدود 20 سال است که فعالیت خود را در حوزه تهویه مطبوع در صنعت تاسیسات آغاز کرده و به تدریج فعالیت ‏های خود را توسعه داده است و با قدرت وارد صنعت یو.پی.وی.سی شده، تاجایی که امروز سام پروفیل یکی از پروفیل‏ های مطرحی است که در جنوب کشورمان تولید می‏ شود. سیامک نصیری که از تجربه کافی و دانش بالایی برخوردار است، از همان ابتدا با برنامه‏ ریزی ‏های بلندمدت و آینده‏ نگری کار خود را آغاز کرد. در گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیر عامل شرکت صنایع شیراز پلیمر جنوب، ایشان توضیحاتی در مورد فعالیت ‏های این شرکت و نیز گذشته و آینده سام پروفیل ارائه داد. نظر شما را به این گفتگوی صمیمانه جلب می‎کنیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

لطفا در مورد پیشینه و سوابق کاری خود توضیح دهید؟

ما حدود 20 سال است که در صنف تاسیسات کشور مشغول به کار هستیم و به صورت تخصصی در بخش تهویه مطبوع فعالیت می‎کنیم. یکی از مسائلی که در تهویه متبوع بسیار حائز اهمیت است، بحث ذخیره انرژی است. از اینجا بود که فعالیت‎های ما به صنعت در و پنجره ارتباط پیدا کرد، زیرا بهینه‎سازی انرژی بیشتر از طریق پنجره‎ها صورت می‎گیرد. این موضوع یکی از دلایلی بود که باعث شد ما تحقیقات خود را راجع به پنجره و انواع شیشه‎ها بیشتر کنیم.

آغاز فعالیت شرکت در صنعت در و پنجره به 5 سال پیش بازمی‎گردد. براساس تحقیقاتی که به عمل آورده و اطلاعاتی که اکثرا از کشورهای آلمان و اتریش به دست آوردیم و همچنین با توجه به کمبودهای موجود در جنوب کشور، نخستین کارخانه تولید پروفیل در استان فارس را با برند سام پروفیل تاسیس کردیم.

هم‏ اکنون کارخانه سام پروفیل در شهرک صنعتی شیراز واقع شده است، که مساحت آن بالغ بر 4200 متر است و 1200 متر آن به سالن تولید به همراه بخش اداری و دیگر بخش‎ها اختصاص ‎یافته است.

 در حال حاضر چه محصولاتی تولید می ‏کنید؟

ما پروفیل سری 60 چهار کاناله را تولید می‎کنیم. نوع محصولات تولیدی ما با توجه به نیاز مصرف‏ کنندگان انتخاب می ‏شود. البته در مکانی که برای کارخانه در نظر گرفته‎ایم به راحتی می‎شود 10 خط تولید راه‎اندازی کرد. به یاری خدا در آینده می‎توانیم انواع پروفیل‎ها را تولید کنیم.

 کیفیت محصولات سام پروفیل در چه سطحی قرار دارد؟

ما از روز اول کیفیت را در سر لوحه کار خود قرار داده ‏ایم. سیاست کاری ما طوری است، که مواد افزودنی و اولیه‎ای را که در ساخت پروفیل استفاده می‎شود از بهترین برندهای دنیا انتخاب می‎کنیم. این امر سبب می‎شود که پروفیلی باکیفیت تولید شود.

سطح کیفی پروفیل تولیدی ما، با توجه به آماری که وجود دارد، خوب است. برخی از پروفیل‎سازها مخصوصا کسانی که اخیرا آغاز به کار کرده ‏اند، هنوز موفق به اخذ استانداردها نشده‎اند. ولی ما به راحتی در همان ابتدای کار توانستیم استانداردها را اخذ کنیم. همچنین موفق به دریافت ایزوهایی که مرتبط با این کار است، شدیم و استاندارد ملی را دریافت کردیم.

 محصولات سام پروفیل، با چه اقلیمی سازگاری دارند؟

بر اساس استاندارد ایران، محصولات سام پروفیل برای شرایط سخت مناسب هستند. این پروفیل در حین تولید، در آزمایشگاه مجهز این شرکت تحت آزمایش ‏های مختلفی قرار می‏ گیرد و همچنین توسط واحد استاندارد نمونه ‏برداری ‏های منظم از روی آنها انجام می ‏شود.

بر اساس آمار بیشترین میزان تابش یو.وی خورشید را ما در رامسر و بعد در شیراز داریم. در حقیقت پروفیلی که در شیراز جوابگو باشد، پروفیلی خواهد بود که مصرف‏ کنندگان در سراسر نقاط ایران می ‏توانند با آسودگی خاطر از آن استفاده کنند.

 آیا محصولات سام پروفیل فقط در همین منطقه توزیع می ‏شوند؟

خیر، ما در این مدت به غیر از استان فارس، محصولات خود را به استان ‏های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران و خراسان ارسال کرده ‏ایم.

 چه برنامه‏ هایی را برای توسعه بازار محصولات سام پروفیل در دست اقدام دارید؟

در حال حاضر برای حفظ اعتبار برند سام پروفیل، از کلیه کارگاه‏ های تحت پوشش خود به صورت سرزده بازدید به عمل می آوریم و تولیدات آنها را مورد آزمایش قرار می ‏دهیم.

 همچنین شرکت در حال عملی کردن طرحی است که در صنعت در و پنجره تا به‏ حال رخ نداده است؛ و آن هم این است که در آینده نزدیک سام پروفیل پنجره‎هایی را که با این پروفیل تولید می‎شود ضمانت خواهد کرد.

