حل مشکل مسکن در گروه تسهیلات ارزان

پنجره ایرانیان: یک کارشناس مسکن با بیان اینکه در سال گذشته 15 درصد منابع بانکی وارد بخش مسکن شده است، تاکید کرد:مشکل مسکن با پرداخت تسهیلات ساخت حل نخواهد شد اما حل مشکل پیچیده نیست، کافی است تسهیلاتی با شرایط تسهیلاتی که بانک مرکزی به کارمندانش پرداخت می کند به مردم داده شود.
  • چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 ساعت 9:11

به گزارش صما، حمدرضا فرهادی پور درباره تاثیر تسهیلات خرید و ساخت مسکن بر بخش مسکن و خروج از رکود اظهار کرد: تسهیلات ساخت در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد و ... تاثیری ندارد زیرا در ایران زمین حداقل 50 درصد ارزش ملک را در بر می گیرد و دریافت تسهیلات ساخت مشروط به داشتن زمین است اما این در حالی است که در تهران بعید است که اقشار متوسط و متوسط رو به پایین زمین داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در بافت فرسوده نیز دریافت تسهیلات نیاز به شرایطی مانند تجمیع و تامین زیرساخت ها دارد اما به هرحال ممکن است در این مناطق کارگشا باشد، تاکید کرد: این تسهیلات ساخت برای کسی که زمین ندارد هیچ جذابیتی ندارد، در مورد افرادی هم که زمین دارند اما زمینشان در بافت فرسوده واقع شده باید دید که آیا مشمول استفاده از این تسهیلات هستند یا خیر.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه در کشورهایی که بازار مسکن و بازار رهن ثانویه شان رونق دارد عموما تسهیلات خرید پرداخت می شود، گفت:از سال 90 تا کنون میزان عرضه واحدهای مسکونی از تقاضای موثر بیشتر بوده و اکنون تعداد زیادی واحد مسکونی خالی روی دست انبوه سازان و تولیدکنندگان بخش خصوصی و عمومی باقی مانده است.

فرهادی پور با اشاره به اینکه دولت باید تسهیلاتی ارائه دهد که منجر به خرید این واحدهای مسکونی شود، افزود:در این شرایط پرداخت تسهیلاتی که بخش عرضه را تحریک کند بدون شک کارایی لازم را ندارد و حتی ممکن است منجر به ناکارایی و دور زدن مقررات نیز شود .

وی اظهار کرد: تا دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی نپذیرند که باید تسهیلات خرید پرداخت کنند آن هم تسهیلاتی که حداقل 70 درصد قیمت ملک را پوشش دهد، سیاست های فعلی ره به جایی نخواهد برد.

این کارشناس مسکن به گران بودن هزینه تسهیلات اشاره و خاطرنشان کرد:حل مشکل تسهیلات مسکن در همه دنیا نیازمند غول جادو نیست، وام باید با دوره پاز پرداخت طولانی طولانی حداقل 25 ساله و با اقساط کم به متقاضیان پرداخت شود و یا اگر شفاف تر بگوییم همان تسهیلاتی که بانک مرکزی برای خرید مسکن به کارمندانش می دهد به مردم عادی هم بدهد.

فرهادی پور با اشاره به اینکه به دو دلیل این اتفاقات نمی افتد، تاکیدکرد: پرداخت آن تسهیلات در اقتصادی که تسهیلات با محدودیت روبه رو است برای سیستم بانکی جذابیت ندارد و دیگر اینکه بانک ها در ایران بانک داری نمی کنند و عادت کردند به کسب سودهای بالا در دوره های کوتاه مدت.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سیستم بانکی در مجموع 15 درصد از منابعش را به بخش مسکن اختصاص داده است، اظهار کرد:این معنای آن است که بخش مسکن برای سیستم بانکی جذابیت ندارد و در شرایطی که منابع وارد بخش مسکن نمی شود تقاضا پایین خواهد بود.


ثبت نظر

ارسال