در گفتگوی اختصاصی با مدیریت بازرگانی سفیر مطرح شد:

نقش سازمان های دولتی در بهبود صنعت پنجره

پنجره ایرانیان: در سال 1382 بود که غلامرضا عسگری به همراه دو برادر خود، در کارگاهی در آذربایجان شرقی شهر تبریز، فعالیت خود را در صنف در و پنجره یو.پی.وی.سی آغاز کرد.
  • یکشنبه 20 تیر 1395 ساعت 11:36

 اما از همان ابتدا برادران عسگری چشم ‏انداز مثبت و رو به رشدی را برای خود ترسیم کرده بودند. غلامرضا عسگری در ادامه و پس از کسب تجربه کافی و شناخت توانایی‏ هایی خود، در سال 1389 موفق شد یک شرکت بازرگانی به نام سفیر را به صورت مستقل افتتاح کند. بازرگانی سفیر فعالیت‏ های خود را با قدرت شروع کرد و موفق شد نمایندگی برندهای معتبری را در صنعت در و پنجره در اختیار بگیرد. همچنین در سال 1391 دفتر تهران سفیر به مدیریت محمدرضا عسگری راه اندازی شد. در میان محصولات متنوعی که در سبد کالایی بازرگانی سفیر به چشم می‏ خورد، دو ویژگی بیش از همه جلب توجه می‏ کند، کیفیت بالا و قیمت مناسب. در حال حاضر بازرگانی سفیر از جایگاه بسیار مناسبی در یکی از شهرهای اقتصادی ایران، یعنی تبریز، برخوردار است. در بازدیدی که گروه خبری پنجره ایرانیان از نمایشگاه ساختمان تبریز به عمل آورد، فرصتی به دست آمد تا با مدیر توانا و سختکوش بازرگانی سفیر، غلامرضا عسگری گفتگویی انجام دهیم. از این فرصت استفاده کرده و از فعالیت ‏های مختلف بازرگانی سفیر پرسیدیم و ایشان در ادامه به تحلیل بازار پرداختند. باهم این گفتگو را می خوانیم: ‎

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

بازرگانی سفیر از چه زمانی شروع به کار کرد‏؟
ما از 1382 فعالیت خود را در صنعت در و پنجره، در زمینه توزیع ملزومات مختلف پنجره از جمله یراق ‏آلات آغاز کردیم. پس از گذشت زمان و کسب تجربه در این خصوص، در سال 1389 به صورت مستقل فعالیت خود را پیش بردیم که در نهایت در همان سال بازرگانی سفیر را تاسیس کردیم. بازرگانی سفیر نخست با شرکت emre Kalip با برند winx شروع کرد. و بعد از winx برند reze و پیچ‎های سرمته jin star را به سبد محصولات خود اضافه کرد. در نهایت چسب پلی سولفات erpasan را برای عرضه به مشتریان اضافه کردیم. همچنین در سال 1391 دفتر تهران سفیر به مدیریت محمدرضا عسگری راه اندازی شد.

