در گفتگوی اختصاصی با مرتضی کرمانی مطرح شد:

حامی صنعت؛ حامی صنعت یو.پی.وی.سی در البرز

پنجره ایرانیان: شرکت حامی صنعت یکی از مراکز اصلی توزیع کننده یراق ‏آلات در منطقه کمال‏ شهر به شمار می ‏رود. این شرکت تحت مدیریت دو جوان و باتدبیر خود، آقایان مرتضی کرمانی و میلاد صوفی‏ نژاد، با اخذ نمایندگی از یکی از برندهای مطرح و معتبر جهانی، یعنی یلکن، تلاش بسیار به خرج می‏ دهند تا تولیدکنندگان این منطقه از یراق باکیفیت در تولید در و پنجره استفاده کنند.
  • دوشنبه 24 خرداد 1395 ساعت 13:1

 همچنین حامی صنعت نماینده برند معتبر توری‏ آسا در منطقه بوده و محصولات این تولیدکننده مطرح کشورمان را در غرب استان توزیع می‏ کند. ضمن اینکه خمکاری پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی نیز یکی دیگر از خدماتی است که حامی صنعت به تولیدکنندگان شریف استان البرز ارائه می‏ دهد. در گفتگویی که با مرتضی کرمانی داشتیم، نحوه فعالیت‏ های متنوع حامی صنعت را از ایشان جویا شدیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شرکت حامی صنعت کار خود را از چه زمانی آغاز کرده و در چه زمینه‏ هایی فعالیت می ‏کند؟
تولید در و پنجره را از سال 1388 آغاز کردیم. از همان ابتدا تا به امروز نیز فقط با پروفیل ویستابست کار کرده ‏ایم. از سه سال گذشته نیز پخش یراق‏ آلات را شروع کرده و نمایندگی یلکن در سراسر استان البرز را اخذ کردیم. در کنار آن نماینده شرکت تورآسا هستیم و خدمات خم پروفیل‏ های یو.پی.وسی را نیز به مشتریان ارائه می ‏دهیم. بنابراین حامی صنعت در حال حاضر در سه محور اصلی یراق ‏آلات، پخش توری و خم پروفیل در حال فعالیت است.

چرا یراق ‏آلات یلکن را انتخاب کرده ‏اید؟
محصولات یلکن تنوع بسیار بالایی داشته و سبد محصولی آن کامل است؛ و به تازگی یراق‏ آلات آلومینیومی لیفت اند اسلاید، فولکس واگنی را نیز عرضه کرده‏ ایم. همچنین یلکن اغلب استانداردهای بین‏ المللی را دارا می ‏باشد و یکی از برندهای معتبر در جهان به حساب می‏ آید.
ضمن اینکه دفتر یلکن در ایران، به‏ صورت کامل از ما حمایت می‏ کند: هم از نظر تبلیغاتی و هم از نظر آموزشی و ارتقاء توان فنی مشتریان ما. روشن است که حمایت شرکت مادر، مهمترین عامل جهت موفقیت در فروش یک محصول است.
این را هم باید اضافه کنم که ما برای مشتریان ثابت خود امتیاز خاصی قائل شده ‏ایم. یعنی افرادی که به‏ طور ثابت از ما یراق‏ آلات یلکن را خریداری می‏ کنند، سفارشات آنها را بدون دریافت کرایه حمل و به‏ صورت رایگان تحویل می‏ دهیم و غالبا در همان روزی که سفارشی دریافت شد، تحویل نیز انجام می‏شود.

به نظر شما ویژگی یک یراق مرغوب چیست؟
مهمترین بخش یک یراق‏، مواد اولیه آن است. به این عامل باید توجه کامل شود. اما از آنجا که شاید همه ما تخصص لازم برای تشخیص مواد اولیه خوب را از بد نداشته باشیم، باید به استانداردها و گواهینامه‏ های یراق مورد نظر استناد کرد. برای نمونه یراق ‏آلات یلکن اغلب استانداردهای معتبر دنیا از جمله رال آلمان را دارا می‏ باشند، بنابراین از این جهت می‏ توان به این یراق ‏آلات اطمینان کرد.
در وهله دوم یک یراق خوب باید تنوع بالایی داشته باشد، تا دست تولیدکننده را برای ساخت انواع پنجره باز بگذارد و محدودیتی برای استفاده از انواع یراق ‏آلات مانند آکاردئونی و فولکس واگنی و غیره وجود نداشته باشد. همانطور که اشاره کردم سبد محصولی شرکت یلکن کامل است، و مصرف کنندگان یراق یلکن از این نظر نیز هیچ نگرانی ندارند.

بازار یراق‏ آلات در استان البرز را چگونه ارزیابی می‏ کنید؟
در استان البرز فضای وسیعی برای فعالیت وجود دارد. اگر توجه کرده باشید در همین کمال‏ شهر چندین برند مختلف وجود دارد که به‏ صورت جدی در حال فعالیت هستند. در حالی‏که چند سال پیش وضعیت این گونه نبود و مشتریان مجبور بودند برای خرید جنس به تهران یا جاجرود بروند. اما امروز استان البرز، به‏ خصوص کمال‏ شهر به یکی از مراکز اصلی توزیع یراق در منطقه تبدیل شده است.

