کاهش مصرف برق با ارتقا رتبه مصرف انرژی کولرهای گازی

پنجره ایرانیان: بر اساس گزارش سازمان بهره‏ وری انرژی ایران، با محدود ساختن استفاده از کولرهای گازی راندمان پایین و جایگزینی آن با انواع ارتقاء یافتۀ آن، و در نتیجه بهبود رتبه انرژی، می‏ توان در زمان پیک مصرف تا 4میلیون کیلووات در مصرف برق صرفه ‏جویی کرد.
  • سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 9:51

بر اساس گزارش ارسالی دفتر روابط عمومی سازمان بهره‏ وری انرژی ایران (سابا) به نشریه پنجره ایرانیان، تجهیزات سرمایشی برقی، در فصل تابستان سهم عمده‏ای در پیک مصرف انرژی ساختمان‏ ها دارند.

درسال اخیر رشد فزاینده بازار کولرهای گازی، با توجه به بالاتر بودن مصرف انرژی در کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی راندمان بالا، سهم برق مصرفی مربوط به بخش سرمایشی ساختمان‏ ها بالا رفته است. این در حالی است که استفاده از کولرآبی در بسیاری از شهرها و اقلیم‏ های کشورمان (به عنوان مثال برای اقلیم گرم و خشک)، با توجه به میزان دما و رطوبت، بهترین گزینه می‏باشد.

 با تغییر عادت‏های زندگی و افزایش سطح توقعات، استفاده بی ‏رویه از کولر گازی در کشور رو به افزایش است؛ از این‏ رو می ‏توان در صورت ضروری بودن استفاده از این نوع محصولات برای مناطق گرم و مرطوب مانند استان‏های جنوبی کشور، از نوع ارتقا یافته این محصولات استفاده کرد.

با توجه به این که ظرفیت سرمایش مورد نیاز به ازای هر متر مربع BTU200 تا BTU300 می ‏باشد، به طور مثال با فرض استفاده از کولر گازی راندمان پایین به ظرفیت BTU/h1800 برای خنک سازی فضای زیر بنا، در صورت جایگزینی این محصول با نوع راندمان بالا، رتبه A  نسبت به G ، کاهش توان مصرفی در حدود KW1 برآورد می‏ گردد که با فرض کارکرد1440 ساعت در سال، کاهش مصرف سالانه انرژی KWh1440 به ازای یک دستگاه خواهد بود.

این در حالی است که برخی از کولرهای قدیمی که هنوز مورد استفاده قرار می‏گیرد، فاقد رتبه انرژی بوده و به ‏دلیل فرسودگی و رتبه انرژی پایین، برق فراوانی مصرف می‏ کنند.

این گزارش می ‏افزاید: چنانچه رتبه انرژی تجهیزات مزبور از G  به A  ارتقاء یابد، به میزان 4میلیون کیلووات در پیک مصرف برق کاهش خواهیم داشت.

 

 

 

 


ثبت نظر

ارسال