لطفا در مورد محصولات شرکت توضیح دهید؟
در ابتدا توضیحاتی در مورد یراق آلات winx خواهم داد. دستگیره ها و لولاهای آلومینیومی این برند که در ترکیه تولید می‎شود، جزو محصولات باکیفیت این کشور قلمداد می‎شوند. همچنین این محصول در ترکیه جز اولین برندها از نظر کیفیت به حساب می‎آید. reze لولاهای ویژه‎ای را که درون آن گالوانیزه و روکش آن پی.وی.سی پلاستیک است، تولید کرده است. از خصوصیات برند reze این است که لولاهای 3d و 90 این برند به صورت تک سایز ارائه می شود. همچنین با توجه به اینکه در مناطقی که رطوبت هوا بالاست، باعث زنگ‎زدگی، شوره زدن و شکستگی نمی‎شود؛ reze این مزیت را دارد که تغییر رنگ ندهد و واکنش چندانی نسبت به وضعیت آب و هوا نداشته باشد. این امر موجب شده است تا در نواحی شمال و جنوب کشور استقبال خوبی از این نوع یراق‏ آلات به عمل آید.
محصول دیگر بازرگانی سفیر پیچ‏ های jin star است. که مستقیما از تایوان و مالزی خریداری می‎شود. بازرگانی سفیر به صورت تضمین کیفیت این پیچ‎ها را خریداری می‎کند و با همان تضمین در اختیار مشتریان قرار می‎دهد. کیفیت Jin star به صورتی است، که در ازای خرابی حتی یک پیچ، یک بسته رایگان به مشتری اهدا می‎کند. و حسن این پیچ‎ها این است که نه هرز می‎شود و نه می‎شکند.
چسب پلی سولفات erpasan دیگر محصول ما است که کیفیت خوبی هم دارند و این را با توجه به بازخوردی که از مشتری گرفتیم، متوجه شدیم.
همچنین بخش پروفیل بازرگانی سفیر تحت مدیریت حمیدرضا عسگری نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. طبق برنامه ریزی‎های صورت گرفته، بازرگانی سفیر به تازگی موفق شد با شرکت آک پروفیل قراردادی را منعقد کند و نمایندگی انحصاری این پروفیل در آذربایجان شرقی را در اختیار بگیرد. به نظر من، این پروفیل از لحاظ کیفیت و همچنین قیمت بسیار عالی است. در ضمن کلیه محصولات بازرگانی سفیر دارای گارانتی است. اگر محصولی گران فروخته شد و یا از کیفیت لازم برخوردار نبود، در صورت عدم رضایت مشتری، مبلغی را که دریافت کرده ‏ایم پس داده می‏ شود یا به جای آن محصول، محصولی دیگر داده می‎شود. این امتیاز شامل تمام محصولات ما می‎شود.

بازرگانی سفیر در زمینه آموزش چه اقداماتی انجام داده است؟
سفیر در زمینه آموزش هم فعالیت‎هایی را انجام داده است، ما به شرکت‎هایی که با ما همکاری دارند، تضمین می‎دهیم که در بحث آموزش هم همکاری داشته باشیم. اگر شرکتی با مشکل فنی مواجه شود ما در محل حاضر شده و آن مشکل را مرتفع و آموزش‎های لازم را به شرکت مورد نظر دهیم.

در مورد خدماتی که بازرگانی سفیر به مشتریان خود ارائه می‏ دهد، بیشتر توضیح دهید؟
مهمترین خدمات ما این است که محصولاتی با بهترین کیفیت به مشتریان خود ارائه می ‏دهیم.

روشن است که یراق‏ آلات نقش بسیار مهمی در کیفیت پنجره‏ ایفا می ‏کنند. به نظر شما مصرف‏ کننده چگونه می‏ تواند یراق‏ آلات خوب را تشخیص دهد؟
اولین ویژگی یراق ‏آلات مرغوب این است که خریدار با برند یراق مورد نظر آشنایی داشته باشد، که مهمترین عامل نیز محسوب می‏ شود. مسئله بعدی آبکاری یراق است، که باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد. سوم اینکه مواد اولیه‎ای که این محصولات را تولید می‎کند از استاندارد خوبی برخوردار باشد. چون مواد اولیه اگر خوب نباشد، کیفیت محصول مورد نظر نیز طبیعتا نازل خواهد بود.

ویژگی یک چسب مرغوب چیست؟
چسب خوب، چسبی است که مشتری بتواند به راحتی آن را هم بزند و مسئله دیگر اینکه چسب نه خیلی شل باشد و نه سفت. و زمانی که چسب به سطح شیشه می‎چسبد به صورت یک دفعه جدا نشود و به صورت تکه تکه از سطح شیشه جدا شود، این موارد نشان دهنده کیفیت چسب است. در آخر ویژگی پروفیل استاندارد هم، این است که در سرما نشکند و در گرما هم تغییر رنگ ندهد.

