تولید برق ایران تا ۲۰۲۴ هر سال ۳.۳ درصد رشد می‌کند

پنجره ایرانیان: بیزینس مانیتور با پیش بینی رشد سالانه ۳.۳ درصدی تولید برق ایران تا سال ۲۰۲۴ اعلام کرد ایران در این سال ۷ تراوات ساعت برق مازاد برای صادرات دارد.
  • شنبه 6 تیر 1394 ساعت 15:57

بیزینس مانیتور طی گزارشی از صنعت برق ایران نوشت: طرح های ایران برای توسعه بخش انرژی اش همچنان به دلیل ابهام در مورد نتیجه مذاکرات هسته ای با مانع مواجه است. دولت ایران به وضوح قصد دارد نیروگاه های تولید برق احداث کند، اما منابع مالی ناکافی دولت می تواند توانایی اش در تامین هزینه ساخت زیرساخت های جدید در بخش انرژی را تهدید نماید. بدین ترتیب، اگر توافق هسته ای حاصل شود و تهران به سرمایه گذاری در این بخش ادامه دهد، پتانسیل بالایی برای رشد سریع در سال های پیش رو وجود دارد.

به رغم جنجال بر سر دنبال کردن انرژی هسته ای توسط ایران، بخش انرژی این کشور به نحو معقولی در وضعیت خوبی قرار دارد. ایران با دارا بودن منابع عظیم طبیعی، در آینده قابل پیش بینی، همچنان عمدتا به منابع حرارتی برای تولید برق تکیه خواهد کرد و بسیاری از پروژه های تولید انرژی که در حال ساخت هستند برای افزایش تولید گاز طبیعی کشور طراحی شده اند.

در عین حال، ظاهرا دولت خود را متعهد به افزایش ظرفیت هسته ای می داند. هرچند نیروگاه بوشهر از مشکلات قابل توجهی برای نهایی شدن رنج برده، اما اکنون به طور کامل عملیاتی شده است.

با توجه به کاهش اخیر در قیمت انرژی، دولت ناگزیر شده هزینه های عمومی خود را کاهش دهد.

این گزارش افزود: بخش انرژی ایران با چالش های بیشتری مواجه است. دولت ایران از مدتها قبل قصد داشته یارانه انرژی را کاهش دهد و در اوایل امسال قیمت حامل های انرژی را افزایش داده است، اما در سال های آینده باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد. چنین اقداماتی هرچند از نظر سیاسی ریسک برانگیز است، اما از نظر اقتصاد کلان مثبت خواهد بود و ضمن کاهش تقاضا برای مصرف برق در داخل،  به ایران اجازه خواهد داد تا صادرات برق به کشورهای همسایه را باز هم افزایش دهد. در هر صورت، ما انتظار داریم دولت سرمایه گذاری سنگین در افزایش ظرفیت تولید انرژی را در سال های آینده ادامه دهد.

بیزینس مانیتور در مورد روندها و تحولات کلیدی در بخش برق ایران نوشت:
-دولت افزایش 20 درصدی قیمت برق را اعلام کرده که از اوایل سال 2015 اعمال می شود. سال گذشته نیز قیمت برق 25 درصد افزایش یافته بود. این اقدام واکنشی در جهت تشدید وضعیت بودجه ای (در نتیجه کاهش قیمت نفت) و همراستا با سیاست درازمدت کاهش یارانه انرژی تحلیل می شود. وزارت نیرو 250 میلیون دلار برای ساخت نیروگاه های تولید برق اختصاص داده است.

-محمد جعفری، یکی از مسئولان وزارت نیرو، اهداف بلندپروازانه ای را برای صادرات برق ایران اعلام کرده است. وی ادعا می کند که ایران توان صادرات بیش از 20 میلیارد دلار برق و تجهیزات شبکه به کشورهای همسایه را دارد، رقمی که تقریبا معادل ارزش صادرات نفت ایران است. ایران در ماه های اخیر قرارداد هایی را با همسایگان خود از جمله ترکیه، پاکستان و ارمنستان برای صادرات برق امضا کرده است.

-در طول بازه زمانی 2015 تا 2024، تولید کل برق ایران به طور متوسط سالانه 3.3 درصد افزایش خواهد یافت و به 295.1 تراوات ساعت خواهد رسید.

-رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال 2014، 1.2 درصد برآورد شده در حالی که این رقم در سال 2013، منفی 1.9 درصد بود. ما پیش بینی می کنیم که متوسط رشد تولید ناخالص داخلی کشور بین سال های 2014 و 2024 به طور متوسط 3.5 درصد باشد. جمعیت ایران نیز از 78.7 میلیون نفر در سال 2014 به 87.3 میلیون نفر تا سال 2024 خواهد رسید، در حالی که خالص مصرف برق شاهد رشد بسیار بیشتری خواهد بود و از 189.9 تراوات ساعت در سال 2014 به 254.1 تراوات ساعت در سال 2024 خواهد رسید. در طول سال های 2015 تا 2024 تقاضا برای برق به طور متوسط سالانه حدود 3 درصد افزایش خواهد یافت.

-مازاد عرضه برق ایران احتمالا در میان مدت رشد اندکی خواهد داشت، هرچند که کشور تمایل دارد توانمندی صادرات برق خود را ارتقا دهد. کاهش درصد زیان های بخش انتقال و توزیع از 15 درصد در سال 2014 به 13.4 درصد تا پایان سال 2024 خواهد رسید و موجب افزایش مازاد بر مصرف برق خواهد شد. پیش بینی می شود که خالص ظرفیت صادرات در سال 2024 به حدود 7 تراوات ساعت برسد.


ثبت نظر

ارسال