در نشست خبری نمایندگان تشکل‏ ها با رسانه‏ ها مطرح شد:

تفلن دوسلدورف اهمیت بیشتری دارد یا منافع تولیدکنندگان داخلی؟

پنجره ایرانیان: نشست مطبوعاتی نمایندگان تشکل ‏های صنعت پلاستیک ایران در اعتراض به رویه شرکت پتروشیمی در تغییر تاریخ نمایشگاه ایران پلاست در 30 آبان برگزار شد.
  • یکشنبه 1 آذر 1394 ساعت 11:47

به گزارش خبرنگار پنجره ایرانیان، نشست خبری نمایندگان تشکل‏ ها و تولیدکنندگان صنعت پلاستیک و پلیمر صبح روز شنبه 30 آبان 1394 در محل محل اتاق ایران تشکیل شد. در این نشست خبری که در اعتراض به شرکت ملی پتروشیمی برای نادیده گرفتن حقوق تولیدکنندگان ایرانی و بی‏ توجهی به صنعت داخلی، برگزار شد، هیات پنج نفره نمایندگان تشکل‏ های صنعت پلاستیک: آقایان سیدمحسن صفایی، نصرالله رضازاده، محمدرضا شاکری، امید کوشکی و سیدجواد میرحیدری و خبرنگاران رسانه ‏های مختلف حضور داشتند.

در این جلسه نمایندگان تشکل‏ ها با تشریح تلاش ‏های خود برای پیگیری خواسته بحق خود در برگزاری نمایشگاه ایران پلاست در زمان همیشگی خود پرداختند و ابعاد و تبعات مختلف ناکام ماندن این تلاش‏ ها و کناره‏ ‏گیری شرکت ‏های زیرمجموعه صنعت پلاستیک از نمایشگاه ایران پلاست را مورد بررسی قرار دادند. همچنن در این نشست مطرح شد که تغییر تاریخ ایران پلاست به خواست دوسلدورف بوده است.

در ابتدای جلسه نصرالله رضازاده ضمن اشاره به اینکه صنایع پتروشیمی برخلاف اصل 44 به بخش خصوصی واگذار نشده، بلکه به شبه خصوصی‏ ها انتقال یافته‏ اند، تصریح کرد: امروزه این پتروشیمی‏ های شبه ‏دولتی سعی دارند محصولات خود را حتی 30 درصد بالای قیمت جهانی آن را در داخل عرضه کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: ما به آن چیزی که قدرت‏ های جهان به ‏عنوان تکلیف مشخص می ‏کنند، عمل می ‏کنیم. دست ‏های پنهانی در کار است، تا نگذارد آنچه را که مصلحت است انجام دهیم و اقتصاد مقاومتی در این کشور شکل بگیرد. رضازاده در ادامه با اشاره به تغییر زمان نمایشگاه ایران‏ پلاست، این تغییر زمان را بر اساس خواست دوسلدورف اعلام کرد و گفت: دوسلدورف گفت مهر زمان خوبی برای ایران پلاست نیست. بنا به گفته دوسلدورف، تاریخ را از مهر به فروردین تغییر دادند؛ تلفن آنها حایز اهمیت بوده است اما تلاش‏ های ما خیر. این در حالی است که ما 14 هزار واحد صنعتی و 15 هزار واحد صنفی داریم، که دولت در آنها هیچ نقشی نداشته و توسط بخش خصوصی ایجاد شده است. تاریخ نمایشگاه برای این صنعت با توجه به سرمایه ‏گذاری بخش خصوصی، بسیار حیاتی است. 

در ادامه مهندس صفایی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، به ایراد سخنانی پرداخت. وی با اشاره به برگزاری سه دوره اخیر این نمایشگاه در مهرماه که به نوعی این تاریخ تثبیت شده بود، گفت: اکنون با یک تصمیم ناگهانی، تقویم این نمایشگاه از مهر به فروردین ماه تغییر یافت. کل صنعت نسبت به این تاریخ از همان ابتدا مخالفت کردند و کارهایی در این زمینه صورت گرفت.

 وی ادامه داد: در اولین جلسه تشکل‏ ها این تصمیم اتخاذ شد که هیاتی به ‏عنوان نمایندگان تشکل‏ های مختلف، رایزنی‏ هایی را به منظور بازگرداندن نمایشگاه به تاریخ قبلی انجام دهند که متاسفانه با وجود تلاش‏ های این هیات، اما کار به نتیجه نرسید. وی با تاکید بر اهمیت این نمایشگاه برای ذینفعان، گفت: در این مسیر بازی طرف مقابل بسیار زیرکانه بود و موجب شد ما در این امر موفق نشویم.   

مهندس صفایی در پایان، از انجام اقداماتی برای برگزاری نمایشگاه‏ های بعدی در مهرماه خبر داد.

در ادامه محمدرضا شاکری ضمن تاکید بر وارد آمدن آسیب جدی به صنعت ماشین ‏سازی با تغییر تاریخ ایران پلاست، گفت: ایران پلاست بیشترین هزینه، فایده و سود را برای ماشین ‏سازان دارد. این در حالی است که یکی از مسائل اساسی نمایشگاه تثبیت زمان آن است، چون خط تولید به طور کلی زمانبر است و به برنامه ‏ریزی دراز مدتی نیاز دارد. وی افزود: به همین دلیل عنوان شده، ما برای نمایشگاه ایران پلاست که تاریخ آن در دوره ‏های قبل تثبیت شده بود، از سال 1393 برای مهر 94 برنامه‏ ریزی انجام داده بودیم، اما به چه دلیل پتروشیمی و وزارت صنعت به طور ناگهانی تصمیم به تغییر تاریخ گرفتند، این برای صنعت ماشین‏ سازی قابل قبول نیست. 

در پایان کلیه نمایندگان تشکل‏ های صنعت پلاستیک بر اهمیت تدوین استراتژی جهت شرکت نکردن در نمایشگاه ایران پلاست تاکید کردند.

مشروح این نشست خبری را می‏ توانید در شماره آینده نشریه پنجره ایرانیان بخوانید.


ثبت نظر

ارسال