هر کسی نباید ساختمان‌سازی کند

پنجره ایرانیان: لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان سال 92 به مجلس شورای اسلامی ارسال و با تصویب یک فوریت آن در این سال برای بررسی به صحن علنی آمد اما،مخالفت نمایندگان با مفاد این لایحه منجر به ارسال آن به کمیسیون تخصصی برای بررسی بیشتر و رفع ایرادات و ابهامات آن شد هر چند تاکنون این لایحه در کمیسیون عمران مطرح نشده است اما این امید وجود دارد که با رفع ابهامات آن این طرح بار دیگر در صحن مطرح شود.
  • دوشنبه 4 خرداد 1394 ساعت 17:57

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: به دلیل اجرا نشدن قانون نظام مهندسی ساختمان و ضعف نظارت در حوزه ساخت و ساز،برخی مهندسان به صورت غیرحضوری بر روند ساخت و سازها نظارت می کنند که این رویه آسیب جدی به این صنعت زده است علاوه بر آن عمر ساختمان ها را به صورت محسوسی کاهش داده است.

محمد فیروزی در گفت و گو خانه ملت با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان 19 سال قبل در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد افزود:به دلیل ضعف در برخی مواد این قانون،دولت لایحه اصلاح آن را برای تصویب به مجلس فرستاد اما کلیات این لایحه به تصویب نمایندگان نرسید.

وی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایرادات مجلس به این لایحه جدی بوده است اظهار داشت:برخی نمایندگان معتقد بودند که تصویب این قانون برای سازمان نظام مهندسی مشکلاتی ایجاد و فضای کار در این سازمان را آلوده می کرد که به این دلیل نمایندگان بررسی بیشتر لایحه را در دستور کار خود قرار دادند و امیدواریم بعد از بررسی و رفع ایراد برای تصویب به صحن ارسال شود.

به گفته وی،نمایندگان معتقد بودند با اجرای این لایحه کاردان های فنی ساختمان بیکار می شوند و هزینه هایی که سازنده برای ساخت سازه خود صرف می کند افزایش می یابد که این موضوع تاثیر منفی در قیمت تمام شده دارد و در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی است.

فرار سازنده و پیمانکار از اجرای قوانین ساختمان‌سازی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل نبود قانون و ضعف در نظارت ها شاهد حضور افرادی در حوزه ساختمان سازی هستیم که توجهی به کیفی سازی وساخت مناسب سازهای ساختمانی ندارند اظهار داشت:وقتی قانون اجرا نمی شود افراد زیادی به حوزه ساخت و ساز وارد می شوند و این افراد هر یک بر اساس منافع خود به دنبال راه فراری برای اجرا نکردن قوانین و مقررات ساخت و ساز هستند و با برقراری ارتباط با برخی ناظران ساختمان به صورت غیر حضوری نظارت آن ها را دریافت می کنند که این باعث کاهش عمر مفید ساختمان ها و غیر استاندار ساخته شدن آن شده است.

عمرمفید ساختمان ها در کشور یک سوم استاندارد جهانی است /هر کسی نباید ساختمان‌سازی کند

یکی از مشکلاتی که اینک صنعت ساخت و ساز کشور را تحت الشعاع خود قرار داده و مصرف کنندگان ساختمان را متضرر کرده است فعالیت گروهی است که از آن ها به عنوان بساز و بفروش یاد می شود.این افراد برای رسیدن به حداکثر سوددهی در ساخت و سازها بدون رعایت استانداردهای تدوین شده در این حوزه‏،واحدهای احداث شده از سوی آنان در زمره واحدهای آسیب پذیر در مقابل بلایای طبیعی است.یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است فعالیت این گروه کمکی به صنعت ساختمان سازی کشور نکرده است و باید از ادامه فعالیت این افراد جلوگیری کرد.

یوناتن بت کلیا با اشاره به اینکه سن مفید ساختمان در کشورهای اروپایی 100 سال و استاندار آن 60 سال است گفت:متاسفانه به دلیل رعایت نشدن اصول ساخت و سازها در کشور سن مفید بنای ساختمان ها به 20 سال کاهش پیدا کرده است که این روند سبب شده است ضربه های اقتصادی جدی به کشور در این بخش وارد شود.

نماینده مسیحیان آشوری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نبود نظارت دقیق بر روند ساخت و ساز در کشور سبب سو استفاده افراد بدون صلاحیت و ورود آن ها به این حوزه شده است اظهار داشت: متاسفانه در گذشته لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی برای تصویب به مجلس ارسال شد اما این لایحه به تصویب نرسید که از این بابت جای تاسف وجود دارد که چرا لوایحی با این اهمیت تصویب نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید طرح هایی که دارای ابعاد کارشناسی است مورد توجه بیشتری قرار گیرد ادامه داد:باید با اتخاذ تدابیر مناسب به گونه ای قانون گذاری شود که امکان حضور مهندسانی که سال ها درس خوانده و تجربه های ارزشمندی به دست آورده اند در حوزه ساخت مسکن فراهم شود و امکان عرض اندام به کسانی که صرفا با داشتن منابع مالی قصد انجام ساخت و سازهای غیر اصولی دارند را گرفت.

بت کلیا،ساخت آسمانخراش های متعدد در تهران را محصول اجرا نشدن قانون نظام مهندسی در کشور دانست و گفت:بر اساس قانون نظام مهندسی ساخت و ساز در برخی مناطق تهران تا ارتفاع مشخصی مجاز است اما به دلیل رعایت نشدن استانداردهای مربوط به این قانون اینک شاهد ساختمان هایی در تهران هستیم که با اصول مهندسی و قوانین آن فاصله زیادی دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سو استفاده برخی سازندگان ساختمان از مهندسان ساختمان خبر داد و اظهار داشت:عده ای با برقراری ارتباط ناسالم با برخی مهندسان و ناظران نظام مهندسی به صورت غیرحضوری بر ساخت و ساز نظارت می کنند که این رویه نادرست است و وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان باید بر این روند نظارت جدی کنند و در این باره بارها در کمیسیون به مسئولان مربوطه تذکر داده ایم.


ثبت نظر

ارسال