استخراج نفت با انرژی خورشیدی

پنجره ایرانیان: یکی از بزرگترین نیروگاه‏ های خورشیدی جهان در عمان در حال ساخت است تا آب مورد استفاده در تولید نفت را به جوش بیاورد.
  • چهارشنبه 5 خرداد 1395 ساعت 14:8

به گزارش ایسنا، نیروگاه مرآت (آینه) توسط شرکت گلاس پوینت برای تولید نفت در عمان در حال ساخت است و در نهایت سالانه قادر به تولید یک گیگاوات نیرو خواهد بود که جایگزین یک روش کمتر کارآمد تولید گاز طبیعی که در حال حاضر مورد استفاده است، خواهد شد.

پروژه مرآت شامل ردیفی از آینه‌های منحنی است که بر روی یک لوله جوشاننده حاوی آب متمرکز خواهند شد. برخلاف نیروگاه های خورشیدی متمرکز رایج که از گرما برای تولید بخار و راندن یک توربین برای تولید برق استفاده می‌کنند، بخار تولید شده توسط تاسیسات مرآة در نزدیکی میادین نفتی برای شل کردن نفت سنگین استفاده خواهد شد تا بتوان آن را آسانتر به سطح پمپاژ کرد.

از آنجایی که بیشتر نفت قابل دسترسی در حال حاضر به بیرون پمپاژ شده است، شرکت‌ها به فرآیندهای پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر موسوم به "بهبود بازیافت نفت" برای دستیابی به نفت سنگین دور از دسترس متوسل شده‌اند که اکنون اغلب منابع نفتی باقیمانده جهان را تشکیل می‌دهند.

روش پیشتاز بهبود بازیافت نفت برای کمک به استخراج نفت سنگین به سیل بخار موسوم است که به وسیله آن، بخار به درون یک مخزن نفت تزریق می‌شود تا نفت را حرارت داده و غلظت آن را برای پمپاژ آسان به سطح کاهش دهد.

اما این روش در حال حاضر به مقادیر زیادی گاز طبیعی برای تولید بخار نیاز دارد که آن نیز تقاضا برای منابع انرژی را افزایش می‌دهد. به گفته شرکت گلاس پوینت ، این میزان می‌تواند معادل یک بشکه نفت برای تولید هر پنج بشکه باشد.

فایده ابتدایی نیروگاه خورشیدی مرآت این خواهد بود که جایگزین روش کمتر کارآمد گاز طبیعی خواهد شد. این تاسیسات قرار است سالانه 5.6 تریلیون واحد گرمایی انگلیسی(BTU) گاز طبیعی ذخیره کند. این میزان گاز برای تامین برق بیش از 209 هزار نفر ساکن عمان کافی است.

این پروژه، روزانه به ‏طور میانگین 6000 تن بخار توسط نیروی خورشیدی تولید خواهد کرد که آن را بزرگترین تاسیسات بهبود بازیافت نفت خورشیدی در جهان خواهد کرد.

این تاسیسات پس از تکمیل شامل 36 ماژول خانه شیشه‌ای خودپاک‌کننده خواهد شد که آینه‌های خورشیدی را برای حفاظت از آن‌ها در برابر غبار و سایر عناصر در خود جای خواهند داد. قرار است این نیروگاه تا سال 2017 تکمیل شود و منطقه‌ای بالغ بر سه کیلومتر مربع را با هزینه 600 میلیون دلار پوشش خواهد داد.


ثبت نظر

ارسال