موافقان و مخالفان استیضاح آخوندی چه می‌گویند؟

پنجره ایرانیان: باجناق ناطق نوری و وزیر استراتژیک روحانی فردا برای استیضاح به مجلس فراخوانده شده است. استیضاحی که بی ربط به انتخابات نظام مهندسی نیست.
  • سه شنبه 14 مهر 1394 ساعت 10:16

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گفته حسن کامران نماینده اصفهان، آخوندی عملکرد خوبی داشته است. ولی بعضی نماینده‌ها ترجیح می دهند هیچ کاری انجام نشود و اگر انجام می‌شود با نامه آنها باشد. قصه استیضاح آخوندی هم از همین قصه‌هاست.

استیضاح تاریخی

از همان روزی که «آخوندی» روی صندلی وزارت راه و شهرسازی نشست، می‌دانست روی یکی از متزلزلترین صندلی‌های وزارتی ایران نشسته است. او فراموش نکرده بود که این وزارتخانه یادگار یک استیضاح است. روزی که نمایندگان مجلس هشتم حمید بهبهانی را به خاطر ضعف در مدیریت وزارت راه عزل کردند و احمدی‌نژاد که اصرار داشت وزیر تازه‌ای را به مجلس معرفی نکند، وزارت مسکن و وزارت راه را با هم پیوند داد و وزارت جدید راه و شهرسازی در ادبیات سیاسی ایران متولد شد.

این فقط نمایندگان مجلس نهم نیستند که دلواپس عملکرد وزارت راه و شهرسازی هستند و این فقط نمایندگان مجلس هشتم نیستند که وزیری را با رای خود عزل کردند و این فقط دولت روحانی و احمدی‌نژاد نیستند که وزیران راه خود را برای پاسخگویی روانه بهارستان کرده‌اند. دولت خاتمی نیز در اولین روزهای کار مجلس هفتم از همراهی احمد خرم در آخرین روزهای دولت اصلاحات محروم شد. اتفاقا مجلس ششم که همسو با دولت اصلاح‌طلب خاتمی بود نیز وزیر مسکن را استیضاح کرد، اما عبدالعلی ‏زاده از جمله وزیرانی بود که توضیحاتش برای نمایندگان اقناع کننده بود و در وزارتخانه باقی ماند.

حتی سعیدی‌کیا، وزیر راه دولت هاشمی و شهاب گنابادی وزیر راه دولت موسوی نیز از جمله وزیرانی بودند که طعم استیضاح را چشیده‌اند و به این ترتیب تلاش برخی برای استیضاح آخوندی برای این وزیر کهنه کار جای تعجب نداشت.

عدم انجام تعهدات زمان رای اعتماد، مشکلات عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات زمین و مسکن شهری و روستایی، حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی از جمله دلایل استیضاح عباس آخوندی عنوان شده است اما همه می‌دانند که داستان از جای دیگری آب می‌خورد. «شروع استیضاح  از تعویض مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان کلید خورد که یکی از نمایندگان به آن دامن زد»

حامیان آخوندی در مجلس

این اظهارات چهاردولی یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس است که به دفاع از عملکرد آخوندی به خبرنگاران می‌گوید وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارت خانه های فعال دولت است و علی رغم تمام محدودیت های مالی و مشکلاتی که دارد، به طور جدی فعالیت دارد. وزارت راه در بحث جاده سازی، پل سازی، روکش آسفالت حتی در روستاها و حتی بحث مسکن مهر به طور جدی کار می کند آن هم با این محدودیت منابعی که وجود دارد.

نماینده ملایر در مجلس در پاسخ به انتقاداتی که درباره مسکن مهر مطرح می‌شود نیز گفت اگر مسکن مهر حاضر است ولی تحویل نمی شود، به دلیل این است که زیرساخت ها فراهم نیست و اگر اعتبارات لازم داده شود، این بخش مسکن انجام می‌شود. اگر آخوندی استیضاح بشود و رای بیاورد، قول می‌دهم تعطیلی وزارت راه و شهرسازی و توقف تمام پروژه‌ها را به دنبال خواهد داشت. یک زمانی نگران مسائل ملی و زمانی نگران مسائل شخصی و منطقه ای هستیم که من قید می‌کنم استیضاح کنندگان نگران مسائل ملی نیستند و اهدافشان منطقه‌ای و شخصی است.