در زمینه توری، شما چرا شرکت تورآسا را انتخاب کردید؟
ما نماینده شرکت تورآسا هستیم و پخش توری را در غرب استان البرز انجام می ‏دهیم. یعنی اهالی شهرهای هشتگرد، نظرآباد، کمال‏ شهر، گوهردشت و سایر مناطق غربی استان، دیگر نیازی نیست برای خرید توری به کارخانه تورآسا بروند، و می‏ توانند سفارشات خود را در کمال‏ شهر تحویل بگیرند.
اما دلیل اینکه ما به سراغ تورآسا رفتیم، این بود که مدیریت این شرکت نگاهی کاملا تخصصی به مقوله توری دارد و به نظر من یکی از بزرگترین تولیدکنندگان توری در کشور محسوب می‏ شود. از نقاط قوت دیگر و بسیار مهم تورآسا این است که این شرکت از دپوی محصولات قدرتمندی برخوردار است. ضمن اینکه کارشناسان تورآسا همواره به ‏دنبال ابداع و نوآوری هستند و در نتیجه محصولات این شرکت دائما در حال ارتقاء و بهبود کیفیت می ‏باشد. همه این عوامل تورآسا را به قدرتمندترین شرکت تولید توری در ایران تبدیل کرده است.

به نظر شما ویژگی یک توری خوب و مرغوب چیست؟
انتخاب نوع توری، مهمترین نقش را بازی می ‏کند. در این زمینه برخی عقاید اشتباه رواج یافته است. اما در حال حاضر، غالبا دو نوع توری در بازار وجود دارد: 1. فایبرگلاس 2. پلی‏ استر. آنچه در دنیا مرسوم است، استفاده از توری‏ های پلی‏ استری است که ما هم باید به آن سمت برویم.
توری‏ های فایبرگلاس، خشک هستند و در نتیجه وقتی مدتی تحت تابش آفتاب قرار بگیرند، به‏ مرور پاره می ‏شوند. در واقع فایبرگلاس چون بسیار خشک و محکم می‏ ایستد، در ابتدا بسیار مقاوم در مقابل پارگی به نظر می‏ آید، اما این گونه نیست و تابش نور باعث خشک شدن و پارگی آن می‏ شود. اما پلی‏استر از آنجا که از جنسی نرم برخوردار است، در مقابل تابش خورشید خشک نشده و دچار مشکل فایبرگلس نمی‏ شود.
در مورد چارچوب هم می‏ توان از پروفیل‏ های سبک آلومینیوم استفاده کرد که بسیار مقاوم هستند و برای پنجره ‏های یو.پی.وی.سی نیز کاربرد دارند. یراق‏ آلات مورد استفاده را نیز باید به دقت انتخاب کرد تا ضمن ساده بودن به‏ سرعت ساییده و خراب نشوند. عامل مهم دیگر نخ مورد استفاده در توری است. اگر نخ ضعیف در تولید توری مورد استفاده قرار بگیرد، مسلما توری بسیار زود پاره می‏ شود.
شرکت تورآسا تمامی تلاش خود را کرده است تا تمامی این عوامل را لحاظ کند و توری با بهترین کیفیت به بازار عرضه کند.

آیا برای انواع پنجره ‏هایی که با یراق ‏آلات متنوع تولید شده ‏اند، می‏ توان توری نصب کرد؟
بله. ضمن اینکه هم توری‏ های ثابت وجود دارد و هم توری‏ های جداشونده. انواع دیگر توری‏ ها شامل لولایی و رولینگ می‏ شود. همه این‏ها را برای همه انواع پنجره‏ ها حتی پنجره ‏های آهنی می‏ توان استفاده کرد.

در زمینه خمکاری، چه خدماتی ارائه می ‏دهید؟
در دفتر حامی صنعت نقشه‏ های خمکاری مورد نیاز مشتریان کشیده می ‏شود و برای مشتریان فرستاده می‏ شود. آنها نیز بر اساس این نقشه پروفیل‏ ها خود را برش زده و برای ما می ‏فرستند. در کارگاه پروفیل‏ های آنها را به هر شکلی که بخواهند خم می‏ کنیم.
سیستم ماشین ‏آلات خمکاری ما، سیستم هواگرم است که محدودیت خاصی نیز برای انواع و سایزهای مختلف پروفیل ندارد. البته هر پروفیل نیاز به قالب خاص خود دارد و ما نیز اکثر قالب‏ ها را در اختیار داریم و به‏ ندرت اتفاق می ‏افتد که پروفیلی به ما ارجاع شود و ما قالب آن را نداشته باشیم.

