پنجره ایرانیان از همایش ناب‌سازی مصرف انرژی توسط شرکت میراب پروفیل گزارش می‌دهد

استقبال کم‌نظیر از ابتکار هافمن در همایش ناب‌سازی انرژی

  • یکشنبه 24 خرداد 1394

اشاره: پنج‌شنبه 21 خردادماه به ابتکار شرکت میراب پروفیل، از تولیدکنندگان برتر پروفیل یو.پی.وی.سی ایران نخستین همایش ناب‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور با استفاده از پنجره‌های دوجداره برگزار شد. همایشی که با اقبال بسیار خوبی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس مواجه شد و حمایت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، شهرداری تبریز، شورای اسلامی شهر تبریز، جامعه خیرین مدرسه سازی تبریز ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، مرکز خدمات سرمایه گذاری ، اداره کل راه و شهرسازی ، سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت اداره کل استاندارد و انجمن انبوه سازان آذربایجان شرقی همراه بود. به گزارش پنجره ایرانیان، جمعی از شخصیت کشوری و فعالان صنعت دروپنجره یو.پی.وی.سی کشور در نخستین همایش ناب‌سازی مصرف انرژی با پنجره‌های دوجداره یو.پی.وی.سی گردهم آمدند تا شاهد آخرین دستاوردها و فعالیت‌های گروه صنعتی میراب پروفیل تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی با نشان تجاری هافمن باشند. این همایش علمی که فارغ از هرگونه برندسازی تنها به مبحث ناب‌سازی مصرف انرژی اختصاص داشت، یک نقطه عطف در صنعت در و پنجره ایران بود که همگان بر اهمیت و ارزش‌آفرینی استفاده از در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی استاندارد در بهینه‌سازی مصرف انرژی مهر تایید بزنند. گزارش ویژه پنجره ایرانیان را از متن همایش نخست ناب‌سازی مصرف انرژی بخوانید:

مصرف انرژی با آگاهی ملی بهینه می‌شود

به گزارش خبرنگاراعزامی نشریه پنجره ایرانیان به تبریز، محمد حمیدیه مدیرعامل شرکت میراب پروفیل، تولیدکننده پروفیل‌های یو.پی.وی.سی با نشان تجاری شناخته شده هافمن در نخستین همایش ناب‌سازی مصرف انرژی گفت: در حالیکه در دنیا بر سر انرژی و آب جنگ در می‌گیرد، اما در ایران به راحتی این منابع انرژی را هدر می‌دهیم. این عضو انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی ایران،  با مقایسه مصرف انرژی ایران و دیگر کشورها گفت:مصرف انرژی در ایران 2.5 برابر میانگین خاورمیانه، 5 برابر میانگین جهانی و 9 برابر شدت مصرف انرژی در ژاپن است، بنابراین لازم است با تغییر ساختار الگوی مصرف و با افزایش آگاهی عمومی مصرف انرژی را صرفه‌جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت میرآب پروفیل عنوان کرد: تنها با آزادسازی قیمت انرژی و حذف سهمیه نمی‌توان صرفه‌جویی ایجاد کرد بلکه باید آگاهی عمومی افزایش پیدا کند و در بخش عرضه محصولات ساختمانی باید به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انرژی در ساختمان توجه شود. حمیدیه با اشاره به مبحث 19 مقررات ملی ساختمان اعلام کرد: میانگین مصرف انرژی در هر متر مربع ساختمان در ایران 380 کیلووات ساعت است که با ابزارهای نوین می‌توان این رقم را به 180 کیلووات ساعت کاهش داد. وی تاکید کرد: ‌اگر این صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام شود سالانه به اندازه تولید 95 نیروگاه مانند شهید رجایی صرفه‌جویی می‌شود.

سهم 22 درصدی پنجره‌ها در کاهش مصرف

در ادامه  این همایش محمدکاظم ولی‌زاده رئیس بخش آموزش مرکز ملی مدیریت انرژی در تبریز خطاب به حاضرین گفت: قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی 4 اسفند 89 تصویب و در 17 اسفند 89 ابلاغ شد و از اول سال 90، لازم‌الاجرا شده است. این مقام مسئول با اشاره به ماده 69 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی گفت:‌ وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت‌، معدن و تجارت برای افزایش آگاهی دست‌اندرکاران صنعت ساختمان مقرر کرده است دوره‌های آموزشی برگزار شود و تاکنون سه دوره اصلی در این مرکز با همکاری آژانس بین‌المللی همکاری ژاپن (جایکا) برگزار شده است. رئیس مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی با بیان اینکه تا کنون 5 هزار و 800 نفر در این مرکز آموزش دیده‌اند گفت: 40 درصد مصرف انرژی کشور در ساختمان‌ها و 27 درصد در بخش حمل و نقل و مقدار اندکی در بخش صنعت استفاده می‌شود. وی تاکید کرد: سهم پنجره‌ها در حفظ و صرفه‌جویی انرژی 22 درصد است که با استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌توان انرژی ساختمان‌ها را صرفه‌جویی کرد.

 ولی‌زاده نوع شیشه مورد استفاده در پنجره‌ها ، تعداد لایه‌های شیشه ( تک جداره یا دو جداره ) و ضخامت لایه هوایی ایجاد شده بین دو شیشه را از عوامل حفظ انرژی عنوان و بر ضرورت استفاده از گاز آرگون بین دو جداره شیشه به منظور هدایت بهتر انرژی تاکید کرد. وی با اشاره به اجرایی شدن قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی از سال 1390 در ایران ، گفت: فصل پنجم این قانون 12 فصلی مربوط به مصرف انرژی در بخش ساختمان است.  وی اظهارکرد: با وجودی که این مرکز در تبریز است و دوره‌های آموزشی با استفاده از یارانه دولتی برگزار می شود، سایر استاها بیشتر از آذربایجان شرقی استقبال کرده اند.

