بانک مرکزی:

رونق معاملات مسکن ادامه دارد

پنجره ایرانیان: بعد از اینکه بانک مرکزی در سال گذشته پیش‌بینی کرد که تحولات در فضای اقتصادی کشور و همچنین افزایش تسهیلات اعطایی بانک‌ها در حوزه مسکن می‌تواند موجب رونق در این بخش شود، اولین پیش بینی آن در سال جاری نیز حاکی از تدوام رونق در بازار معاملات مسکن است.
  • یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 ساعت 9:0

به گزارش خبرنگار ایسنا، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران به 59.18 واحد رسیده که بیانگر رشد 20.4 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران حدود چهار میلیون تومان بوده که در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته 4.3 درصد رشد دارد.

در ماه مورد بررسی از میان مناطق 22‌گانه تهران نیز بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود 8.5 میلیون تومان و متعلق به منطقه یک و کمترین آن با حدود دو میلیون تومان به منطقه 18 اختصاص دارد.

این گزارش حاکی از آن است که در اولین ماه سال جاری شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران حدود 9.8 و در کل مناطق شهری نزدیک به 11.1 درصد رشد دارد. آن‌طور که بانک مرکزی توضیح داده است ماهیت قرار‌دادهای اجاره مسکن که غالبا یک ساله تنظیم می‌شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای آن از سیاست‌های کنترلی و مهار تورم، موجب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شد.

با توجه به افزایش حجم معاملات و متوسط قیمت هر متر خانه نسبت به فروردین سال قبل، بانک مرکزی اینگونه تحلیل کرده که هرچند در فروردین‌ماه سال جاری حجم معاملات مطابق روال همه ساله و تحت تاثیر تعطیلات نوروز با کاهش محسوسی نسبت به اسفندماه مواجه شده، اما با این حال رشد معاملات در مقایسه با ماه مشابه سال قبل حکایت از تداوم رونق معاملات حاکم شده بر بازار مسکن از ابتدای زمستان سال گذشته دارد.

 این در حالی است که بانک مرکزی پیش تر نیز از به رونق افتادن بازار مسکن در سال جاری خبر داده بود. دلیل این بانک برای این پیش بینی این بود که با توجه به ثباتی که در متغیرهای کلان اقتصادی حاکم شده و از سویی دیگر تسهیلات جدیدی که در حوزه مسکن از طریق شبکه بانکی عرضه شده است می تواند عامل تحرک و رونق در بازار مسکن باشد.

 


ثبت نظر

ارسال