در بازدید از شرکت آق پروفیل و گفتگو با مدیرعامل این شرکت مطرح شد:

آک پروفیل؛ پیشگام در عرصه صادرات

پنجره ایرانیان: در سفر گروه خبری پنجره ایرانیان به استان گلستان، فرصتی به دست آمد تا یکی از مجموعه ‏های اصلی تولید پروفیل یو.پی.وی.سی کشور را مورد بازدید قرار دهیم.
  • شنبه 26 تیر 1395 ساعت 9:58

کارخانه آق پروفیل در زمینی به مساحت 6500 متر مربع در شهرک صنعتی آق‏ قلا، نه تنها یکی از بهترین پروفیل ‏های کشور را با برند آک پروفیل تولید می‏ کند، بلکه پرچم صادرات را نیز برای این صنعت بالا نگه داشته است. مجموعه آق پروفیل به غیر از تولید پروفیل، در زمینه مونتاژ در و پنجره نیز فعالیت دارد و در حال حاضر از بزرگترین تولیدکنندگان پنجره‏ های یو.پی.وی.سی استان گلستان به شمار می‏ رود. در این بازدید گفتگویی نیز داشتیم با رامین صحنه، مدیرعامل جوان و خوش ‏فکر آق پروفیل، که بدون شک دستاوردهای این مجموعه افتخارآمیز کشورمان مرهون مدیریت به ‏روز وی می‏ باشد. روشن است که وقتی نیروی جوانی با تجربه همگام شود، نتایجی شگرف را به بار خواهد نشست. مهندس صحنه از این اقبال برخوردار بود که کار خود را در شرکت معتبر آق رنگ تحت مدیریت پدر خود آغاز کرد و با در هم آمیختن دو نیروی جوانی و تجربه، موفق شد سنگ بنای آق پروفیل را به‏ گونه ‏ای پایه ‏ریزی کند که امروز مایه مباهات نه تنها استان گلستان، بلکه سراسر ایران عزیزیمان باشد. تقدیر از این مجموعه به عنوان صادرکننده نمونه در چند سال پیاپی و اهدای تندیس رعایت حقوق مصرف‏ کنندگان که اخیرا به این مجموعه تعلق گرفت، می‏ تواند قدردانی بسیار اندکی محسوب شود از این همه دستاورد بزرگ. در ادامه گفتگوی ما با مهندس رامین صحنه و گزارش تصویری این بازدید از نظر شما می‏ گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

در مورد پیشینه و وضعیت فعلی شرکت آق ‏پروفیل توضیحاتی بفرمایید.
شرکت آق پروفیل (تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی با برند آک پروفیل) در سال 1389 تاسیس شد. پیش از آن و از طریق شرکت آق رنگ که تحت مدیریت پدرم قرار دارد، روابطی را با کشور ترکمنستان آغاز کرده بودیم و از سال 1383 محصولات خود را به این کشور صادر می‏ کردیم. با توجه به شناختی که از بازار ترکمنستان به ‏دست آوردیم، تصمیم گرفتیم کارخانه ‏ای را برای تولید پروفیل یو.پی.وی.سی احداث کنیم. در ابتدا فقط پروفیل سه حفره سری 58 تولید و مستقیما به ترکمنستان صادر می‏ کردیم. البته محصولات ما از این کشور به کشورهای دیگری مانند قزاقستان نیز ارسال می ‏شد. کلیه محصولات تولید شده در سال نخست فعالیت آق پروفیل به ترکمنستان صادر شد. پس از آن تغییراتی در محصولات خود انجام دادیم و تولید پروفیل ‏های 4 حفره را آغاز کرده و آنها را روانه بازار ایران کردیم. نحوه فروش ما در ایران، در ابتدا به صورت مستقیم بود؛ یعنی دفتر فروش مستقیم آق پروفیل، بدون هیچ نمایندگی عهده ‏دار فروش پروفیل به سراسر ایران بود.
در حال حاضر مجموعه تولید پروفیل و در و پنجره آق پروفیل در فضایی به مساحت 6500 متر مربع و 4500 متر مربع سالن، مشغول فعالیت است. ظرفیت تولید اسمی پروفیل 5500 تن در سال است. همچنین آق پروفیل توانسته است 70 شغل مستقیم و 100 تا 120 شغل غیرمستقیم ایجاد کند.
در کنار تولید پروفیل، مونتاژ در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی را نیز از سال 1390 آغاز کردیم. در حال حاضر ظرفیت واحد مونتاژ در و پنجره 100 تا 150 متر در یک شیفت کاری می‏ باشد. ما امروز با بهره ‏گیری از دستگاه ‏های نیمه اتوماتیک آلمانی، یکی از بزرگترین مجموعه ‏های تولید در و پنجره در استان گلستان به شمار می ‏آییم.

