در بازدید اختصاصی پنجره ایرانیان از شرکت ایلیاد وشمگیر و گفتگو با مدیران این شرکت مطرح شد:

پراتیک؛ پنجره‏ ای برای فردا

پنجره ایرانیان: کوه ‏های پوشیده از جنگل رامیان مجموعه ‏ای را احاطه کرده ‏اند که فقط به قله‏ ها می‏ اندیشد.
  • دوشنبه 21 تیر 1395 ساعت 11:15

شرکت ایلیاد کار وشمگیر چندی است که در میان مناظر سحرانگیز طبیعی استان گلستان دست به کار شده است تا نامی جدید را از خود به یادگار بگذارد و تفاوتی شگرف را در صنعت یو.پی.وی.سی کشور به ارمغان بیاورد. پروفیل پراتیک، دستاورد نواندیشی و دور اندیشی در عرصه طراحی و مدیریت صنعتی است. مهندس اکتای قاضی با گرد آوردن گروهی از کهنه‏ کاران این صنعت درصدد است با معرفی پروفیلی متفاوت، پراتیک را قد و قامتی جهانی بخشد. در سفر گروه خبری پنجره ایرانیان به استان گلستان، فرصتی پیش آمد تا دیداری داشته باشیم از مجموعه نوپای ایلیاد کار وشمگیر، و از نزدیک شاهد چگونگی تولد پراتیک باشیم. در این بازدید آنچه بیش از همه نمود داشت، دقت و وسواس مدیران ایلیاد کار در طراحی سیستم ‏های مختلف این کارخانه بود و این همه حاصل علم و تجربه مدیران این مجموعه و همچنین بهره ‏گیری از تجارب ارزشمند دیگر بزرگان این صنعت همچون مهندس آتا نفس رودی بود که جا دارد از مشاوره‏ های بی‏ دریغ وی نیز در اینجا قدردانی شود. همچنین گفتگویی داشتیم با مهندس قاضی، رئیس هیئت مدیره شرکت ایلیاد کار وشمگیر، مهندس محمدرضا عابدینی، نایب رئیس این شرکت، و آقای پیمان میرزایی نماینده پراتیک در استان گیلان. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

چطور شد که در بحبوحه رکود بازار، تصمیم گرفتید دست به تولید پروفیلی جدید بزنید؟
قاضی: تصمیم ما برای راه ‏اندازی کارخانه‏ تولید پروفیل یو.پی.وی.سی، به سال 1390 بازمی‏ گردد. در آن زمان وضعیت بازار با امروز تفاوت بسیاری داشت. ما در میانه راه بودیم که با افزایش قیمت دلار و همچنین رکود بازار مواجه شدیم. اما من اعتقاد دارم برای جنس باکیفیتی که از قیمت مناسب برخوردار است، رکود بی‏ معناست؛ از سوی دیگر هدف ما هیچگاه صرفا تولید پروفیل نبوده و همیشه بر این باور بودیم که باید محصولی متفاوت و مرغوب را به بازار معرفی کنیم. بنابراین تغییر وضعیت بازار در عزم ما خللی ایجاد نکرد و از آنجا که من هیچگاه فعالیتی را نیمه‏ کاره رها نکرده ‏ام، هیچ تردیدی در به سرانجام رساندن این کار به خود راه ندادم، تا به امروز که به لطف خدا به نتیجه رسیدیم. در حال حاضر ما پیش تولید را شروع کردیم و به امید خدا محصولات خود را با نام تجاری پراتیک، به‏ زودی وارد بازار خواهیم کرد.
از آنجا که من در طول زندگی خود وارد هر عرصه ‏ای که شده ‏ام، فقط به بهترین نتیجه ممکن اندیشیده‏ ام، در این کار نیز از ابتدا تیمی سختکوش و دانش ‏محور را با خود همراه کردم. از جمله آقای مهندس عابدینی که از علم و تجربه ایشان در طراحی قالب‏ ها و سیستم‏ های مختلف، بهره فراوانی برده ‏ایم. از قدیم گفته ‏اند: «همه چیز را همگان دانند»، از این جهت من به کار گروهی و استفاده از نظر جمعی در پیشبرد اهدافمان اعتقاد بسیاری دارم. ضمن اینکه در سطح کلان نیز به تدابیر موثر دولت تدبیر و امید نیز برای رفع رکود موجود امیدواری فراوانی دارم.

در گام نخست، چه محصولاتی را تولید خواهید کرد؟
عابدینی: شروع به کار ما با 3 خط اکسترود و 13 قالب پروفیل لولایی خواهد بود. این پروفیل ‏ها چهار حفره و سری 60 هستند. در فاز دوم، که چندان هم دور نیست، دو خط دیگر اکسترود و یک خط دستگاه لمینیت و 6 قالب برای پروفیل‏ های جدید به مجموعه اضافه خواهد شد.

