معرفی پروژه‌های راه‌وشهرسازی به سوییسی‌ها

پنجره ایرانیان: قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری با اشاره به دیدار با هیئت ۶۵ نفره سوییسی در تهران گفت: شیوه‌های همکاری ایران با بخش‌های خصوصی خارجی برای سوییسی‌ها تشریح شد.
  • یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 ساعت 8:53

به گزارش ایسنا، اصغر فخریه کاشان با اشاره به دیدار خود با هیئت سوییسی گفت: گروهی ۶۵ نفره از حوزه‌های مختلف اقتصادی همچون توسعه و تجارت، بانکداری، امور مالی، گردشگری و بهداشت به همراه پی‌یر مودت عضو شورای اجرایی استان ژنو سوئیس، به عبارتی وزیر محلی آن کشور به ایران سفر کردند و ملاقاتی با بخش‌های خصوصی و دولتی ایران داشتند.

وی با بیان اینکه هیئت سوییسی درباره تسهیل برقراری ارتباط تجاری، بازرگانی، بانکی و اقتصادی با ایران صحبت‌هایی انجام دادند افزود: شیوه‌های همکاری بخش‌های خصوصی خارجی با ایران و اقداماتی که برای تسهیل همکاری‌ها به ویژه حمایت‌های دولت از سرمایه‌گذاری خارجی، فاینانس و تأمین مالی پروژه‌ها انجام می‌شود برای آنها تشریح شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری یادآور شد: پروژه‌های زیربنایی مدهای مختلف حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی همچون توسعه شبکه ریلی، احداث آزادراه و بزرگراه، ساخت فرودگاه‌های جدید و توسعه فرودگاه‌های تهران، تبریز و مشهد معرفی شدند. اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در ایران به طور مثال برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعم از اتوبوس و کامیون به اطلاع اعضای هیئت سوییسی رسید. در حوزه مسکن نیز پروژ‌ه‌های بازآفرینی و احیای بافت فرسوده و ساخت شهرهای جدید به سوییسی‌ها معرفی شد.

وی افزود: اعضای هیئت سوییسی نیز درباره میزان ریسک سرمایه‌گذاری، شکل سرمایه‌گذاری خارجی، پروژه‌های اولویت‌دار حوزه زیربنایی راه و شهرسازی، سهم سرمایه‌گذاری دولت و بودجه عمومی در پروژه‌ها و پروژه‌هایی که در کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب واقع هستند سوالاتی را مطرح کردند که توضیحات لازم به آنها ارایه شد.

فخریه کاشان یادآور شد: در نشست با هیئت سوییسی موضوعات همکاری و مذاکرات ایران با کشورهای چین، آلمان، ژاپن، کره، ایتالیا و فرانسه در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی تشریح شد و به اطلاع آنها رسید که چه قراردادهایی با کشورهای خارجی داریم.

وی با بیان اینکه درباره مکانیزم داوری پروژه‌ها نیز سوال شد، به پایگاه خبری وزارت راه افزود: به سوال‌کننده سوییسی توضیح دادم که ایران عضو نهاد داوری بین‌المللی ICC مستقر در سوییس است و مکانیزم داوری آن را می‌پذیرد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری ادامه داد: به این هیئت یادآور شدیم تحریم‌ها در ایران علی‌رغم همه مشکلاتی که داشت دارای مزایایی هم بود چون کشور را به استقلال و خودکفایی رساند و بخش خصوصی قوی شد.

وی روش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را وام، لیز و BOT خواند و افزود: پیشنهاد دادیم سوییسی‌ها پروژه‌هایی را مبتکرانه‌ برای سرمایه‌گذاری در حوزه راه و شهرسازی ایران تعریف کنند که این پیشنهاد مورد استقبال نیز قرار گرفت.


ثبت نظر

ارسال