ظاهرا برنامه ‏های آموزشی نیز برای خریداران یراق‏ آلات یلکن در این استان تدارک دیده ‏اید. درست است؟
بله. ما به کمک مدیریت دفتر یلکن در تهران به صورت مداوم از کارگاه‏ های زیر پوشش خود بازدید می‏ کنیم. کارشناسان این شرکت حتی مدیریت یلکن در ایران، از نزدیک عملکرد کارگاه ‏ها را بررسی می‏ کنند و هر گونه ایراد و اشکال در کارشان را به آنها گوشزد می‏ کنند. به نظر من بهترین مکان برای آموزش، محل کارگاه ‏هاست که می‏ توان ‏تمامی کارکنان کارگاه را به‏ صورت عملی و واقعی در آنها تحت آموزش قرار داد‏.

به نظر شما دلیل اصلی رکود حاکم بر بازار چیست؟
نبودن نقدینگی در دست مردم مهمترین عامل این وضعیت است. به عقیده من اگر به ‏نحوی به این بازار پول تزریق شود، تمامی این مشکلات حل خواهد شد.

یکی از مشکلات عمدۀ صنعت یو.پی.وی.سی، افت کیفیت تولید است. به نظر شما یک پنجره مطلوب چه ویژگی ‏هایی دارد؟
مواد اولیه پنجره مهمترین نقش را در کیفیت پنجره بازی می‏ کند. باید در انتخاب پروفیل، یراق و شیشه برای پنجره دقت فراوانی به خرج داد. همچنین کانکتورها و سایر ملزومات پنجره را باید از میان اقلام باکیفیت انتخاب کرد. پس از آن نحوه مونتاژ پنجره نیز اهمیت بسیاری دارد. به‏ هرحال مونتاژکاری ریزه‏ کاری‏ هایی دارد که در صورت تسلط بر آنها می ‏توانید پنجره‏ استانداردی را تحویل مشتریان خود دهید.
در مرحلۀ آخر پنجره در ساختمان نصب می ‏شود. این مرحله نیز اهمیت بالایی دارد و باید توجه کرد که اگر بهترین پنجره را نیز بدون لحاظ کردن اصول صحیح در ساختمان نصب کنید، پنجره مطلوب و قابل قبولی در ساختمان نخواهید داشت و با افت شدید کیفیت آن رو به‏ رو خواهید شد. بنابراین نصاب یکی از حساس ‏ترین نقش‏ ها را در تحویل یک پنجره مطلوب به مشتریان بر عهده دارد.

بسیاری از مصرف‏ کنندگان از چنین اطلاعاتی آگاه نیستند. به نظر شما چگونه می‏ توان آنها را از این موارد مطلع کرد تا تفاوت واقعی پنجره مرغوب و نامرغوب را درک کنند؟
به نظر من تنها راه این است که تبلیغات به سمت مصرف ‏کننده هدایت شود. یعنی فروشندگان یراق، پروفیل و سایر اقلام، همگی این اطلاعات را در اختیار مشتریان خود بگذارند و تولیدکنندگان بزرگ نیز تبلیغات سراسری خود را بر مبنای آگاهی رسانی و افزایش اطلاعات عمومی طراحی و تنظیم کنند.
در صورتی که اطلاعات مصرف ‏کننگان بالا برود، دیگر کسی به سراغ محصولات بی ‏کیفیت نمی ‏رود و فضا برای تولیدکنندگان محصولات بی‏ کیفیت بسیار تنگ و محدود می‏ شود. در غیر این صورت شرایط برای سودجویی برخی از افراد همواره باز خواهد بود.

آیا تشکل‏ های صنفی نیز می‏ توانند در این زمینه موثر واقع شوند؟
بله. اما ظاهرا هیچ اتحادیه و تشکل تخصصی در استان وجود ندارد. در اینجا تولیدکنندگان در و پنجره مجوزهای خود را از اتحادیه آلومینیوم می‏ گیرند، ما نیز جواز کسب خود را از اتحادیه ابزار و یراق گرفته‏ ایم. منظورم این است که صنف ما حتی مجوزهای خود را از تشکل‏ های اصناف دیگر می‏ گیرد. بنابراین هیچ تشکلی وجود ندارد که بر فعالیت تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی نظارت داشته باشد. حتی شهروندان در صورت داشتن شکایت از پنجره‏ های تحویلی خود، مرجعی مشخصی ندارند که به آن شکایت ببرند؛ و در صورت شکایت به محاکم قضائی نیز، چون کارشناسان متخصص و رسمی در این زمینه در دسترس نیستند، این شکایت ‏ها به جایی نمی‏ رسد.

به نظر شما، رواج تیپ ‏سازی در این صنعت، می تواند به حل مشکلات موجود کمکی می‏ کند؟
مسلما. این امر باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد، چون همه از استانداردهای مشخصی برای تولید و استفاده از پنجره تبعیت می‏ کنند. به نظر من این طرح بسیار عالی است، اما موانع و مشکلات بسیاری بر سر راه خود دارد.

در پایان اگر مطلبی باقی مانده است، بفرمایید.
به نظر من مهمترین مسئله ‏ای که وجود دارد این است که باید مراقب باشیم کیفیت را در این صنعت از میان نبریم. وقتی کیفیت از بین برود کلا اعتبار آن محصول و صنعت از بین خواهد رفت.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 104 ــ خرداد 95


ثبت نظر

ارسال