از نظر شما نوع ماشین‏ آلات، در ساخت در و پنجره یو.پی.وی.سی چقدر تاثیرگذار است؟
به نظر من یکی از دلایل بی‏ کیفیت شدن صنعت یو.پی.وی.سی، ماشین ‏آلات است. زیرا ماشین‏ آلاتی که اکثر شرکت‎ها در مونتاژ در و پنجره استفاده می‎کنند خیلی قدیمی با بازده تولیدی پایین هستند. اغلب شرکت‎ها ماشین‏ آلاتی را وارد می‎کنند که به‎روز نیستند و تنها دلیل هم این است که از قیمت کمتری برخوردار هستند و موارد جانبی را در نظر نمی‏ گیرند؛ از قبیل مصرف زیاد انرژی و راندمان تولیدی اندک دستگاه. از همه مهم‏تر اینکه ماشین‏ آلات مدرن نیاز کمتری به نیروی انسانی دارند و از دقت بالایی در تولید برخوردار هستند، که به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی منجر می‏ شوند.
اگر ما می‎خواهیم پیشرفت در کل صنعت داشته باشیم باید تغییر رویه دهیم. در ایران در بخش تولید هزینه را کم می‎کنیم و در عوض سود را افزایش می‎دهیم، در حالی‏که در کشورهای در حال توسعه، برعکس عمل می‏ کنند و نتیجه بهتری هم می‎گیرند.

از نظر شما چه دلایلی باعث شده که صنعت یو.پی.وی.سی دچار افت کیفیت شود؟
ما یک مشکل اساسی در صنعت ساختمان داریم، آن هم عدم نظارت لازم سازمان نظام مهندسی است. نظارتی که سازمان نظام مهندسی در صنعت ساختمان باید از ساخت و ساز داشته باشد کافی نیست. از طرف دیگر یکی از دلایل افت کیفیت یو.پی.وی.سی ورود پیمانکاران ساختمانی است. به این جهت که اولین چیزی که پیمانکار مدنظر دارد قیمت ارزان است و این قیمت ارزان صورت نمی‎گیرد مگر اینکه در و پنجره ساز از جنس نامرغوب استفاده کند. اگر سازمان نظام مهندسی هر چیزی را که در ساختمان به کار می‏ رود کنترل کند، کیفیت ساختمان به خصوص پنجره به این حد نزول پیدا نخواهد کرد. در نهایت این نظارت‎ها به بالا رفتن کیفیت در ساختمان‏ ها منجر خواهد شد.
من معتقد هستم که اگر کیفیت یو.پی.وی.سی کاهش پیدا کرده است، همان طور که در بالا بدان اشاره کردم، یکی از دلایل آن پیمانکاران هستند و دومین علت آن نبود نظارت بر این صنف است. هیچ نهاد یا اتحادیه‎ای وجود ندارد که بر عملکرد تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی نظارت داشته باشد. این امر باعث می‎شود با توجه به نبود یک نهاد کارآمد، تولیدکنندگان سبک و سیاق خودشان را داشته باشند و با هر کیفیت و استانداردی که دلخواه خودشان باشد، تولید کنند.

به نظر شما تشکل‎ها در ایران کارایی لازم را داشته ‏اند؟
نه چندان. اگر کارگاه‎های در حال کار را رصد کنید متوجه می‎شوید که حدودا 20 درصد ‎دارای پروانه کسب هستند. نتیجه‎ای که می‏ گیریم این است که کسی نظارت بر کار شرکت‎ها ندارد. تشکل‎ها و اتحادیه‎ها در ایران فقط تشکیل می‎شوند و کارایی لازم را ندارند. این نهاد‎ها باید به صورت برنامه‎ریزی شده به کارگاه‎ها سرکشی کنند و به نحوه کارکرد شرکت‎ها نظارت داشته باشند. از دیگر اقداماتی که تشکل می‎تواند انجام دهد، تعریف پنجره استاندارد و مکلف کردن تولیدکنندگان به اجرای آن است.
تشکل‏ ها باید برنام ه‏ای ترتیب دهند تا صدور مجوز شرکت، مستلزم رعایت یک سری از استاندارد‎ها باشد و در صورت عدم رعایت این استانداردها از سوی شرکت، تشکل این قدرت را داشته باشد که برای شرکت خاطی مجوز صادر نکند.
نقشی که تشکل در صنعت دارد، حکم قلب در بدن را دارد. هر چقدر که قلب با نظم بیشتری بتپد، گردش خون ما هم بهتر می‎شود و بالعکس. اگر تشکل فعالیت داشته باشد همان طور که در بالا به آن اشاره کردم نتیجه آن رشد و بهبود کیفیت در صنعت یو.پی.وی.سی خواهد بود.