آق پروفیل چه مزیت ‏هایی نسبت به سایر پروفیل‏ های بازار دارد؟
ما در تولید آق پروفیل از فناوری‏ های روز دنیا استفاده می‏ کنیم و با حساسیتی که در انتخاب مواد اولیه داریم، تلاش می‏ کنیم کیفیت بسیار مناسبی را به بازار عرضه کنیم. اما غیر از این، شرکت آق پروفیل از این مزیت بهره می‏ برد که کاملا بر سرمایه شخصی خود متکی است، به این معنی که در این سال‏ ها هیچ نوع وام یا تسهیلات بانکی دریافت نکرده ‏ایم. بنابراین، افت و خیز بازار نمی ‏تواند بر کیفیت و قیمت محصولات آق پروفیل تاثیری بگذارد. در نتیجه قیمت ما همواره ثابت بوده و به ‏راحتی می‏ توانیم از نظر کیفیت و قیمت با همه پروفیل‏ های بازار رقابت کنیم. از سوی دیگر، به ‏دلیل بومی بودن نیروی کار ما و همچنین به این خاطر که ما مواد اولیه را به‏ صورت کاملا نقدی خریداری می‏ کنیم، از توان رقابتی بسیار بالایی برخوردار هستیم.

درباره انواع تولیدات پروفیل خود بیشتر توضیح دهید.
همانطور که اشاره کردم محصول ابتدایی ما پروفیل 3 حفره بود که از سال 1391 پروفیل‏ های 4 حفره و نیز پروفیل‏‏ های جفت ریل کشویی را نیز به سبد محصولات خود اضافه کردیم. همچنین تا دو ماه دیگر پروفیل‏ های تک ریل کشویی را نیز به بازار عرضه خواهیم کرد.

آیا مجموعه آق پروفیل محصول دیگری را نیز تولید می‏ کند؟
اخیرا به‏ خاطر رفاه حال مشتریان خود و نجات آنها از سردرگمی، تولید پروفیل گالوانیزه را نیز آغاز کرده ‏ایم. همانطور که می ‏دانید گالوانیزه یکی از مهمترین اجزای پنجره یو.پی.وی.سی می ‏باشد که تقویت و استحکام پنجره را بر عهده دارد. اما با توجه به آشفتگی بازار گالوانیزه در ایران، کارگاه‏ های ما همواره این نگرانی را داشته ‏اند که گالوانیزه مورد نیاز خود را از کجا باید تامین کنند. از این جهت تصمیم گرفتیم تولید گالوانیزه آق پروفیل را آغاز کنیم و به همه کارگاه ‏هایی که با پروفیل ما کار می‏ کنند، ارائه دهیم.
آق پروفیل در چه مناطقی از کشورمان نمایندگی فروش دارد؟
فعلا در استان‏ های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، مرکزی، اصفهان، خراسان شمالی، کرمانشاه و قزوین نمایندگی فروش داریم و در صدد هستیم در سایر استان‏ های کشور نیز فعالیت‏ های خود را گسترش دهیم.
ضمن اینکه اخیرا دفتر تهران آق پروفیل تاسیس شده است. این دفتر به همراه انبار محصولات، با هدف سهولت دسترسی مشتریان سراسر کشور به محصولات آق پروفیل راه ‏اندازی شده است. بنابراین تولیدکنندگان علاقه ‏مند به آق پروفیل در تهران یا شهرهای نزدیک به آن، می ‏توانند به راحتی و با هزینه‏ ای کمتر محصولات ما را دریافت کنند.