تصور می‏ کنید پروفیل پراتیک نیاز چه سطحی از بازار را تامین خواهد کرد؟
قاضی: پروفیل پراتیک در سطح عالی ‏ترین پروفیل‏ های موجود در بازار، عرضه خواهد شد. این پروفیل بسیاری از آزمون‏ ها و تست‏ ها را پشت سر گذاشته است. پراتیک دقیقا مطابق با استانداردهای رال آلمان است. همچنین تست‏ های درخشندگی که روی آن انجام شده عدد 45 از 50 را نشان داده است. البته ما از این عدد راضی نبوده و تلاش‏ هایی انجام داده ‏ایم که به عدد حداکثری نزدیک شویم. ضمن اینکه نمونه پروفیل پراتیک را برای بررسی بیشتر به برخی از مراکز تحقیقاتی کشور ترکیه ارسال داشتیم. آنها اصلا باور نمی ‏کردند که این پروفیل در ایران تولید شده است.
عابدینی: توجه داشته باشید که ما از بهترین مواد اولیه موجود در بازار ــ پودر پی‏.وی.سی و کلیه مواد افزودنی ــ استفاده می‏ کنیم. برای مثال مواد افزودنی ما تولید کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و کره جنوبی است.
این نکته را نیز باید اضافه کنم که من در 15 سالی که در این صنعت مشغول به کار هستم، همواره دغدغه کیفیت پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی را داشته‏ ام و همواره برایم جای سوال داشت که چگونه برخی از تولیدکنندگان بدون توجه به کیفیت، محصولات خود را روانه بازار می‏ کنند. اما در این مجموعه هم من و هم مهندس قاضی، فقط به کیفیت می ‏اندیشیم و فکر می ‏کنم محصولی نیز که تولید کرده ‏ایم، موید این ادعای من باشد. ضمن اینکه چند تن از دوستان پنجره ‏ساز ما که با پروفیل ‏های آلمانی کار می‏ کنند، از دیدن پروفیل پراتیک بسیار خوشحال شده و اذعان کردند که این پروفیل توان رقابت با بهترین پروفیل‏ های موجود را دارد و ما از این جهت بر خود می‏ بالیم.

در اینجا می‏ خواهم به‏ صراحت از شما بپرسم که چه تضمینی وجود دارد پراتیک در سال‏ های بعد نیز کیفیت خود را حفظ کند؟
قاضی: پراتیک کیفیت خود را حفظ نخواهد کرد، بلکه همواره ارتقاء خواهد یافت. ما قطعا در این نقطه باقی نخواهیم ماند. از همین امروز برای فردای پراتیک برنامه داریم. ما زمین‏ های اطراف کارخانه را خریداری کرده ‏ایم تا به تدریج مجموعه را توسعه بدهیم. همچنین برنامه‏ هایی را برای خرید دستگاه ‏های پیشرفته‏ تر و راه ‏اندازی سیستم ‏های کاراتر تدوین کرده ‏ایم. همانطور که گفتم، هدف ما این نبوده است که در این بازار مقداری پروفیل تولید کنیم و سودی به جیب بزنیم. ما وارد این کار شده ‏ایم تا بهترین باشیم و بهترین بمانیم. مسلما در ادامه کار، تولید ملزومات دیگری را که به افزایش کیفیت پنجره ساخته شده با پراتیک منجر خواهد شد، آغاز خواهیم کرد. برای مثال یک پروفیل مناسب باید گالوانیزه یا گسگت مختص خود را نیز داشته باشد.
اما در عین حال به این نکته نیز اعتقاد دارم که برای حرکت در مسیر پیشرفت، باید گام ‏ها را محکم برداشت. بنابراین در حال حاضر فقط به این می ‏اندیشیم که پله نخستی را که ساخته‏ ایم مستحکم کنیم تا بتوانیم پله‏ های بعدی را نیز بنا کنیم.
عابدینی: ببینید پروفیلی که ما امروز طراحی و تولید کرده ‏ایم، پروفیل اکونومی ما تلقی می ‏شود؛ بدین معنی که کف کیفیت ما این پروفیل است. در مراحل بعدی کیفیت ارتقاء خواهد یافت و به امید خدا پروفیلی با ضخامت 3.2، پنج حفره و سری 70 را تولید خواهیم کرد.

یعنی می‏ توانیم نتیجه بگیریم که پراتیک به عنوان یکی از پروفیل‏ های درجه یک وارد بازار خواهد شد. قیمت این پروفیل در چه سطحی خواهد بود؟
عابدینی: پراتیک جزو پروفیل ‏های درجه یک بازار خواهد بود، اما با مدیریت هزینه ‏ای که صورت دادیم قیمت این پروفیل در حدود پروفیل‏ های درجه دو خواهد بود و بنابراین بسیاری از مونتاژکاران توان خرید آن را خواهند داشت.
قاضی: ضمن اینکه سیستم نمایندگی ما در سراسر کشور کمک خواهد کرد تا مونتاژکاران پراتیک را در همه جای کشور به قیمت کارخانه تهیه کنند. در واقع نماینده ‏های ما و انبارهایی که در نقاط مختلف کشور احداث خواهد شد به توزیع سریع، آسان و بدون افزایش قیمت پراتیک خواهند انجامید.

