معاون بازسازی و مسکن روستایی کشور:

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تسریع می‌شود

پنجره ایرانیان: معاون بازسازی و مسکن روستایی کشور با اشاره به این‌که از ابتدای سال تاکنون 50 هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی پرداخت شده است، ‌تصریح کرد: این روند تا سال 1405 ادامه می‌یابد و در این سال پیش‌بینی می‏ کنیم تعداد واحدهای مقاوم روستایی به بیش از 70 درصد افزایش ‌یابد.
  • سه شنبه 14 مهر 1394 ساعت 9:35

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عزیزالله مهدیان در نشست خبری روز ملی روستا (15 مهر) با اشاره به کُند شدن روند پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، اظهار کرد: در سال‌های قبل سازمان مدیریت اصل وام و سود آن را تضمین می‌کرد، حتی در برخی موارد بازپرداخت تسهیلات لاوصول را تضمین می‌کرد، اما سال 93 تضمین نامه دولت فقط یارانه تسهیلات را داد که این مساله باعث شد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تضمین‌های سختی را مطالبه کنند.

وی تصریح کرد: اخیرا با دکتر نوبخت جلسه‌ای داشتیم که وی قبول کرد مانند روال سابق اصل و فرع تسهیلات مسکن روستایی را تضمین کنند سازمان مدیریت هم‌اکنون در حال تهیه این تضمین‌نامه است و بنیاد مسکن نیز با کارشناسان سازمان در حال نهایی کردن آن است.

وی ادامه داد: احتمالا تا آخر هفته جاری این تضمین‌نامه آماده شده و روند پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تسریع می‌شود. معاون بازسازی مسکن روستایی کشور گفت: روستاهای ایران ظرفیت توسعه دارند در شرایط فعلی که خیلی مشکل هم داریم اگر مقداری به معیشت روستایی توجه شود ظرفیت توسعه و رشد وجود دارد.

مهدیان با تاکید بر این‌که دستگاه‌های روستایی باید به این مسئله توجه کند، تصریح کرد: استان کرمان یادآور هندوستان است و پتانسیل کشت محصولات مختلف کشاورزی را دارد،‌ اگر به این مسائل توجه شود و مشکل معیشت حل شود همه مسائل دیگر با کمک روستاییان برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: حدود 5 میلوین و 800 هزار نفر روستایی کشور حدود 5.3 میلیون واحد مسکونی ساکن هستند، این آمار نشان می‌دهد که با کمبود واحدهای مسکونی مواجه هستیم. از خانه‌های مسکونی (5.8 میلیون واحد) حدود 1.8 میلیون از سال 83 تاکنون بهسازی شده و حدود 200 هزار خانه در یکی دو برنامه توسعه اول نوسازی و بهسازی شده بود.

وی یادآور شد: مجموعا بیش از 40 درصد خانه‌های روستایی واحدهایی هستند که در مقابل بروز حوادث طبیعی مقاوم هستند. معاون بازسازی و مسکن روستایی کشور با اشاره به این‌که تلاش ما این است که بهسازی و نوسازی  سالانه 200 هزار واحد ادامه یابد، گفت: در طرح جامع مسکن، بحث مسکن روستایی تقریبا به تصویب دولت رسیده است و اعتبارات سال 92 و 93 از این مسیر تامین شد.

مهدیان با بیان این‌که روند پرداخت تسهیلات بانکی کُند شده است،‌ افزود: بانک‌ها در بحث تضمین‌ها سخت می‌گیرند که البته تضمین‌نامه توسط سازمان مدیریت تهیه شده و به زودی این مشکل نیز برطرف می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از ابتدای سال تاکنون 50 هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی پرداخت شده است، ‌تصریح کرد: این روند تا سال 1405 ادامه می‌یابد و در این سال پیش‌بینی می‏ کنیم تعداد واحدهای مقاوم روستایی به بیش از 70 درصد افزایش ‌یابد.

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: روستاهای ایران با وجود این‌که جایگاه سکونت 28.5 درصد مردم است و بیش از 21 میلیون نفر در روستاها سکونت دارند، اما کماکان روستاها با مشکلات قابل توجهی مواجه هستند و فاصله برخورداری مناطق روستایی از مناطق شهری قابل توجه است.

وی با بیان این‌که این مسئله باعث مهاجرت روستاییان به شهرها در سال‌های گذشته شده است، تصریح کرد:  در بخش سیاستگذاری کارگروه استانی توسعه روستایی به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد،‌علاوه بر این ارائه خدمات هدفمند باعث شده تا زمینه و فضای روشنی برای توسعه روستایی ایجاد شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون طرح‌ها و لوایح مختلفی برای توجه به روستاها در حال بررسی است. بنیاد مسکن نیز از سال‌های قبل بسته توسعه‌ای محور آن توسعه کالبدی در زمینه ساماندهی روستاها و اجرای طرح‌های هادی و سند دار کردن املاک روستایی و تامین زمین و مدیریت آن، ارائه خدمات فنی، توسعه فعالیت‌های گردشگری روستایی، مسکن روستایی اقداماتی را انجام داده است.

وی بیان کرد: در خیلی از روستاها بررسی‌ها حاکی از آن است که تعلق خاطر بیشتری در این مناطق افزایش یافته و جلوی مهاجرت گرفته شده است.


ثبت نظر

ارسال