رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی :

افزایش کیفیت مصالح ساختمانی با صدور گواهینامه‌ فنی

پنجره ایرانیان: رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در کنفرانس ملی محافظت ساختمان‌ها و سیستم‌های حمل ونقل در برابر آتش با بیان این‌که همه اقلام ساختمانی در دامنه شمول گواهی‌نامه فنی ساختمان می‌گنجند گفت: نگرانی در مورد کیفیت ساخت و ساز بیشتر شده و این باعث شده تا به مقوله گواهینامه فنی بیشتر پرداخته شود.
  • سه شنبه 4 خرداد 1395 ساعت 8:10

به گزارش ایلنا، محمد شکرچی زاده در کنفرانس ملی محافظت ساختمان‌ها و سیستم‌های حمل ونقل در برابر گفت: بیان اینکه در چند سال اخیر، نیاز و تقاضا برای ساخت مسکن و ساختمان‌های جدید در کشور همواره رو به افزایش بوده است، گفت: بنابراین حجم ساخت و ساز و به تبع آن تولید، واردات و مصرف مصالح و محصولات ساختمانی نیز شدیدا افزایش داشته است.

وی  با اشاره به برگزاری کنفرانس محافظت ساختمان‌ها و سیستم‌های حمل ونقل در برابر آتش افزود: این مرکز در چهار حوزه آموزش، تحقیقات، تدوین استانداردهای مباحث مقررات ملی ساختمان و صدور گواهینامه‌های فنی فعالیت می‌کند که دو ابزار آخر در توسعه کیفی ساخت و ساز بسیار اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه این دغدغه وجود دارد که  در سال‌های اخیر کیفیت مصالح ساختمانی به فراموشی سپرده شده و در نتیجه کیفیت ساخت و ساز نیز افت کرده است ادامه داد: این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف از قبیل کاهش ایمنی، مصرف بیش از انتظار انرژی، کاهش دوام مصالح ساختمانی و ... شود. به همین دلیل گواهی‌نامه‌های فنی ساختمان که شامل تهیه گزارش و اطلاعات فنی لازم برای تطبیق محصول یا سیستم ساختمانی مورد نظر با الزامات مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی برای مصالح ساختمانی می‌شود صادر خواهد شد که به بهبود کیفیت این اقلام می‌انجامد.

شکرچی زاده با بیان اینکه همه اقلام ساختمانی در دامنه شمول گواهی‌نامه فنی می‌گنجند تصریح کرد: اما در این میان بر آن دسته از اقلام ساختمانی آتش‌زا و آتش‌گیر که به افزایش سرعت آتش در ساختمان کمک می‌کنند توجه بیشتری خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به وجود نخستین آزمایشگاه تحقیقات آتش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که در سطح منطقه خاورمیانه نیز جایگاه معتبری دارد و امکان صدور گواهینامه‌های فنی درخصوص ضد آتش بودن اقلام ساختمانی را فراهم کرده گفت: در این کنفرانس پیش‌نویس جدید مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که درباره مقابله با آتش در ساختمان است ارائه شده و نقطه نهایی آن به معرض نقد کارشناسان قرار داده خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا آزمایشگاه آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به زودی با همکاری بخش خصوصی توسعه یافته و از امکانات مدرن‌تری برخوردار شود.


ثبت نظر

ارسال