حتما مطلع هستید که اکثر پروفیل‎سازها تغییر رنگ پروفیل را ضمانت می‎کنند و هیچ‎گونه ضمانتی در خصوص ساخت پنجره با پروفیل یو.پی.وی.سی را نمی‎دهند. هدف ما در آینده این است که سام پروفیل پنجره‎ها را ضمانت کند؛ تا مصرف‏ کنندگان نهایی با آسودگی خاطر از سام پروفیل استفاده کنند.

 به نظر شما یک پروفیل یو.پی.وی.سی باید دارای چه استانداردهایی باشد؟

نخستین عامل، مستحکم بودن پروفیل است. هم‎اکنون با همکاری یکی از شرکت‎های دانش‎بنیان، تولید پروفیل با مقاومت بیشتر را در دستور کار قرار داده ‏ایم؛ و در حال حاضر مراحل آزمایش و تست تولید پروفیل با فناوری نانو را انجام می‎دهیم.

مسئله دیگری که در خصوص یک پروفیل باکیفیت اهمیت می یابد، ابعاد و اندازه‎های دقیق آن پروفیل است. پروفیل باید در هر سری و کلاسی که قرار دارد از ابعاد و اندازه‎های دقیق برخوردار باشد. در غیر این صورت، به هنگام اجرا با مشکلات بسیاری رو به ‏رو خواهیم شد. عامل مهم دیگری که متاسفانه زیاد به آن اهمیت داده نمی‎شود، مسئله اشعه یو.وی است. اشعه یو.وی خورشید در پروفیل یو.پی.وی.سی باعث تغییر رنگ آن می‎شود.

به طور کلی ترجیح ما آن است که از مواد باکیفیت، هرچند گرانقیمت در تولید پروفیل استفاده کنیم و تحت هیچ شرایطی غیر از این عمل نمی‏ کنیم. این امر باعث شده تا پروفیل‎های سام پروفیل، رنگ خوبی داشته باشند و در مقابل یو.وی خورشید تغییر رنگ ندهد.

 یک پنجره استاندارد باید دارای چه ویژگی‎هایی باشد؟

ابعاد و اندازه استاندارد پنجره و نیز استفاده از پروفیل تقویتی از ویژگی‏ های مهم یک پنجره استاندارد هستند. از سوی دیگر یک پنجره استاندارد حتما می ‏بایست از پروفیلی استاندارد و نیز یراق‏ آلات باکیفیت استفاده کند. فراموش نشود که شیشه نقش بسیار مهمی در پنجره ‏های استاندارد دارد که کیفیت، رنگ، و نحوه دوجداره کردن آن بسیار مهم می‏ باشد.

 ارزیابی شما از وضعیت فعلی بازار در و پنجره کشورمان چیست؟

ما تحت هر شرایطی باید‎ امیدوار باشیم که وضعیت بازار خوب خواهد شد. وضعیت مسکن نسبت به چند سال قبل رکود پیدا کرده است. این امر با توجه به اتفاقات چند سال گذشته طبیعی به نظر می‏ رسد؛ وقتی در یک دوره کوتاه پروژه‏ ای عظیم، مانند مسکن مهر اجرا شود، این باعث می‎شود که کارخانه‎های بسیار زیادی به تبع آن ایجاد گردند. با توجه به اتمام این پروژه و کاهش ساخت و ساز، همراه با رکود اقتصادی به ‏خصوص در بازار مسکن، بیشتر کارخانه‎ها یا کارگاه‎های تولید پروفیل و شرکت‎های پنجره‎ساز دچار مشکلات فراوانی شدند.

 دلایل افت کیفیت را در صنعت یو.پی.وی.سی در چه می‏ بینید؟

تولیدکنندگان بی‏ شناسنامه تاثیر بسزایی در افت کیفیت این صنعت داشته‎اند. در واقع، یکی از دلایل وضعیت موجود، عدم نظارت بر ساخت پنجره از سوی نهادها یا تشکل‏ های مربوطه است. از سوی دیگر هجوم پروفیل‎های نامرغوبی که وارد کشور می‎شود، به این وضعیت دامن زده است.

چیزی که ذهن مرا به خود جلب کرده این است که چطور در صنعت خودروسازی برای واردات خودرو، تعرفه بالایی وجود دارد، اما برای صنعت یو.پی.وی.سی چنین چیزی وجود ندارد؟

به غیر از این که واردات پروفیل های یو.پی.وی.سی با  تعرفه پایینی صورت می گیرد، هیچ کنترلی نیز روی کیفیت این پروفیل‎ها وجود ندارد و برخی از این پروفیل‎های وارداتی حداقل استانداردها را نیز ندارند و بسیار نامرغوب می ‏باشند. اما چطور وقتی من قصد صادر کردن پروفیلی را دارم، سازمان‏ های داخلی از من می‎خواهند که این استانداردها را دارا باشم!!

 پنجره تیپ چقدر می‎تواند در بهبود صنعت یو.پی.وی.سی تاثیرگذار باشد؟

تاثیر بسیاری خواهد داشت. شما می‎دانید که به برخی صنایع به اصطلاح سری‏ کاری گویند، تولیداتی که به صورت استاندارد و سری باشند، می‎توانند هزینه‎ها را کاهش دهند و توزیع آن نیز بسیار راحت‎تر انجام شود. از همه مهم‎تر، استانداردهای مشخص و لازم‎الاجرایی است که برای این نوع پنجره‏ ها در نظر گرفته می‏ شود. همچنین رواج پنجره تیپ باعث صرفه‏ جویی در زمان هم مصرف ‏کننده و هم تولیدکننده می ‏شود.

نشریه پنجره ایرانیان - سال نهم - شماره 106 - مرداد 95

 


نظرات

سعید امیری

سلام امکان ارسال لیست قیمت دارید ۰۹۱۴۴۹۰۱۲۰۷

ثبت نظر

ارسال