بررسی مهندسی و سازه ‏ای سیستم‏ های کرتین وال

پنجره ایرانیان: نمای شیشه‏ ای کرتن وال سیستمی نسبتا جدید در صنعت نمای کشورمان است که تاکنون با استقبال بسیار مناسب بازار نیز رو به‏ رو بوده است.
  • چهارشنبه 2 تیر 1395 ساعت 10:22

روشن است آگاهی رسانی و طرح اطلاعات فنی در این زمینه می‏ تواند باعث ارتقای این قبیل سیستم‏ های نوین در کشورمان شود. دوست عزیز و بزرگوارمان مهندس شهرام علیزاده، مدیر عامل شرکت آلوکد که همواره اطلاعات خود را بدون هیچ دریغی در اختیار پنجره ایرانیان و خوانندگان این نشریه قرار می‏ دهند، این بار طی چند شماره این مبحث را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داده و مسائل فنی آن را برایمان تبیین کرده ‏اند. آنچه در ادامه می‏ خوانید، مقدمه ‏ای بر مباحث آینده است که تیتروار به کلیت این موضوع پرداخته است. ضمن سپاس از جناب علیزاده با هم این مقاله را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

نمای شیشه ‏ای کرتین وال اغلب از به هم متصل شدن پروفیل‏ های اختصاصی که به این منظور طراحی شده‏ اند و اتصال آنها به سازه اصلی نما توسط براکت، جهت پوشانیدن اطراف یک حجم مورد استفاده قرار می ‏گیرند.
نحوه عملکرد این سازه به صورت مستقل یا با حرکات ساختمان همراه می‏ گردد؛ به گونه‏ ای که هیچ باری به ساختمان وارد نمی‏ آورد و این عمل توسط پروفیل‏ های عمودی و افقی که کار می‏ شوند، انجام می ‏گیرد (TSEN 13830).
در نمای شـیشه ‏ایی کرتـین وال، اخـتلاف درجه حرارت بیرون و داخـل بنا، فـشار باد، باران، تابش خورشـید، زلـزله، آتش‏ سوزی، مباحث آب‏ بندی و هوابندی، جذب حداکثر انرژی‏ های طبیعی، سیرکولاسیون طبیعی ومعماری داخلی مباحثی هستند که بسیار مورد توجه قرار می ‏گیرد.
نماهای شیشه ‏ای کرتین وال را بر اساس نحوه نصب و اجرا می توان به دو دسته تقسیم کرد:
1- سیستم استیک
2- سیستم یونی‏ تایز

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 104 ــ خرداد 95


ثبت نظر

ارسال