چیت‌چیان اعلام کرد:

وعده وزارت نیرو برای کمک به توسعه انرژی تجدیدپذیر

پنجره ایرانیان: وزارت نیرو در صورت استفاده سرمایه‏ گذاران از تکنولوژی داخلی برای تولید برق تجدید‏پذیر متناسب با میزان استفاده از تکنولوژی و تولیدات داخلی، تا ۳۰ درصد قیمت بیشتر به تولید کنندگان برق پرداخت می‌کند.
  • شنبه 2 مرداد 1395 ساعت 11:54

به‌گزارش ایسنا، حمید چیت‌چیان در مراسم برگزاری چهارمین کنفرانس انرژی بادی ایران از تضمین منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت برق خبر داد و گفت: قیمت‌های جدید اعلام شده برای خرید برق در اردیبهشت ماه جاری باعث اطمینان بیشتری برای تضمین خرید برق در آینده می‌شود.

وی ادامه داد: با اطمینان خاطر ایجاد شده برای صنعت برق کشور، می‌توانیم با قدرت از اینکار پشتیبانی کرده و برق مورد نیاز را از تولید کنندگان خریداری کنیم و متضمن منافع بلندمدت سرمایه گذاران در این عرصه باشیم.

چیت‌چیان اظهار داشت: بر اساس تصویب آئین‌نامه ماده ۶۱ قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت، برای خرید تضمینی برق، وزارت نیرو در صورت استفاده سرمایه گذاران از تکنولوژی داخلی برای تولید برق تجدید پذیر متناسب با میزان استفاده از تکنولوژی و تولیدات داخلی، تا ۳۰ درصد قیمت بیشتر به تولید کنندگان برق پرداخت می‌کند.

وی با بیان انواع فناوری‌های جدید در نیروگاه‌های بادی و اشاره به اینکه افزایش ظرفیت به سمتی می‌رود که از واحدهای با ظرفیت بالاتری برای تولید برق استفاده شود، افزود: فناوری‌های جدیدی برای استفاده از نیروگاه‌های "بیومس" (زیست‌توده) برای تولید برق توسعه پیدا کرده که نتیجه آن کاهش آلاینده‌ها و ارتقای استاندارد زیست محیطی بوده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۴۷ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در جهان نصب شده است، گفت: هر چند آهنگ رشد استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در اروپا نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است؛ اما با این حال تحول اساسی در روند صنعت برق احساس می‌شود و استفاده از منابع تجدید پذیر در سایر کشورها رو به افزایش است.

وی از برگزاری کنفرانس پاریس به عنوان یک نقطه عطف یاد کرد و افزود: در کاپ ۲۱ بیشتر کشورها متعهد شدند تا با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید و انتشار گاز کربنیک را در کشورشان کاهش دهند.

چیت‌چیان با بیان این مطلب که آینده نشان خواهد داد که کشورها به چه میزان پایبند تعهد خود در این زمینه هستند، افزود: روند رو به رشد استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، سبب کاهش شدید قیمت انرژی‌های فسیلی می شود و سرمایه گذاران و وزارت نیرو، سازمان برنامه‌ریزی، مجلس شورای اسلامی باید به این مطلب توجه خاص داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مراکش قیمت هر کیلووات ساعت برق تولیدی از انرژی باد، ۳ سنت بوده که در مقایسه با قیمت ذغال سنگ، گاز طبیعی و انرژی اتمی برای تولید برق بسیار ارزان است، افزود: در کشور امارات نیز در مناقصه‌ای برای ساخت ۸۰۰ مگاوات نیروگاه فتوولتائیک، به ازای هر کیلووات ساعت برق خورشیدی ۲.۹۵ تا ۲.۹۹ سنت در نظر گرفته شده که نشان از افزایش سرعت تحولات در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در طول یک سال گذشته و کاهش قیمت انرژی‌های تجدید پذیر دارد.

وزیرنیرو تصریح کرد: کشورهای دارای ذخایر فسیلی غنی نیز باید استفاده بیشتری از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشند. وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۵ درصد کل ظرفیت نیروگاهی جدید که در سال ۲۰۱۵ در جهان ساخته شده است به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داشته است، افزود: این نشان دهنده تحول بسیار جدی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

چیت‌چیان در خصوص تجربیات جمهوری اسلامی در این زمینه و اقدامات انجام شده است، گفت: در کاپ ۲۱ جمهوری اسلامی داوطلبانه متعهد شد تا نسبت به نصب ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ اقدام کند.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه کشور در سال گذشته در دولت تصویب شد تا درطول پنج ساله برنامه ششم، ۵ هزارمگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر (از ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های مطرح شده) به‌صورت سالانه هزار مگاوات نصب شود که عمدتاً بادی و خورشیدی هستند، اظهار داشت: البته این باعث نخواهد شد که ما از سایر انرژی‌های کشور همچون، بادی، بیومس و زمین گرمایی بهره نبریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برغم وجود نیروگاه‌های برق‌آبی موجود، ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات ذکر کرد و افزود: وجود این نیروگاه‌ها این مورد را امکان‌پذیر خواهد کرد که اگر دارای ظرفیت بالای نیروگاه‌های خورشیدی باشیم، در شب هنگام که این نیروگاه‌ها قادر به تولید نیستند می‌توانیم با استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی کمبود برق پیک شب را تأمین کنند.

وی با اشاره به نظام تعرفه جدیدی که برای خرید تضمینی برق در تیرماه سال گذشته ابلاغ شد، گفت: در تعرفه ابلاغی، مدت تضمین خرید برق از ۵ سال به ۲۰ سال افزایش یافت و تا قبل از سال ۹۴ مقررات به گونه ای بود که قیمت خرید برق تولیدی از تمام نیروگاه‌ها به‌طور یکسان بود، ولی از سال گذشته با تفکیک تکنولوژی‌های مختلف با قیمت‌های متعادل شده، برق را خریداری می‌کنیم و با اتخاذ این سیاست موفق به ایجاد تعادلی شدیم تا سرمایه گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.

چیت‌چیان یادآور شد: بر اساس تصویب آئین نامه ماده ۶۱ قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت، برای خرید تضمینی برق، در صورت استفاده سرمایه‌گذاران از تکنولوژی داخلی برای تولید برق تجدید پذیر، وزارت نیرو متناسب با میزان استفاده از تکنولوژی و تولیدات داخلی، تا ۳۰ درصد قیمت بیشتر پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برجام باعث شده تا تعداد مراجعین خارجی به ایران برای سرمایه گذاری افزایش یابد و تولید کنندگان داخلی امکان استفاده از فناوری‌های جدید داشته باشند، گفت: اخیراً قانون حمایت از صنعت برق در مجلس تصویب شد که بر اساس آن، دولت عوارض ویژه ای به صورت مستمر از مصرف کنندگان برق برای خرید انرژی تجدیدپذیر از تولید کنندگان دریافت کند.

وزیر نیرو بابیان اینکه، کشور ما دارای قوانین صریحی برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی است و برخی به قراردادی که برای یک شرکت خارجی در خصوص نصب نیروگاه سیکل ترکیبی تنظیم شده که به این قرار داد انتقاد دارند، گفت: به‌صورت صریح اعلام می‌کنم که قانون گذار در سال ۱۳۸۰ قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی را تصویب کرده و با تشکیل سازمان ویژه‌ای تحت عنوان سازمان سرمایه گذاری خارجی در کشور، در سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی تاکید شده و در ماده ۱۳۳ قانون توسعه ۵ ساله دوم نیز صراحتاً در استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید برق را مورد تاکید قرار داده است.


ثبت نظر

ارسال