ایران میزبان شانزدهمین دوره مراسم جایزه جهانی انرژی

پنجره ایرانیان: رئیس انجمن مدیریت سبز ایران از برگزاری شانزدهمین دوره مراسم جایزه جهانی انرژی در ایران خبر داد.
  • دوشنبه 2 آذر 1394 ساعت 9:52

به گزارش ایسنا، مجید سرایداریان درباره مراسم جایزه جهانی انرژی سال 2015 که در ابتدای سال 2016 برگزار می‌شود بیان کرد: انجمن مدیریت سبز ایران بیش از هفت سال است که عضو بنیاد جهانی انرژی است و امسال با درخواست انجمن موافقت شده و ایران میزبان این مراسم و نمایندگان 177 کشور است.

وی با بیان اینکه جایزه جهانی انرژی به ابتکار بنیاد جهانی انرژی شکل گرفته است، گفت: مقر بنیاد جهانی انرژی در اتریش و بیش از 30 سال است که این بنیاد فعالیت می‌کند. این بنیاد از سال 1999 بحث جایزه جهانی انرژی را مطرح کرد و در حال حاضر تعداد اعضای این بنیاد به 177 کشور می‌رسد.

رئیس انجمن مدیریت سبز ایران درباره ویژگی‌های جایزه جهانی انرژی بیان کرد: این جایزه در پنج حوزه زمین، آب، هوا، انرژی و توسعه جوانان مطرح شد و بنیاد جهانی انرژی از کشورها درخواست کرد طرح‌های خود را در این پنج حوزه، در قالب طرح‌های نوآورانه و در جهت کاهش اثرات زیست‌محیطی‌، ارائه کنند تا طرح‌ها توسط بنیاد جهانی مورد ارزیابی قرار گیرند.

سرایداریان با اشاره به برگزاری شانزدهمین دوره مراسم جهانی انرژی در ایران اظهار کرد: این مراسم از سال 1999 هر سال در یک کشور برگزار شده، طرح‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و به طرح‌های برتر جایزه داده شد. مراسم سال 2015 که در ابتدای سال 2016 برگزار می‌شود بعد از بیش از هفت سال عضویت انجمن مدیریت سبز ایران در بنیاد جهانی انرژی، با درخواست انجمن موافقت شده و ایران میزبان این مراسم و نمایندگان 177 کشور است.

وی افزود: در این مراسم همچنین چهره‌های جهانی که در بنیاد جهانی انرژی حضور دارند و برخی از آنها عضو هیات رئیسه این بنیاد هستند و نیز برخی افراد که از این موضوعات حمایت می‌کنند مثل آقای کوفی عنان،‌ خانم مانکا گاندی،‌ آقای بانکی‌مون، رئیس سازمان ملل حضور خواهند داشت.

رئیس انجمن مدیریت سبز ایران در خصوص طرح‌های ارائه‌شده توضیح داد: ‌تقریبا هر سال بعد از ارزیابی‌ها حدود 100 تا 120 طرح مورد پذیرش قرار می‌گیرد که این طرح‌ها به عنوان طرح‌های ملی«national award» مطرح هستند. امسال نیز بیش از 7000 طرح به دبیرخانه بنیاد جهانی انرژی ارسال شده است. ایران بین 20 تا 30 طرح ارسال کرده است و احتمال دارد بر اساس معیارها و پارامترهایی که وجود دارد، این طرح‌ها پذیرفته و به عنوان یک طرح ملی تقدیر شود.

سرایداریان همچنین درباره جایزه جهانی خاطرنشان کرد: از بین این 100 طرح ملی، ‌15 طرح از طرح‌هایی که به شدت در زندگی بشری، موضوع محیط‌ زیست و حفظ پایداری زمین تاثیرگذار هستند به عنوان کاندیدای طرح جهانی یا جایزه جهانی مطرح می‌شوند. اهمیت طرح ها در این نیست که بزرگ و سرمایه‌بر باشد،‌ بلکه از این جهت که نوآوری و ابداع داشته باشد و تاثیرگذار و قابل یادگیری باشد، حائز اهمیت است.

وی در ادامه با بیان اینکه از 15 طرح جهانی، پنج طرح برتر در حوزه‌های آب،‌ زمین، هوا، انرژی و توسعه جوانان به عنوان طرح‌های برتر دنیا انتخاب می‌شود، افزود: خوشبختانه ما بعد از چندین سال که در فرایند ارزیابی شرکت کردیم،‌ امسال یک طرح از ایران داریم که جزو 15 طرح نامزد شده است و امیدواریم در مراسم از طرح‌های برتر جهانی باشد.

رئیس انجمن مدیریت سبز ایران با تاکید بر زمان برگزاری مراسم جایزه جهانی گفت: اولین روز مراسم، 28 دی ماه یعنی 18 ژانویه در هتل استقلال خواهد بود که همه کشورها حضور دارند و در آن مراسم از طرح‌های ملی تقدیر می‌شود. مراسم اصلی نیز روز 29 دی در برج میلاد برگزار خواهد شد و در این مراسم طرح‌های جهانی اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.

سرایداریان درباره حاشیه مراسم جایزه جهانی توضیح داد: در تاریخ‌های 30 دی و 1 بهمن،‌ دهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت سبز است در سالن‌های جانبی سخنرانی‌ها، ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌هایی در حوزه آخرین رویکردها و تفکرهای سبزی که به سازمان‌ها و جامه ارائه خواهد شد، برگزار می‌شود. همچنین یک نمایشگاه جانبی در حوزه محیط زیست، انرژی و آب مطرح خواهد شد که بیش از 50 درصد از شرکت‌کنندگان از سایر کشورها در آن غرفه دارند و تکنولوژی‌های نوین خود را ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به تاسیس دفتر صلح و محیط زیست بیان کرد: به پیشنهاد بنیاد جهانی انرژی دفتر صلح و محیط زیست برای اولین بار تاسیس می‌شود و با توجه به اینکه ما امسال میزبان این مراسم هستیم، دوره اول این دفتر در ایران خواهد بود و بر اساس یک برنامه زمان‌بندی مشخص، ‌177 کشوری که عضو بنیاد جهانی هستند در دوره‌های زمانی مشخص به عنوان رئیس افتخاری این دفتر صلح و محیط‌ زیست تعیین می‌شوند.

سرایداریان همچنین با بیان اینکه این مراسم بهترین فرصت برای ایران است تا توانمندی‌های خود را به گوش جهانیان برساند، اظهار کرد: حداقل در دو دهه گذشته این تعداد نماینده از سایر کشورها در ایران حضور نداشتند، مخصوصا در مقوله بسیار مهم محیط زیست، زیرا بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی مخصوصا پروتکل کیوتو مقرر است از سال 2020 جرایم سنگینی برای بحث تغییرات آب و هوایی و کشورهایی که به محیط زیست اهمیت نمی‌دهند قرار دهند و این فرصت فوق العاده‌ای برای کشور است تا بتواند رنکینگ خود را در دنیا ارتقا دهد.


ثبت نظر

ارسال