بازخوانی استانداردهای ساخت در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی

درها و پنجره ‏ها ـ اصطلاحات و تعاریف

پنجره ایرانیان: وحید جلالی پور: هر صنعتی برای پویایی و قرار گرفتن در مسیر مستمر رشد و پیشرفت، باید با تهیه اصول و قوانینی برای جنبه‏ های مختلف فنی و تولیدی خود، چارچوبی ارائه کند.
  • دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 10:51

این چارچوب در واقع تعریف کننده حداقل کیفیت تولید بوده و رویه مشترکی را برای کلیه فعالان آن صنعت فراهم می‏ آورد. امروزه در سراسر دنیا چنین اصول و چارچوبی در قالب استانداردهایی از سوی کارشناسان و نیز مراکز مسئول و صنفی تدوین شده و تمامی اهالی آن صنعت به‏ نوعی ملزم به رعایت مفاد آن هستند. استاندارد مدون هر صنعتی حداقل کیفیت محصولات را برای تولیدکننده و نیز مصرف کننده تعیین می‏ کند و بدین ترتیب چالش ‏ها و سوءتفاهم ‏ها میان کارفرما و سازنده به حداقل می ‏رسد.
در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی نیز، با اینکه تقریبا از سال ‏های ابتدای شروع به کار این صنعت در ایران، به همت جمعی از دلسوزان، استانداردهای لازم تدوین شد، اما به دلیل مشکلاتی چند از جمله یاری نرساندن مراکز نظارتی و فقدان برخی زیرساخت‏ ها، متاسفانه رعایت این استانداردها در کارگاه ‏های کشور عمومیت نیافته است. از این جهت بر آن شدیم تا به کمک نشریه پنجره ایرانیان به بازخوانی این استانداردها بپردازیم تا ضمن تشریح نکات آن به زبانی ساده، عموم اهالی این صنعت را به التزام به ضوابط این استانداردها تشویق کنیم. چرا که در غیاب سازمان ‏های نظارتی، فعالان این صنعت خود می ‏توانند بهترین عامل برای عمومیت یافتن این استانداردها و در نتیجه ارتقای روزافزون صنعت باشند. به این نکته نیز باید توجه داشت که رعایت تمامی موارد این مجموعه از استانداردها می‏ تواند به معنای تولید محصولی استاندارد باشد، نه رعایت بخشی از آنها؛ و از این جهت اخیرا با سازمان استاندارد مذاکراتی صورت گرفته تا تمهیداتی اندیشیده شود که با تایید یک مورد از این استانداردها، مثلا هوابندی، نشان استاندارد به کارگاهی تعلق نگیرد، زیرا مشخص نیست که جوانب دیگر ساخت اصولی محصولات رعایت شده باشد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.


در اوایل دهه 1380 برخی از شرکت‏ هایی که این دغدغه را احساس می ‏کردند، از جمله شرکت ‏های پنجره ‏ساز صنعت، فراپن، صنایع یو.پی.وی.سی ایران (سمنان)، سهند پی.وی.سی مراغه و پارس توسن (چمستان آمل) گرد هم آمدند و به همراهی مراکز ذیربطی مانند اداره استاندارد استان مازندران، مرکز تحقیقات ساختمان و مرکز بهینه‏ سازی با کمک آخرین منابع معتبر جهانی اقدام به تدوین این استانداردها کردند که اولین گام آن تهیه استاندارد پروفیل ‏های سخت بود. تلاش این مجموعه که چندین سال به طول انجامید، ایجاد وحدت در اقدامات مختلفی بود که در این زمینه و هر یک از زاویه دید خود صورت می ‏گرفت تا بدین ترتیب یک رویه مشترک و نزدیک به معیارهای روز جهانی برای کلیه فعالان صنعت تهیه شود. نخستین بخش از استانداردها که در این شماره منتشر می‏ شوند، "درها و پنجره‏ ها ـ اصطلاحات و تعاریف" است. در این بخش تلاش شده است ضمن تعریف اصطلاحات تخصصی، ادبیات مشترکی نیز از واژه ‏های کاربردی این صنعت ارائه شود. چراکه در حال حاضر واژه ‏ها و اصطلاحاتی به زبان‏ های مختلف اعم از انگلیسی، ترکی و آلمانی در میان کارگاه ‏ها رواج دارد، که این استاندارد در صورت رعایت شدن می ‏تواند به زبان مشترکی برای تمامی فعالان صنعت در و پنجره کشور تبدیل شود. از سوی دیگر پیش از این زبان مشترکی برای انتقال بسیاری از مفاهیم در این صنعت وجود نداشت، و این امر باعث دشواری ‏های بسیاری در حین همکاری میان بخش‏ های مختلف تولید و طراحی و نصب می ‏شد. در حالی که در عرف بین ‏الملل چنین مشکلاتی رفع شده ‏اند، و برای ارتباط بخش‏ های مختلف زبان مشترکی وجود دارد. رعایت این استاندارد در واقع زبان مشترکی را نیز برای انتقال مفاهیم به ‏وجود آورده است. برای تدوین این بخش، تا حد امکان از منابع به ‏روز جهانی استفاده و تلاش شده است که کلیه اصطلاحاتی که در سطح بین‏ المللی کاربرد دارند، گردآوری شده و برای آنها معادلی فارسی اختصاص داده شود. در این مسیر از کمک فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، استادان دانشگاه و همچنین تجربیات صنعتگران قدیمی که در حوزه ساخت پنجره‏ های چوبی، آهنی و آلومینیومی فعالیت داشتند، استفاده شده است. این استانداردها ابتدا به اصطلاحات مشترک میان در و پنجره می ‏پردازند. نکته مهمی که در اینجا باید مورد توجه باشد آن است که درها و پنجره‏ ها عناصری مشترک و همچنین غیرمشترک دارند. بنابراین نخست اصطلاحات مشترک میان در و پنجره آورده شده است و پس از آن اصطلاحات تخصصی پنجره‏ ها و سپس درها ذکر شده ‏اند. در بخش ‏های بعدی نیز مبحث اندازه ‏گیری و بازشوها، که هرکدام اهمیت خاص خود را دارند، ارائه شده است. در پایان از کلیه دوستان می ‏خواهم که این مجموعه را مطالعه کنند و آن را به عنوان الگوی اصلی کار خود در نظر بگیرند و اگر مواردی وجود دارد که می ‏تواند به تکمیل این مجموعه منجر شود، این اطلاعات را در اختیار ما بگذارند. ما با دعوت از شما و بررسی این اطلاعات در صورت تصویب آنها، این موارد را با نام شما منتشر خواهیم کرد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 98 ــ آذر 94


ثبت نظر

ارسال