به نظر شما چه راه‎کارهایی وجود دارد تا صنعت یو.پی.وی.سی از این وضعیت حال حاضر خارج شود‏؟
به نظر من تمام این امر به یک برنامه ‏ریزی مدون و سازماندهی شده نیازمند است که از عهده سازمان نظارت یا نهادی با قدرت اجرایی بر می‎آید. اگر سازمان یا تشکل‏ ها، برنامه‏ ریزی در جهت بهبود کیفیت، نظارت و درجه‏ بندی محصولات داشته باشند، در این صورت شاهد حرکت صنعت یو.پی.وی.سی به سمت کیفیت بهتر خواهیم بود.

ارزیابی شما از وضعیت بازار در و پنجره چیست؟
بازار گنگ است و مشخص نیست که آیا رو به بهبود است یا وخامت. البته امید داریم که وضعیت بهتر شود.

به نظر شما، آیا رکود موجود باعث ریزش کارگاه‎ها و مجموعه‏ های کوچک نخواهد شد؟
دوباره در اینجا نقش تشکل و سازمان نظارت برجسته می‎شود. این رکود باعث شده تا بسیاری از کارگاه‎ها تعطیل شوند ولی متاسفانه مشکل حل نمی‎شود وقتی کارگاه بی‎شناسنامه‎ای تعطیل گردد، کارگاه بی‎شناسنامه دیگری جای آن را پر می‎کند. فقط نام‎ها هستند که تغییر می‎کنند.

فکر می‏ کنید برای خروج از این رکود چه راهکارهایی وجود دارد؟
به نظر من صنعت ایران بیمار است. متاسفانه وام ‏هایی را که به کارخانجات می ‏دهند اصولی نیست. چون بانک‎ها در زمان واگذاری تسهیلات، بر نحوه هزینه‏ کرد این وام‏ ها نظارت ندارند. به نظر من، هرچقدر که صنعت را قوی تر کنیم رکود زودتر از بین می ‏رود.
چگونه است که محصولاتی که در کشورهای دیگر تولید می‏ شود، با اینکه عموما کیفیت بهتری از تولیدات کشورمان دارند، از قیمت پایین ‏تری برخوردار هستند؟ ضمن اینکه این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که در کشورهای دیگر کارخانه‎ها بابت مالیات و انرژی هزینه‎های سنگین‏ تری را نسبت به ایران متقبل می‎شوند. به‏ هرحال تا فکری برای بیماری صنعت کشورمان نشود نمی ‏توان امیدوار به بهبود اوضاع بود.

نظر شما در رابطه با پنجره تیپ چیست؟ اگر بتوان موانع تیپ ‏سازی در کشورمان را رفع کرد، فکر می‏ کنید تا چه حد به بهبود اوضاع کمک خواهد کرد؟
اگر شرایط تولید پنجره تیپ فراهم شود، مسلما تاثیرات مثبتی بر جای خواهد گذاشت. شرکت‎ها در زمان‏ های بی‏کاری، شروع به تولید با استانداردهای تعریف شده و اندازه‎های مشخص می‎کنند، که بسیار سودمند خواهد بود. در این صورت هم سرعت کار شرکت‎ها بالا می‎رود و هم ساختمان سازها. و البته با قیمتی بهتر برای هر دو طرف. به این خاطر که هم قیمت تولید کاهش پیدا می‎کند و هم مصرف کننده با قیمت کمتری محصول خود را خریداری خواهد کرد.
در این زمینه باید نظام مهندسی و شهرداری همکاری کنند تا این امر محقق شود. متاسفانه سازمان نظام مهندسی خیلی ضعیف عمل می‎کند. تا این سازمان در عملکرد خود تغییری حاصل نکند با این وضعیت رو به ‏رو خواهیم بود.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 105 ــ تیر 95


ثبت نظر

ارسال