آیا شرایط لازم برای اخذ نمایندگی پراتیک را تدوین کرده‏ اید؟
عابدینی: بله. نخستین شرط نماینده پراتیک این است که خود مونتاژکار در و پنجره نباشد و فقط به امور بازرگانی و پشتیبانی بپردازد. ضمن اینکه استفاده از قطعات دیگر در تولید پنجره با پروفیل پراتیک نیز ضوابطی دارد و استانداردهایی دارد که نمایندگان ما در نقاط مختلف باید بر آن نظارت داشته باشند. مثلا ویژگی ‏های قطعاتی مانند مولیون کانکتور را کاملا تعریف کرده‏ایم و مونتاژکاران ما فقط باید از این موارد استفاده کنند. همچنین گسگت‏ های مورد استفاده حتما باید از جنس ای.پی.دی.ام باشند. حتی ما پروفیل گسگت سرخود با جنس تی.پی.وی هرگز تولید نخواهیم کرد، زیرا اصلا بدان اعتقاد نداریم. همچنین مونتاژکاران ما حتما باید از گالوانیزه با ضخامت 1.25 استفاده کنند، حتی تعداد پیچ‏ های مورد استفاده نیز برای ما اهمیت دارد. ما مواردی این چنینی را برای کارگاه‏ های خود تعیین کرده و در تهیه این اقلام به آنها کمک خواهیم کرد. بنابراین نمایندگان ما نیز در این جهت باید از کارگاه‏ های تحت پوشش خود پشتیبانی کنند و همچنین بر آنها نظارت داشته باشند.
البته به این نکته توجه داشته باشید که نمایندگان ما از حمایت کاملی نیز برخوردار خواهند بود. ما در ابتدا آنها را تحت آموزش قرار می ‏دهیم و هیچگاه آنها را رها نخواهیم کرد.

ظاهرا در حال حاضر نیز چند نمایندگی را واگذار کرده‏ اید. درست است؟
بله نمایندگان ما در استان‏ های گیلان، مازندران و سیستان مشخص شده‏ اند و در استان‏ های دیگر نیز در حال گفتگو هستیم. ضمن اینکه نماینده ما در استان گیلان، آقای میرزایی نیز در اینجا حضور دارند.

آقای میرزایی، با توجه به اینکه پراتیک هنوز برندی ناشناخته است، چرا اقدام به اخذ نمایندگی این پروفیل کرده‏ اید و چگونه این پروفیل خاص را در استان خود جا خواهید انداخت؟
میرزایی: با توجه به سابقه ‏ای که در این زمینه دارم، با دیدن پروفیل پراتیک و کیفیت بالای آن، متوجه شدم که این پروفیل آینده بسیار خوبی خواهد داشت. ضمن اینکه با توجه به آشنایی که با مدیرعامل ایلیاد کار دارم، اطمینان دارم که این مجموعه مسیر رو به رشد خود را ادامه خواهد داد و نمایندگان کاملا می‏ توانند بر پشتیبانی‏ های مدیریت این مجموعه تکیه کنند. برای نمونه پس از انجام توافق، من در این مجموعه تحت آموزش ‏های مختلفی قرار گرفتم. در مورد سوال دوم هم باید بگویم که هم ‏اکنون در استان گیلان پروفیل ‏های متعددی حضور دارند، اما به نظر من پراتیک با توجه به کیفیت فوق‏ العاده‏ و قیمت مناسبی که دارد از توان رقابتی بسیار خوبی برخوردار است.

آیا به صادرات هم می ‏اندیشید؟
قاضی: اتفاقا ما از همان ابتدای تولید، به صادرات فکر می ‏کردیم و تمهیداتی نیز اندیشیده ‏ایم. ضمن اینکه همین حالا نیز متقاضیانی از رومانی، بلغارستان، ترکمنستان و کشورهای دیگر وجود دارند که مذاکراتی با آنها انجام داده‏ ایم. همچنین در نمایشگاه ایران ـ ترکمنستان که در سال قبل برگزار شد شرکت کردیم، و حتی با نمایندگان وزارت مسکن این کشور جلساتی داشتیم و برغم بدبینی که نسبت به یو.پی.وی.سی داشتند و دستوری که مبنی بر لزوم استفاده از پنجره ‏های آلومینیومی در پروژه ‏های دولتی صادر کرده بودند، آنها را به استفاده از پروفیل‏ پراتیک مجاب کردیم. حتی در یکی از این جلسات که با حضور وزیر مسکن ترکمنستان برگزار شده بود، توانستیم نظر موافق وی را جلب کنیم که به دستور ایشان مبنی بر بررسی بیشتر پراتیک انجامید. اکنون نیز در حال انجام اقداماتی در این زمینه هستیم و امیدواریم در آینده ‏ای بسیار نزدیک به این مهم، یعنی حضور پراتیک در بازارهای جهانی نائل شویم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 105 ــ تیر 95


ثبت نظر

ارسال