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس نیز در نشست خبری خود به حمایت از آخوندی پرداخت و گفت مسکن مهر از پروژه هایی است بار آن به روی دوش دولت فعلی افتاده است چنانچه اگر قرار باشد فقط مدارس مورد نیاز مسکن مهر را بسازیم بودجه آن از بودجه کل عمرانی آموزش و پرورش بیشتر می‌شود و درباره آب آشامیدنی و مسائل دیگر هم با معضلات اساسی مواجه هستیم. با این حال وزارت مسکن تاکنون خیلی خوب عمل کرده است . من آقای آخوندی را جزو وزرای استراتژیست و قدرتمند دولت دهم می‌دانم و تصورم این است که استیضاح وی رای نمی‌آورد.

جواب نمایندگان را نمی‌دهد

مقیمی نماینده طرفدار استیضاح نیز به این مسئله اشاره می‌کند « بعضی از مدیران زیر مجموعه وزارت راه ضعیف هستند و دستورات را تمکین نمی کنند. برخی از آنها حتی برای پیگیری کارهای نمایندگان وقت نمی دهند.» در واقع پس از دولتی که شانی برای قوانین مصوب مجلس قائل نبود، حال دولتی روی کار است که به قانون احترام می‌گذارد اما برخی نمایندگان به دنبال اجرای دستورات خود هستند و همین مسئله فشار را روی وزیر افزایش داده است.

مهندسی انتخابات نظام مهندسی

 مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران از پرده‌ای دیگر از اختلافات مجلس و آخوندی پرده برمی‌دارد: در بحث انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان اقداماتی صورت گرفته است که بسیار شائبه برانگیز بود.

آخوندی طرح جدیدی را برای انتخابات نظام مهندسی ارائه و عملی کرده است که به اعتقاد احمد خرم، وزیر راه دولت خاتمی، می تواند موجب شفافیت بیشتر و کوتاه شدن دست مفاسد اقتصادی باشد. با این حال این تغییرات ناراحتی‌هایی را برای بعضی نمایندگان مجلس به وجود اورده است و زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که آنها به دنبال مهندسی انتخابات نظام مهندسی به سبک و سیاق گذشته هستند.

ارتباط خانوادگی

آخوندی از نزدیکان علی‌اکبر ناطق نوری است و در ابتدای معرفی او به کابینه نیز افرادی اعتقاد داشتند که به خاطر ارتباط روحانی با ناطق نوری، به آخوندی مجوز حضور در دولت روحانی داده شده است. در صورتی که آخوندی در سال‌های گذشته در خط مقدم اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد، سعی کرده بود تعریفی تازه از اصولگرایی ارائه دهد.

وی در سال 84 در کنار هاشمی رفسنجانی، سال 88 در کنار میرحسین موسوی و در سال 92 در کنار حسن روحانی پرچم اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد را افراشته نگه داشته بود و بدل به مشهورترین اصولگرای منتقد دولت نهم و دهم شده بود و زمان معرفی کابینه به نظر بسیاری از فعالان سیاسی بهترین فرد برای وزارت راه و شهرسازی بود.

یکی از کارمندان وزارت راه به ایلنا می‌گوید محور استیضاح آخوندی روی حوزه‌هایی تمرکز دارد که تحت مدیریت آخوندی نیست. اگر آب یک منطقه برای مسکن مهر تامین نشده ارتباطی به آخوندی ندارد.

وی می‌گوید ای کاش برخی نمایندگان مجلس نهم که تا این اندازه نسبت به مسکن مهر حساسیت دارند و اخیرا طرحی تصویب کرده‌اند که ایجاد شهرک‌های جدید باید با تهیه زیرساخت‌ها همراه شود، این طرح و حساسیت را به همین شدت در زمان دولت قبل به کار می‌گرفتند.

 


ثبت نظر

ارسال