حفظ انرژی مهمترین عامل بهره‌وری

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ انرژی مهمترین عامل بهره‌وری است ، گفت: با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف انرژی در کشور تغییر چندانی نکرده است.علیرضا منادی در نخستین همایش ' ناب سازی مصرف انرژی ' در تبریز چراغانی خیابانها را در تضاد با شرایط تحریم دانست و افزود: اینکه با وجود روشن بودن دستگاه‌های گرمایشی در منزل، پنجره‌ها را باز می کنیم نشانه نهادینه نشدن فرهنگ مصرف انرژی است.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی به روستائیان انگیزه کار و تولید را در آنها کاهش داد گفت: مصرف انرژی در کشور آنقدر فراوان است که رئیس مجلس مالزی می‌گفت آیا شما واقعاً تحریم هستید؟ علیرضا منادی سفیدان نماینده تبریز که در جمع حاضرین در همایش ناب‌سازی مصرف انرژی سخن می گفت، با اشاره به منابع زیرزمینی کشور عنوان داشت: درست است که ایران از نظر داشتن ذخایر گازی در دنیا اول و ذخایر نفت و گاز دوم است، اما فرهنگ غلط ریخت و پاش انرژی در کشور وجود دارد که باید اصلاح شود. نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: بعد از هدفمندی یارانه‌ها یک پوست‌اندازی انجام شد و حاکمیت که در بخش انرژی یارانه زیادی پرداخت می‌کرد، قرار شد یارانه‌ها هدفمند شده و 50 درصد از درآمد افزایش قیمت‌های حاملان انرژی برای خانوارها، 30 درصد برای تامین هزینه صنعت و 20 درصد برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شود که متاسفانه یارانه تولید پرداخت نشد.

منادی اضافه کرد: مصرف انرژی در کشور ما آنقدر فراوان است که وقتی رئیس مجلس مالزی به ایران آمده بود می‌گفت آیا شما واقعاً تحریم هستید و این همه چراغ مصرف انرژی چگونه روشن است؟ اما جواب منطقی برای سخن او نداشتیم جز اینکه اعتراف کنیم در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمی‌شود. همچنین رئیس مجلس کره جنوبی که یک زمانی این کشور خواهان تولید پیکان ایران در کره بود، اخیراً گفته بود شما در ایران به صورت رایگان به مردم پول یارانه نقدی می‌دهید و کارگران شما 8 ساعت به صورت اسمی و در واقع نیم ساعت کار می‌کنند و حقوق دریافت می‌کنند اما در کره جنوبی بر خلاف کنوانسیون‌های جهانی 9 ساعت از کارگران کار می‌کشیم پس آیا شما واقعا پول‌دار هستید.

میرهادی قره سید رومیانی، نماینده دیگر مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نهم ، با تاکید بر ضرورت حفظ صنایع مادر در آذربایجان شرقی یاداوری کرد: وظیفه نمایندگان مجلس کلنگ زنی نیست بلکه با سیاست گذاری‌های درست باید در جهت حل ریشه ای مشکلات تلاش کنند. جمشید برزگر رییس انجمن انبوه سازان کشور هم بر استفاده از مصالح استاندارد در راستای مقاوم سازی ساختمان‌ها تاکید کرد و در عین حال گفت: تولید کننده بخش خصوصی نیازمند حمایت است و تا زمانی که حمایت عملی صورت نگیرید نمی توان انتظار کیفی سازی و رعایت استانداردهای مصرف انرژی را داشت.

تشویق مردم به استفاده از پنجره‌های دوجداره

در ادامه نجفی شهردار تبریز در این همایش گفت: در صنعت ساختمان‌سازی سرمایه‌گذاران را به تشویق استفاده از پنجره‌های دوجداره و استاندارد می‌کنیم تا میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها کاهش یافته و صرفه‌جویی شود. شهردار تبریز افزود:‌در شهرسازی علاوه بر توجه به معماری و فرهنگ ایرانی - اسلامی خواهان حفظ هویت شهر تبریز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستیم.نجفی تاکید کرد: خطوط اتوبوس بی‌آر‌تی در تبریز که قبلاً‌ به دلیل آسفالت نامناسب خیابان‌ها سالی 20 میلیارد تومان هزینه داشت با اصلاح زیرساخت‌ها این هزینه به شدت کاهش پیدا کرد. نجفی با بیان اینکه تبریز یک شهر زلزله‌خیز است، گفت:‌ برای احیای بافت‌های فرسوده باید تلاش کنیم و ساختمان‌ها علاوه بر مقاوم‌سازی در برابر زلزله در مبحث انرژی باید اصلاح شوند که این مطابق با اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی خواهد بود.

گفتنی است نخستین همایش ناب سازی مصرف انرژی با استفاده از در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی به همت شرکت میراب پروفیل (هافمن ) و با حضور مهندسان و پیمانکاران بخش ساختمان در تبریز برگزار شد. در این همایش از 10 نفر برگزیده انجمن انبوه سازان استان آذربایجان شرقی، شش برگزیده کارگاه‌های در و پنجره‌سازی استان ، پنج خیر مدرسه ساز استان و حامیان برگزاری همایش تجلیل شد.


ثبت نظر

ارسال