به جرات می‏ توان گفت، آق پروفیل یکی از معدود شرکت‏ هایی است که خلا موجود در صنعت یو.پی.وی.سی را تا حدی پر کرده و در زمینه صادرات خوش درخشیده است. درباره سیاست‏ های صادراتی آق پروفیل توضیحاتی بفرمایید.
مهمترین موضوع در بحث صادرات شناخت بازار است. ما از مزیت همزبانی با کشور همسایه، ترکمنستان، بهره گرفتیم و شناخت مناسبی از بازار آن کشور به دست آوردیم. همانطور که اشاره کردم ما پیش از این نیز از طریق شرکت آق رنگ محصولات خود را به این کشور صادر می ‏کردیم. با استفاده از همه این تجارب توانستیم جایگاه خوبی در بازار این کشور به دست آوریم و از عهده رقابت با بسیاری از پروفیل‏ های خارجی که در این کشور وجود دارند، برآییم. یکی از مزیت‏ های رقابتی ما بحث قیمت است و ما از ابتدا توانستیم هزینه‏ ها را اعم از گمرکی و حمل و نقل، به ‏خوبی مدیریت کنیم و از این جهت قیمتی کاملا رقابتی را نیز در این کشور ارائه دهیم.
آق پروفیل از سال 1389 تا 1391 سه سال پیاپی به عنوان صادرکننده نمونه استانی انتخاب شد. در این مدت حداقل صادرات ما به‏ طور سالیانه 1.5 تا 2 میلیون دلار بوده است.

اخیرا مجموعه آق پروفیل موفق شده است تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان را دریافت کند. در این باره نیز توضیحاتی می‏ دهید؟
از حدود یک سال پیش خانه صنعت و معدن استان گلستان برای بررسی مجموعه‏ های فعال در استان گلستان کمیته ‏ای را تشکیل داد. این کمیته وظیفه داشت نحوه فعالیت 230 مجموعه‏ را از لحاظ رعایت حقوق مصرف ‏کنندگان ارزیابی کند. البته‏ اقدامات این کمیته تحت نظارت مسئولان ذی‏ ربط در تهران قرار داشت. در نهایت چند شرکت برگزیده شدند که شرکت آق پروفیل نیز در میان آنان بود و موفق به دریافت تندیس مربوطه شد.

به نظر شما چه عواملی باعث افت شدید کیفیت در صنعت یو.پی.وی.سی شده است؟ و چه راهی برای بهبود این شرایط وجود دارد؟
یکی از دلایل عمده این است که در ایران هر حرفه ‏ای که قدری سودده باشد، افرادی بسیاری بدون تخصص ‏های لازم به سوی آن سرازیر می ‏شوند. زمانی که ما آق پروفیل را افتتاح می‏ کردیم، دوازدهمین مجموعه در کل کشور بودیم. اما اکنون بیش از 45 واحد در ایران وجود دارند. از سوی دیگر واردات پروفیل‏ های بی‏ کیفیت خارجی نیز لطمات بسیاری به صنعت وارد کرده و به ‏نوعی رقابت بر سر تنزل کیفیت را به بار آورده است.
عاملی دیگری که در سال‏ های اخیر آسیب بسیاری در این زمینه وارد کرد، پروژه ‏های مسکن مهر در سراسر کشور بود. از آنجا که این پروژه‏ ها همواره به دنبال اجناس ارزان قیمت بودند، سبب شدند بسیاری از کارگاه‏ ها اقدام به تولید غیر استاندارد پنجره کنند.
به نظر من فقط اهالی این صنعت می‏ توانند در این زمینه کاری کنند. برای مثال ما وسواس بسیاری داریم که کارگاه ‏های ما چگونه فعالیت می‏ کنند و به‏ طور مرتب از کلیه این مجموعه ‏ها در اقصی نقاط کشور بازدید به عمل می‏ آوریم. برای نمونه از آنها خواسته‏ ایم که حتما از پروفیل گالوانیزه 1.25 استفاده کنند. از همین جهت است که اقدام به تولید و توزیع پروفیل گالوانیزه کردیم. و همواره تاکید داشته‏ایم که گالوانیزه باید به ‏صورت یک تکه در تمام نقاط پنجره، چه فریم و چه بازشو، استفاده شود. همچنین موارد دیگری را از قبیل نوع یراق‏ آلات مورد استفاده، گسگت، گالوانیزه، و غیره را زیر نظر داریم. فکر می ‏کنم اگر همه تولیدکنندگان چنین دغدغه‏ هایی داشته باشند و کارگاه‏ های خود را تحت نظارت قرار دهند، بسیاری از مشکلات صنعت ما حل شود.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره105 ــ تیر 95


نظرات

سعید حمیدی

سلام و عرض خسته نباشید حمیدی هستم فروشگاه تسا از تهران خیابان امام خمینی ما بورس لوازم تراشکاری قالبسازی اندازه‌گیری صنعتی هستیم در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از قبیل (کاتالوگ نمونه کالا اطلاعات فنی ) مراتب را به این شرکت اعلام تا در اسرع وقت اعلام گردد  Whats app:09198062139 Instagram:tesa___tools

ثبت نظر

ارسال