گزارش ۵۹ هزار تخلف زمین‌خواری؛

زمین‌خواری در روستاهای گلستان دردناک‌تر از گردنه حیران

پنجره ایرانیان: معاون عمرانی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه ۵۹ هزار تخلف ساختمانی در اراضی روستایی در ۸ سال گذشته گزارش شده است، گفت: وضعیت زمین‌خواری در روستای زیارت استان گلستان دردناک‌تر از گردنه حیران است.
  • سه شنبه 14 مهر 1394 ساعت 10:5

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا شاملو در نشستی خبری به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا در پاسخ به پرسش مهر درباره پرونده‌های زمین‌خواری در روستاها اظهار داشت: در ۸ سال گذشته بیش از ۵۹ هزار مورد تخلفات ساختمانی در سراسر کشور از طرف بنیاد مسکن به سازمان‌های مسئول گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز چالش جامعه روستایی ما تخریب اراضی زراعی و باغی و تبدیل این اراضی به منطقه مسکونی و ساخت و سازهای غیرمجاز است، گفت: دستگاه‌های مختلف در این موضوع مسئولیت دارند و با وجودی که قانون‏ های بسیاری در این بخش داریم اما خلاء‌های قانونی باعث شده است که برخی از این قوانین به خوبی اجرا نشود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه عدم هماهنگی دستگاه‌ها و عمل نکردن آنها به وظایف قانونی به افزایش زمین‌خواری در سال‌های گذشته منجر شده است، افزود: در بنیاد مسکن سعی کردیم تا منشوری تهیه کنیم که یکی از مهمترین نکته‌های این منشور، توجه به محیط زیست و صیانت از اراضی زراعی و باغی است.

شاملو تصریح کرد: بنیاد مسکن متولی تهیه طرح‌ها است اما مرجع تصویب، دستگاه‌های مختلف هستند که بنیاد فقط عضوی از این کمیته است. در سال‌های قبل مسئولیت این کمیته با استانداری‌ها بود اما در برنامه پنجم توسعه مسئولیت کمیته به بنیاد مسکن واگذار شد.

وی با اشاره به زمین‌خواری در روستای حیران، افزود: در این روستا با توجه به پراکندگی واحدهای مسکونی چاره‌ای نبود جز اینکه همه واحدها در داخل محدوده روستا در طرح هادی تعیین شوند اما نکته مهم این بود که از ۱۶۰ هکتار محدوده تعریف شده برای روستا، ۱۲۷.۵ هکتار فضای سبز و باغی بوده که مطلقا اجازه ساخت و ساز وجود نداشته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: اما مرجع صدور پروانه ساختمانی بدون استعلام از بنیاد مسکن، پروانه را صادر کرد که این موضوع خلاف قانون بود. متاسفانه الان روستای زیارت در استان گلستان وضعیتی دردناک‌تر از گردنه حیران دارد.

شاملو با تاکید بر اینکه متاسفانه ما با پدیده شوم زمین‌خواری در کشور مواجه‌ایم و اگر دستگاه‌ها هماهنگ نباشند، این اتفاق ادامه پیدا می‌کند، گفت: براساس قانون، وزارت جهاد کشاورزی اختیارات خوبی در این زمینه دارد و هر کجا که مواجه با تغییر کاربری شود، می‌تواند با حضور دادستان بنا را قلع و قمع کند.

وی با اعلام اینکه دهیاری‌ها وظیفه گزارش تخلفات را دارند و کمیسیون ماده ۹۹ باید با این تخلفات برخورد کند، افزود: متاسفانه کمیسیون ماده ۹۹ فقط به جریمه نقدی اکتفا می‌کند در حالی که باید جریمه‌ها و هزینه تخلفات آنقدر بالا باشد که کسی جرات تخلف را نداشته باشد، اما متاسفانه مبلغ جریمه همتراز با نرخ پروانه ساختمانی است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه طرح هادی، خط کشی و معیار برای سنجش و میزان ساخت و سازهای قانونی و تخلفات است، گفت: عدول از ضوابط و مقررات طرح هادی باعث این مشکلات می‌شود. متاسفانه حدفاصل خلخال به اسالم سکونتگاه‌های جدیدی در سطح بسیار گسترده بدون نقشه راه و طرح و بدون مجوز شکل گرفته که این نشانگر زیان نبود طرح هادی است.

شاملو با بیان اینکه ۲۸.۵ درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‏ کنند، گفت: روستاها نقش مهمی در توسعه ملی دارند و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی ما از طریق روستاها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه روستاها نقش زیادی در تامین غذای کشور دارند، گفت: کماکان روستاها از مشکلات قابل توجهی برخوردارند و فاصله برخورداری مناطق روستایی از شهری قابل توجه است و همین مساله موجب مهاجرت از روستا به شهرها شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن اظهار داشت: بنیاد مسکن یک بسته توسعه‌ای که محور و گرایش اصلی توسعه روستاست تهیه کرده و در این زمینه طرح‌های ساماندهی روستاها، سنددار کردن املاک، تامین زمین و مدیریت زمین در مناطق روستایی، توسعه فعالیت گردشگری روستایی و احیا و بازسازی بافت‌های روستایی در این بسته دیده شده است.


ثبت نظر

ارسال